Nekromanti Vad trött jag blir!!!!

Johan K

Gammal & dryg
Re: Ät upp rollformuläret!

Skulle vilja säga att den bästa kryddan är att gubben är sanslöst bra. Då smakaren helt ok. Jag lovar !!!!/images/icons/smile.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Zire

Swashbuckler
Grymt: ja!
Effektivt: ja!

Men va 17, värden är grym, dessutom så ska man ju inte vilja dö... och skulle spelarna få en djup depression så är det ju bara att påpeka att "det bara är ett spel".

- Zire, däremot så är bränningen inte så enkel att genomföra praktiskt

Zire

Swashbuckler
metod 2

Jag förstår argumenten, men håller inte med.

Det kanske beror på vilket rollspel det gäller eller att jag inte har med så jättemånga strider.
Men jag kör Gemini, vilket är ett dödligt stridssystem (det räcker med nått enstaka misstag för att man skall tagas av daga).
Men jag skulle aldrig i livet sätta ungefärliga siffror (däremot använda någon mall, för icke-planerade SLP). Det är marginalerna som kan döda.
Ok. Somliga gillar det inte, man jag vill att spelarna ska vara beredda för att RP kan komma att möta döden varje gång de träder in i en strid. Det blir en annan stämning runt striderna då... (förmodligen raka motsatsen till hack'n'slash).

Nackdelen med att köra så, är just de gånger som spelarna inte finner något annat val för RP, än att ta till våld.
Skulle jag fuska eller spelarna misstänker det, blir det naturligtvis kritik mot det dödliga systemet då RP dör alltså, men inte i det motsatta fallet.
För att bemöta den risken så slår jag alla slag öppet.
Om jag slår lågt för SLP, och de klarar handlingen så är ju inte det något konstig. Skulle jag slå högt och SLP ändå klarar sig, så är SLP antagligen bra. Men skulle jag vara inkonsekvent så skulle det bli lite si och så med SLPs bra/dåliga värden och spelarna skulle alltså kunna anklaga mig för fusk.

Poängen med att spelarna vet att jag inte fuskar är naturligtvis att det inte är mitt fel, utan lika väl deras (alla visste ju vad en strid innebar), om det går illa, därför så blir en strid och dess utslag någonting som alla kan acceptera.
Varför jag alltså kan köra med farliga strider och uppnår den ovan beskrivna anti-hack'n'slash stämningen.

- Zire

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Okej... men...

Är det verkligen så bra att ha ett så... "strikt" utformat äventyr? Jag menar, om en spelare eller två dör så måste ju något kunna hända efter det - annars behöver de ju inte oroa sig för att dö?
Hoppas jag förstod dig rätt /images/icons/smile.gif

/P|uT0NiUm
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: OLAGLIGT!!!

"(3-4) orcher", "bärsärk mot dem - utan rustning alls"
Jahaaaa... det var ju jävligt eftertänksamt gjort /images/icons/wink.gif.

"Det slutar med att han förlorar ett ben och förblöder."
... bara ett ben? Wow /images/icons/wink.gif.

"_Det_ är slöseri!!"
Vems fel är det? Inte möjligtvis din überintelligenta spelare som försöker slakta 3-4 orcher rustningslös /images/icons/wink.gif?

/P|uT0NiUm
Point

Click

Bjorn

Hero
Re: Skilj på spelare och RP för faan

Är det verkligen så bra att ha ett så... "strikt" utformat äventyr?

Jag kan ha fel men jag T R O R inte att mina spelare tycker att mina äventyr är strikta... Vansiniga kanske, men knappast strikta.

Jag menar, om en spelare eller två dör så måste ju något kunna hända efter det - annars behöver de ju inte oroa sig för att dö?

Jag hoppas verkligen att du menar om en ROLLPERSON eller två dör... (Annars blixtinkallar jag faan piff&puff)
Men alvarligt talat så ser jag inget direkt egenvärde i att spelarna ska behöva oroa sig för att deras RP ska dö, min erfarenhet är att det bara leder till sämre och mera "krampaktigt" och fantasilöst rollspelande. Därmed inte sagt att RP OMÖJLIGT kan dö, men det finns imho ingen som helst vits med att låta en RP dö bara för att en "grunt" råkar slå några sexor.

/Bjorn

Zire

Swashbuckler
Men.. somliga spelare är svåra att skilja från RP

"ingen som helst vits med att låta en RP dö bara för att en "grunt" råkar slå några sexor"
IMHO är det bra om spelarna inte ger sig in i en strid med gruntar hur som helst. Om de vet att de "inte kan dö" så försvinner spänningen i en strid med dessa och det är väl synd.
Iofs så kanske det inte är så bra att göra så om man kör t.ex. hack'n'slash äventyr?

Hur som helst verkar det som om meningarna är direkt delade här, så det kan kanske vara svårt att få till en riktig diskussion. Men kan du utveckla exakt vad du menar med "krampaktigt" och fantasilöst rollspelande?

- Zire

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Åååkej herr pedant, om en RP eller två dör...(etc) - nöjd?

""krampaktigt" och fantasilöst rollspelande"
Mmmm om 5 tiraker kommer rusande mot dig så skulle du inte dra ditt stridssvärd och börja hacka - snarare springa som utan bara h[censur för Piff & Puff]vete.

För övrigt håller jag med Zire.

/P|uT0NiUm
Point

Click

Illern

koppariller

Åååkej herr pedant, om en RP eller två dör...(etc) - nöjd?

Med risk för att skapa onödig irritation så måste jag nog hålla med Bjorn (även om 'för faan' kanske är onödigt 'tydligt'). Även med de mest sammanlänkade RP och spelare så finns det vesäntliga skillnader mellan spelare och RP.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Jaja, ursäkta min vulgaritet... men man kan faktiskt vara lajvare (om man är superhård lajvare så dör man när ens RP dör - annars är det fusk /images/icons/wink.gif).

/images/icons/smile.gif

/P|uT0NiUm
Point

Click