Vad tycker ni om Mörk Borg?

Conan

انتفاضة
Upptäckte spelet för bara ett par dagar sen. Har inte skaffat spelet, utan bara läst om det.

Jag tycker det verkar otroligt spännande och helt skruvat och galet. Illustrationerna verkar vara fanatiska.

Är detta det läskigaste och magstarkaste som släppts i Sverige sen Kult på 90-talet?

Vad tycker ni om spelet?

Ymir

Liten kantbaron
Läskigast och magstarkast är det knappast, den tronen är Kult - Divinity Lost ganska ohotad på för närvarande.

Men Mörk Borg är verkligen groteskt läckert, och sprudlande av attityd. Det är en skön läsning och en läcker bok.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är inte speciellt läskigt, men det är en ruskigt snygg bok, med innovativ design, och precis så lite text att jag faktiskt orkat läsa allt. Dessutom fungerar det att spela spelet.

ceruleanfive

Bläckfisk
  • Fantastiskt tjusigt.
  • Effektivt settingbygge.
  • Smidig mekanik.
  • Briljanta smådetaljer.
  • Föredömlig intro-dungeon.
  • Noll nybörjarvänlighet.
  • Värt all hype.

RasmusL

Champion
Det är perfekt för min 12-åriga dotter, hon och hennes polare har svinkul med det!

RasmusL

Champion
...och om 12-15:åringar gillar något är det fan peak edgy. Jag gillar det också, sjukt bra :)

PowerNap

Veteran
Skaffade den via Kickstarter. Inte för att jag egentligen spelar OSR-spel (än), utan mer för att jag ville unna mig något fint.

Gillar systemet. Enkelt och elegant, med den lilla anmärkningen att mekaniken för att öka sina hitpoints (slå över med 6T10 för att få lägga till 1T6) gör att det är enkelt tills man passerat ungefär 30, och efter 40 går det väldigt långsamt. Kanske är ungefär 40 en väldigt lagom mängd med tanke på hur farliga monstren är och hur långa strider man pallar med? Annars skulle jag husregla för att få en jämnare avtrappning av ökningen.

Alla egenskaper används både för strid och för andra saker, vilket gör att de känns relevanta och hyfsat balanserade mot varandra. Dump stats är tråkiga, även om man i praktiken helt slumpar fram allt.

Settingen har jag i stort sett bara bläddrat förbi, men det är ingen backmerit för just Mörk Borg. Det är alltid vad jag är minst intresserad av.

Både äventyret i boken, Svart sörja, och folderäventyret Uråldrig hud som följde med (för att jag kickstartade eller som standard?) är suggestiva och inspirerande. Svart sörja är dessutom väldigt klart och lättillgängligt presenterat.

Mitt problem med båda äventyren är samma som jag ofta har med OSR-material som jag läser. Det känns som om världen är för konstig och slumpmässig för att spelarna ska kunna fatta informerade beslut och uppleva tillfredsställande konsekvenser.

Regelsystemet, illustrationerna och de groteska detaljerna gör att jag fantiserar om att köra en one-shot, men då antingen med ett egenskrivet äventyr som använder de monster som finns i boken, eller med en moddning av något av de två äventyren i form av fler ledtrådar eller annat hjälpsamt. Eller om någon skriver/har skrivit ett äventyr som jag faller för mer oreserverat.

Bifur

Veteran
Otroligt häftigt spel. Snyggt, välskrivet och lagom långt. Mekaniken känns lättfattlig och gedigen. Jag provar det gärna snart, helst med en van SL.

Det enda som skaver är att jag egentligen inte får grepp om settingen. Det är väl lite som PowerNap skriver ovan. Säkert jag som är alldeles för medelklassig för att förstå grejen men jag försökte tänka efter hur jag skulle presentera den för några imaginära spelare som inte läst det och det var tomt. Sedan försökte jag fundera fram ett enkelt äventyr men det kändes bara helt fel och alldeles för nyanserat och komplext, och gjorde typ våld på spelet tema (vilket i sig väl är passande :).

Theo

Hero
Jag har fortfarande inte riktigt fattat vad det här är för ett spel. Är det ett OSR-dungeoncrawl-weird fantasy-spel med fokus på stylish estetik, eller vad?

God45

#PrayersForBahakan
Theo;n346663 said:
Jag har fortfarande inte riktigt fattat vad det här är för ett spel. Är det ett OSR-dungeoncrawl-weird fantasy-spel med fokus på stylish estetik, eller vad?
Det är en konstbok med awesome punk konst som också har ett väldigt, väldigt, väldigt lätt OSR system skriver på sidorna. Det har en setting typ? Det antyder så mycket att du vet vad settingen är och så finns det lite korta beskrivningar av platser och viktigt folk. Och så lite monster.

Jag gillar inte systemet jättemycket men det är lite som att säga att jag inte gillar handlingen på ett musik album? Det är liksom inte poängen.

Det stora problemet är att det försöker vara nihilistiskt mörkt och sataniskt mörkt sammtidigt vilket inte mixar jättebra. Det är mer estetiskt mörkt än faktiskt mörkt.

Men, tja, det är Lamentations of the Flame princess för 2020.

Rangertheman

Myrmidon
Min 10-åriga dotter är en av de som spelar med Rasmus dotter som SL och hon gillar verkligen Mörk Borg. Jag har själv bara ögnat igenom PDF:en så jag har ingen klar uppfattning. Tror inte riktigt att spelstilen är något för mig.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Big Marco;n346674 said:
Så länge man kan bära svärd på ryggen och baka bröd är jag med på vagnen!
Var skulle man annars bära sitt svärd?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Det fick 18 av mig i Fenix (10 i Intryck, 8 i Innehåll), så med det sagt kan ni nog räkna ut vad jag tycker.

Theo

Hero
God45;n346672 said:
Det är en konstbok med awesome punk konst som också har ett väldigt, väldigt, väldigt lätt OSR system skriver på sidorna. Det har en setting typ? Det antyder så mycket att du vet vad settingen är och så finns det lite korta beskrivningar av platser och viktigt folk. Och så lite monster.

Jag gillar inte systemet jättemycket men det är lite som att säga att jag inte gillar handlingen på ett musik album? Det är liksom inte poängen.

Det stora problemet är att det försöker vara nihilistiskt mörkt och sataniskt mörkt sammtidigt vilket inte mixar jättebra. Det är mer estetiskt mörkt än faktiskt mörkt.

Men, tja, det är Lamentations of the Flame princess för 2020.
Tackar! Det var ungefär det vaga intrycket jag hade fått men jag har funnit det märkligt svårt att hitta något konkret om vad det faktiskt var fråga om och innehöll. :) Kanske bara letat dåligt iofs.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är inte inte poängen. Det är ju fortfarande ett spel, skrivet för att spelas. Reglerna ser ut som de gör av en anledning.

Ulfgeir

Swashbuckler
Det är inte ett spel för mig. Däremot kul att andra uppskattar det.

För mig känns det som en sorts Artbook med en pastisch på 80 och 90-talets metal album (eller snarare den sorts teckensnitt som vissa metal-band har en fäbless för att använda). Regeln med om när världen går under och hur ofta man skall slå är ett intressant grep, men jag upplever spelet som mer yta än form.

Å andra sidan så är inte jag målgruppen för OSR-spel heller. Mitt intryck är att det är för one-shots och inte för längre kampanjer.

God45

#PrayersForBahakan
Man Mountainman;n346700 said:
Det är inte inte poängen. Det är ju fortfarande ett spel, skrivet för att spelas. Reglerna ser ut som de gör av en anledning.
Är det? Jag tror poängen är att skapa ett spel som ser ut som vad Satanic Panic folket trodde att D&D var. Det ser AMAZING UT, det har över 100 typsnitt, det har frän layout och man hör fan-i-mig soundtracket när man öppnar det. Reglerna är inte bra, men so what? Det är uppenbart inte reglerna som skaparna bryr sig om. Världen är tunn men världsbyggande är A) Tråkigt och dumt och B) Uppenbart inte vad spelskaparna är ute efter.

Om jag spelar Doom Eternal och klagar på att jag inte kände att karaktärerna är särskilt djupa är det samma sak som att läsa Mörk Borg och klaga på reglerna eller världsbygget.

entomophobiac

Low Prep High Play
Mörk Borg är råtufft! Attityd från första till sista sidan, och en atmosfär som du kommer kunna ha hur mycket kul med som helst.

För mig passar det perfekt in i Lamentations of the Flame Princess-typen av weirdness som är den del av OSR-världen som tilltalar mig mest. (Och typ den enda jag ens är lite insatt i.)

Men det står på egna ben, och det är helt makalöst snyggt. Och billigt. Så om det tilltalar dig alls lite bör du slå till när du kan/vill. :)

Ymir;n346639 said:
Läskigast och magstarkast är det knappast, den tronen är Kult - Divinity Lost ganska ohotad på för närvarande.
Jag håller inte med måste jag säga--inte alls. Kult är ett bra spel, men mer effektsökande än vare sig läskigt eller magstarkt. Plus att det är fullkrämat med brödtext om vad olika fallna änglar och övernaturliga kufar tycker om varandra, vilket vare sig är stämningsfullt eller överdrivet användbart.

Det är ett riktigt bra spel. Men det sitter inte på någon tron.