Det beror mycket på kontext.Vilka krav ställer du på din spelledare, tex i nivå av förberedelser?
Finns det liksom en miniminivå man bör nå upp till innan man spelleder, i stil med ett körkort?
Spelar jag på konvent, med barn eller nybörjare så har jag betydligt lägre förväntningar på spelandet men högre på det sociala. Att man inkluderar alla och att det blir en trevlig samvaro kring bordet.
Ska jag spela en one-shot, nåt udda eller experimentellt så har jag inga förväntningar alls.
Ska vi spela fler sittningar eller en längre kampanj så vill jag dock att det finns en substans i det. Att det finns ett äventyr, en plot, ett tema eller liknande som man kan plocka upp och spela efter. Jag förväntar mig också att spelledaren är tillräckligt förberedd eller duktig på improvisation så att vederbörande får flyt i spelledandet. Om man höftar eller drar saker ur röven löpande förväntar jag mig att spelledaren gör det så snyggt att jag inte märker det.
Nej. Spelledaren är framförallt den som konstruerat hinderbanan/sandlådan.Ser ni spelledaren (främst) som ledare, guide, administratör eller domare?
//EvilSpook