När ni får idéer till egensnickrade rollspel, vad är det som ni mestadels utgår ifrån? Brukar det vara regeluppslag som ni senare spinner ett anpassat koncept runt, eller låter ni konceptet diktera regelsnickeriet? Rent intuitivt skulle jag vilja säga att alternativ nummer två låter bäst. Men om man har regelidéer som bildar någon slags enhetlig kärna vill man gärna föra fram dem som en del av ngt "komplett" verk. Det borde väl fungera bäst inbakat i ett komplett rollspel. Eller? Vilken väg är svårast att gå? Vilken ger bäst resultat? För egen del har t ex reglerna för handgemäng ingen direkt koppling till min spelvärld (dels eftersom de är ganska abstrakta), men däremot regelidéerna för magitillämpning och skräck. Riktlinjer för äventyrs- och kampanjspel tycker jag är viktigt. Kanske är det där man ska börja och sedan klura på specifika regeltillämpningar? Kanske är det filosofin här som ska diktera regeldetaljism och dylikt?
Jag började i min vision av spelvärlden och fortsatte därifrån.
Hur ser ni på det här?
Jag började i min vision av spelvärlden och fortsatte därifrån.
Hur ser ni på det här?