Vad som var och vad som kommer

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Lite OT, men det var du som reserchade (och skrev, får man förmoda) viking? Den var ändå väldigt väl efterforskad. Jag läste den som mitt första rollspel i sjuan. Ett gäng år senare pluggade jag till historie och religionslärare (fornnordisksed ingick i reportoaren där) och jag hade verkligen nytta av att ha plöjt Viking rollspelet.
Jag skrev bakgrundmaterial, settingar och äventyr tillsammans med Mats Blomqvist.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nja, när det gäller att omvärldsbevaka jämtemot konkurrenter tror jag inte t.ex. FL delger till WotC vad de tycker är framtiden...
Med undantag för killarna från FL som hänger här är alla andra spelmakare på forumet så små att problemet inte skulle vara att någon knycker ens idé, utan att ingen känner till att ens spel finns öht.

Så det är jättelistigt att prata om det för att har man tur så lägger någon det på minnet och köper eller snackar om ens projekt.

Spelmakare har märkt att det inte är en idé som är värdefull, utan att göra något av den. Idéer har vi ingen brist på, bara tid att göra saker och orken att bli klar.

En del får energi av att snacka om sitt spel och se upptummarna på sitt inlägg. De får helt enkelt den dyrbaraste resursen de kan få av att posta om sitt spel.

Andra blir inte klara med grejer när de redan postat om dem, är man i den skaran så kan det vara en poäng i att vara tyst, men de är undantag.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Och för att återgå till trådens ämne så tänkte jag bli klar med Morden i Mariebäck i år. Eftersom jag inte skall på GothCon så är det dock ingen brådska, så jag tillåter mig själv att distraheras av #Drakar25-utmaningen där nästan alla gör var sitt spel med samma ide. 😊

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Såg ditt svar lite sent, förstår hobby-vinkeln, men skulle önska att ni, med hjälp av marknadsförare och lite hjälp behöver förstå hur bra ni är!
Gå ihop, några spelmakare, och använd detta för att skapa ett namn!
Ja, det kostar, men tänk så här: inget driv, inget liv...
Det här med att gå ihop och skapa ett namn tycker jag mest låter som ett förlag. Eller är det något annat du menar?

De svenska förlag som det senaste årtiondet har nått internationella framgångar har gjort produkter på engelska som initialt har sålts via Kickstarter. Mest framgångsrika har produkter som bygger på stora varumärken varit. Jag tror inte att marknadsföringen har varit nyckeln, utan snarare timingen, engelskan och varumärkena. Det har funkat bra i USA, som är den stora marknaden.

Last edited:

Boganis

Veteran
Kär i en svensk tjej, men när hon inte ville mer blev jag kvar pga björmjakten.
Något särskillt, det där, när hundpejlen går mot dig och du vet...
När som hälst kan det komma en björn mot dig i 14 m/s...
Ger lite känsla...

Last edited:

Rangertheman

Myrmidon
Om FL gör en samlad KS av Arkand och Magiboken tror jag att den kommer att få minst lika många backers som grundboxen. Jag tror för övrigt att Dragonbane har en bra position eftersom det inte tävlar direkt med 5e- och nästan-5e-rollspelen, men ändå kan locka spelare som tröttnat på 5e (och WotC).

Mogger

Hipsteranka
Som jag uppfattar det så pratar @Boganis om lite olika saler. Top of Minds, här kommer ju D&D, DoD, Vampire, Warhammer, Star Wars, Alien och vad det nu är alltid ligga bäst till, lite beroende på omständigheter. Det är ju också därför dessa varumärken är eftertraktade och spelas mycket. Att FL har satt Dragonbane på kartan är ju det största utropstecknet och något jag tycker är fantastiskt kul.

När det gäller trender så har ju OSR stått ohotade på trendpiedestalen. Visst har några spel varit ordentligt framgångsrika (återigen kan vi kika på svenskt då allt runt Sthlm Kartell har gått väldigt bra). Men vad blir nästa grej. Det vet man aldrig.

Så ska vi svara på frågan så tror jag iaf att vi kan slå fast att svenska rollspel och tillbehör kommer fortsätta vara heta. För egen del hoppas jag att vi får möjlighet att äntligen erbjuda Ereb Altor för en global publik. Det hade varit oerhört kul att presentera en setting, som tidigare varit förbehållan svensktalande, för en större omvärld. Speciellt eftersom narrativet alltid har varit att EA inte har något att erbjuda, som inte redan finns därute (jag håller inte med).

Av det som har är Heroes of Cerulea mest intressant tycker jag. För det kom väl 2024? Supersnyggt men med en egen identitet (om än snodd från Zelda :) ). @ceruleanfive har verkligen gjort allt rätt här och jag hoppas att det blir en succé 2025!

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Hur ser det ut med mer lyxiga utgåvor? Jag har ingen koll på om det blev vanligare eller ovanligare under 2024, men jag har i flera år tyckt att bokbranschen borde satsa mer på numrerade lyxexemplar som gränsar till konstverk och därför kan ställas ut på galleri och/eller säljas på auktion. Just gränsen mellan konstföremål (alltså inte bara illustrationer) och tryckt bok borde gå att utforska mer, även när det gäller rollspel. Undrar exempelvis hur ett rollspel designat av en student på Konstfack skulle se ut.

Pocketar, lyxutgivningens motsats, verkar aldrig riktigt ha slagit igenom i rollspelsbranschen. Jag tror att det beror på att många köpare också är samlare och därför värdesätter det konstnärliga mer. Det är tilltalande att ha något riktigt snyggt hemma i bokhyllan. Vill man bara ha tillgång till det textliga innehållet räcker det med PDF-filer.

Last edited:
Hur ser det ut med mer lyxiga utgåvor? Jag har ingen koll på om det blev vanligare eller ovanligare under 2024, men jag har i flera år tyckt att bokbranschen borde satsa mer på numrerade lyxexemplar som gränsar till konstverk och därför kan ställas ut på galleri eller säljas på auktion. Just gränsen mellan konstföremål (alltså inte bara illustrationer) och tryckt bok borde gå att utforska mer, även när det gäller rollspel. Undrar exempelvis hur ett rollspel gjort av en student på Konstfack skulle se ut.

Pocketar, lyxutgivningens motsats, verkar aldrig riktigt ha slagit igenom i rollspelsbranschen. Jag tror att det beror på att många köpare också är samlare och därför värdesätter det konstnärliga mer. Det är tilltalande att ha något riktigt snyggt hemma i bokhyllan. Vill man bara ha tillgång till det textliga innehållet räcker det med PDF-filer.
Jag tror att du har rätt, men det vore ju roligt med en "punkigare" DIY trend. Där fokus mer är bara på bra text och inte så mycket layout och det visuella. Jämfört med andra texter så har ju rollspel väldigt mycket fokus på just det som inte är text.

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Jag tror att du har rätt, men det vore ju roligt med en "punkigare" DIY trend. Där fokus mer är bara på bra text och inte så mycket layout och det visuella. Jämfört med andra texter så har ju rollspel väldigt mycket fokus på just det som inte är text.
Ja. Det hade varit kul om dessa två förhållningssätt mer påtagligt existerade som kompletterande motsatser. Man skulle kunna tänka sig produkter som kommer ut i både en billig punk-version och en exklusiv art-version.

Ja. Det hade varit kul om dessa två förhållningssätt mer påtagligt existerade som kompletterande motsatser. Man skulle kunna tänka sig produkter som kommer ut i både en billig punk-version och en exklusiv art-version.
Ja alltså jag kan väl också tycka om flashiga snygga grejer, det är väl mest att jag ibland har känslan (utan några belägg såklart) att det finns massa bra ideer i texter som aldrig får någon publik för att texterna inte är snygga nog

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Ja alltså jag kan väl också tycka om flashiga snygga grejer, det är väl mest att jag ibland har känslan (utan några belägg såklart) att det finns massa bra ideer i texter som aldrig får någon publik för att texterna inte är snygga nog
Det tror jag också. Illustrationer kan fungera som bromsklossar eftersom de ofta kostar mycket. Detta borde delvis kunna lösas om fler blev bättre på att hitta public domain-bilder. Det finns ju mycket man kan använda, men det är inte alldeles enkelt att hitta sådant som verkligen passar en specifik produkt eller genre.

Last edited: