Skaffade den via Kickstarter. Inte för att jag egentligen spelar OSR-spel (än), utan mer för att jag ville unna mig något fint.
Gillar systemet. Enkelt och elegant, med den lilla anmärkningen att mekaniken för att öka sina hitpoints (slå över med 6T10 för att få lägga till 1T6) gör att det är enkelt tills man passerat ungefär 30, och efter 40 går det väldigt långsamt. Kanske är ungefär 40 en väldigt lagom mängd med tanke på hur farliga monstren är och hur långa strider man pallar med? Annars skulle jag husregla för att få en jämnare avtrappning av ökningen.
Alla egenskaper används både för strid och för andra saker, vilket gör att de känns relevanta och hyfsat balanserade mot varandra. Dump stats är tråkiga, även om man i praktiken helt slumpar fram allt.
Settingen har jag i stort sett bara bläddrat förbi, men det är ingen backmerit för just Mörk Borg. Det är alltid vad jag är minst intresserad av.
Både äventyret i boken, Svart sörja, och folderäventyret Uråldrig hud som följde med (för att jag kickstartade eller som standard?) är suggestiva och inspirerande. Svart sörja är dessutom väldigt klart och lättillgängligt presenterat.
Mitt problem med båda äventyren är samma som jag ofta har med OSR-material som jag läser. Det känns som om världen är för konstig och slumpmässig för att spelarna ska kunna fatta informerade beslut och uppleva tillfredsställande konsekvenser.
Regelsystemet, illustrationerna och de groteska detaljerna gör att jag fantiserar om att köra en one-shot, men då antingen med ett egenskrivet äventyr som använder de monster som finns i boken, eller med en moddning av något av de två äventyren i form av fler ledtrådar eller annat hjälpsamt. Eller om någon skriver/har skrivit ett äventyr som jag faller för mer oreserverat.