APM
Bläckfisk
Hej forumet!
Jag är mitt uppe i arbetet med att utveckla rollspelet Fornsaga (fornsaga.se) och tänkte slänga ut frågan till er erfarna rollspelsrävar: Vad tänker ni kring den här pitchen?
Tack på förhand!
/Peter Malmberg
Jag är mitt uppe i arbetet med att utveckla rollspelet Fornsaga (fornsaga.se) och tänkte slänga ut frågan till er erfarna rollspelsrävar: Vad tänker ni kring den här pitchen?
Är den tydlig? Är den tilltalande? Får man en bild av vad det handlar om och vad man gör i spelet?Fornsaga är ett kampanj-rollspel som utspelar sig i fornnordisk järnålder och har de isländska fornsagorna som förebild. Det stödjer en narrativistisk spelstil där berättelsen kommer i första hand. Fokus ligger på dramatik och spelarinteraktion och målet för spelet är lika mycket att att utforska spelvärlden som att utforska rollpersonernas karaktär. Vi spelar med inställningen ”vi ser vad som händer” och det krävs inget stort förarbete av spelledaren för att börja spela. I övrigt har spelet ett traditionellt upplägg med individuella rollpersoner, färdighetsvärden och stridsrundor som är lätt att känna igen sig i. Regelboken ämnar vara ett smidigt och lättmanövrerat regelverk för spelledaren vars viktigaste uppgifter är att moderera samtalet vid bordet, ge liv åt spelledarrollpersonerna, samt identifiera intressanta dramatiska motpoler/motsättningar och lyfta upp dessa till ytan.
Tack på förhand!
/Peter Malmberg