Olle Linge
Snigel
Chronicles of Thomas Covenant, någon? :) [NT]
NT = nådlös tand
NT = nådlös tand
Jag tror att många har problem med en sådan antihjälte i huvudrollen.Jo, jag tycker de böckerna är väldigt bra, men det är inte så många jag känner som håller med mig.
Jupp, jag har brutalt stulit lite grejor från den till min fantasyvärld (om än omstuvade med min personliga prägel).Speciellt andra serien är rätt intressant, många tuffa i¨déer.
Gillade du Covenant kommer du nog att gilla Gap. Det är en serie med fem böcker som alla heter "The Gap into någonting: undertitel".Något man borde läsa eller? Jag har en del på min "borde läsa lista", men om något år eller så Vad är det för något, vad är det för typ av böcker, vad är det som är bra och så vidare?
Japp, men jag ville inte formulera mig så eftersom jag pladdrat så mycket om det i en annan tråd nyligen.Dvs, de byter roller med varandra och turas om att vara Hjälten, Skurken och Offret (det är ingen större spoiler, eftersom Donaldson pratar om just det i förordet till första boken).
Japp, kanske för att man förstår varför de blivit så och därmed inte tycker att det de drabbas av känns rätt. Välgjort är det i alla fall.Så mycket skitstövlar att de i vilken normal historia som helst skulle förtjäna att bli brutalt skinnflådda så långsamt som möjligt, men lik förbannat sitter man och hejar på dem ett par böcker senare... Donaldson i sitt läbbigaste esse.
Nejdå, bara inledningen är ju så helt jäkla underbar. Ett kapitel som berättar om hur huvudpersonerna kommer in på en bar och allt som händer där utifrån hur de andra i baren uppfattat det. Sedan slutar kapitlet med "Of course, that was not the real story." (ber om ursäkt om jag felciterat, mitt ex av den boken är utlånat (eller bortlånat...)). Hur kaxigt är inte det? På något sätt sätter den meningen stämningen för hela serien på ett mycket effektivt sätt.Min standardvarning om Gap-serien: Den första boken är den klart sämsta av dem, men också den tunnaste - betar man bara av den så är det fullt ös sedan.
Längden på serier...Jag tycker det här är ganska så intressant faktiskt, även om det kan kännas lite fånigt också. Men vad stör er?
Japp. Jag börjar inte läsa en serie förrän den är avslutad.Senså rent tidsmässigt när det gäller utgivning av böckerna kan ju vara lite frustreerande.. Att man måste vänta flera månader påa tt nästa bok skall ges ut, man tapapr ju nästan sugen på att läsa just den serien då.
Jag tror iofs att det har mer med tryckerierna än läsarna att göra. Det har hänt att tryckerier i all välmening har ändrat på "underliga" saker trots att sakerna i fråga var helt rätt.Ett fenomen som syns i vissa amerikanska fackböcker är "This page intentionally left blank". Är man sä jäkla dum att man inte kan lista ut det ur sammanhanget så kan man se en instruktionsvideo istället.
Kör på ett ungefär samma idé, inget anant är nog lönt... Just en av de anledningar jag överhuvudtaget inte ännu läst t. ex Harry PotterJapp. Jag börjar inte läsa en serie förrän den är avslutad.
Jag har bara läst "Nine Princes in Amber", inte någon av de andra böckerna, så jag har ingen riktig uppfattning.så hur tycker du Zelaznys Amber-serie fungerar då? (om du läst den).
Det är ju skillnad på serier där varje bok är en del i serien och inte kan läsas separat och serier där varje bok är avslutad men personer och handlingar från förra boken kan fortsätta i nästa.Kör på ett ungefär samma idé, inget anant är nog lönt... Just en av de anledningar jag överhuvudtaget inte ännu läst t. ex Harry Potter