Björn den gode;n283867 said:
Jag tror att det är ett missförstånd här där du tolkar "slumpmässighet" som något annat än Tomas, och jag tror att Tomas använder den betydelsen som är vanligast i böcker om sannolikhetslära så det hjälper nog inte om han läser fler böcker.
Intressant, där blev jag själv tvungen att gå till lite böcker för att dubbelkolla.. Efter kollen så har jag hittat lite alternativ ni kan ha fel på.
och eftersom ni känner så starkt att "påståenden om våra spel som är osanna känner vi att vi faktiskt behöver kommentera." -Så välj det/de alternativ ni trivs med: (HINT - det är kört hur ni än väljer att tolka ordet)
1. Ni menar slumpmässighet (i engelsk litteratur "randomness") i betydelsen hur mycket systemet påverkas av slumpen. (d.v.s. hur stort avsteg från deterministiskt utfall)
Det är denna jag använt, så jag gör antagandet att ni valt en annan väg.
2. Slumpmässigt i betydelsen helt skiljt från determinism, menande att varje utfall har samma sannolikhet. (Eng: "random").
-Jättekonstigt, då det stämmer i det närmaste bara in på system med 1 tärning och blir helt irrelevant för M0's system. (Då alla utfall inte har samma sannolikhet (Varje tärning JA, i pöl NEJ.))
Då blir tomasFriaLigan's uttalande om att 'Angående frågan hur stor chansen är att lyckas kan inte ett system vara "mer slumpmässigt" än ett annat.' lite vettigare, och bara irrelevant (se ovan), samt bara fel på 2 sätt samtidigt.
3. Björn den godes False equivalence när han säger "Motsatsen till slumpmässighet i spel är skicklighet.", som är fel på så många sätt att jag nog måste bryta upp den.
I. Först & främst, motsatsen till slumpmässighet är inte skicklighet. Det misslyckade försöket att rikta om motsatsparet från slumpmässighet<>determinism till slumpmässighet<>skicklighet är extra roligt, då det är just karaktärernas
skicklighet M0's system misslyckas att visa.
(Naturligtvis IMHO, men tvivlar nån så kolla på den uppsjö av statistik som finns i olika prov & tester. Jag föredrar us marines, då dom har rätt bra metodologi.)
II. "I spel med väldigt liten slumpmässighet så förväntar vi oss att en skickligare spelare vinner väldigt ofta.".... App app app.. Logikpolisen ger gult kort.
Först, nu talades det om
systemets slumpmässighet, inte spelarens.
(Sidenote: Kul att ni verkar plötsligt verkar byta tolkning av slumpmässighet mitt i det hela.)
Efter det, Varför ens försöka avleda betydelsen till spelarens skicklighet? OM ni hade lyckats, så blir ju M0-systemets frånvaro av just tillvaratagande av skicklighet extra synlig? Det borde ni väl inte vilja?
Eller tycker nån därute att "M0 -Systemet där vi bryr oss om spelarnas skicklighet lika lite som D&D!" låter som en bra selling point?
(Ja, jaaa.... Jag veeeeet att D&D ger MYCKET mer möjligheter för skickliga spelare, alla mod's man kan stacka, alla olika sorters anfall, alla feats... Men det kändes taskigt att ta nåt annat.)
III. "Då har vi infört ett skicklighetsmoment och spelet är mindre slumpmässigt." Logikpolisen igen, denna gång detektiverna.
Att avleda kritik mot spelets system genom att påtala spelarens betydelse, känns lite som ett försök att sopa problemen under mattan.
3. "Graden av slumpmässighet av ett spel förklaras av hur stor betydelse slumpen har för utgången", vänta nu.. Det är ju exakt det jag sagt hela tiden..
Försöker ni smygbyta ståndpunkt när ni tidigare sagt 'Angående frågan hur stor chansen är att lyckas kan inte ett system vara "mer slumpmässigt" än ett annat. Det är helt enkelt inte så sannolikhetslära fungerar.'?
4. "...om du slår 2 eller mer så vinner du. Chansen att lyckas är 5/6 men hur slumpmässigt är spelet? Svaret är att spelet är helt och hållet slumpmässigt eftersom det inte finns någon skicklighet i att slå tärning (om du inte fuskar)."
Nej. Bara nej.... Och åter nej.
Väljer du tolkningen "randomness" så ändras slumpmässigheten en hel del mellan 5/6 & 4/6. Sannolikheten är inte den samma, den andra är slumpmässigare.
Väljer du tolkningen "random" (vilket ni ibland gör, what gives?) så är slumpmässigheten helt skiljd mellan 5/6: Utfallen har INTE samma sannolikhet och är därför inte slumpmässigt, och 4/6 alla utfallen har samma sannolikhet d.v.s. systemet är slumpmässigt.
För enkelheten skull: 4/6 => Vi kan inte förutsäga resultatet på något sätt, de har exakt samma sannolikhet. 5/6 => Vi ser ett mönster i utfallen, det kan inte ses strikt slumpmässigt.
Och för exemplets skull: En officer frågar krypskytten "Avsånd 500m, Kan du eliminera målet?"
I M0 där 2/6 råder säger krypskytten: "Mjaaaa... Kanske. Men även om jag träffar så är jag inte säker på att målet elimineras. Men troligtvis."
I M0 där 4/6 råder blir svaret: "Borde gå."
I M0 där 5/6 råder så säger roboten: "Med extrem sannolikhet."
I verkliga M0 där det dumt nog är 1/6 blir svaret: "Ööhhh.. Njaaa.. kanske? Men troligvis så blir det bara nåt köttsår."
Björn den gode;n283867 said:
Så ja du har visserligen rätt i att slumpmässigheten kan vara olika i olika spel men knappast i de "tärningsspel" som vi här pratar om.
Det enda sättet det uttalandet kan ses som annat än "osanning" är om ni väljer & vrakar mellan 2 (tekniskt sett 3) skilda definitioner av slumpmässighet.
Problemet är att även om vi helt ignorerar den missen, så blir er tolkning av ordet:
1. Irrelevant för diskussionen, då det är just chanserna att lyckas & dess marginaler som var huvudinvändningen som startade det hela.
2. Ett misslyckande att förstå hur olika tärningssystem kan ge helt olika sannolikhetsfördelningar, i alla fall så låter det så.
Samt, det förklarar för mig helt tillräckligt hur alla dessa defekter (imho) kvarblivit i systemet.
Och vad bättre är, edra försök att växelvis använda olika betydelser av slumpmässighet OCH typexemplen i false equivalence talar om bristerna i M0 bättre än jag någonsin kunnat.
Tack, tror jag?
Tackar.