Jag vet vad jag vill utbilda mig i; men har ingen aning om vad jag ska göra av det trots att jag bränt typ hälften av mina CSN-pengar vid det här laget. Hittils har jag läst Historia, Kinesisk historia, Japansk historia, Arabisk-islamsk medeltidsmedelhavshistoria (sug på det ordet), Idé- och lärdomshistoria, Antikens kultur och samhällsliv, samt lite kinesiska. Till hösten funderar jag på kandidatkursen i Historia eller Lunds universitets författarskola. Omsider vill jag ta upp kinesiskan igen och studera det språket på allvar, och jag hade gärna läst konsthistoria och tyska och sydostasiatisk historia och filmvetenskap och lingvistik och arkeologi och osteologi - lycka till att jag någonsin hinner med en bråkdel av det. Jag lider helt enkelt svårt av Akademiskt överintresse
Jag borde verkligen bli historiker, historia är min stora begåvning, men jag vet inte...tanken på att snöa in mig själv i en inavlad akademisk intrigmiljö resten av livet känns inte lockande. Alternativen arkeolog och sinolog är inte heller sådär anmärkningsvärt attraktiva, av samma anledning. Å andra sidan, har man flyt hade man nog kunnat få budget av universitetet till typ vilka sjuka projekt som helst, och det lockar desto mera
Jag hade velat ha ett lite mer socialt jobb; gärna specifikt syssla med något som rör Östasien, min andra stora passion. En kulturell inriktning är väl lite av en självklarhet, förstås -haken är då att typ 95% av arbetsmarknaden för folk med Kina som specialområde är teknik- eller ekonomibaserad :-/
- Ymir, har beslutsångest, helt enkelt