Nekromanti Vad tycker Tokon?

Phelan

Hero
Re: Väggen mot nirvana (spinner vidare).

Helgondyrkan, förekomsten av Djävulen... Nog håller man inte så mycket på enkelheten i praktiken och det tar väldigt lång tid innan folk på gräsrotsnivå har den gudssyn som kyrkan idag predikar. Då tror jag mer på syndernas förlåtelse och förekomst av ett himmelrike som lockande. Däremot är det väldigt lätt att bekänna sig till kristendomen, inga svåra kunskapsprov e dyl (innan Luther, då...) och ännu enklare med islam.

Mvh / Phelan

Phelan

Hero
Re: Daak och kristendom.

En svartsmurf är ju aldrig riktigt fel...

Daakkyrkan borde väl innebära en bra paketlösning, en religion som täcker upp och har svar/åsikter om de flesta aspekter av samhället - det handlar inte bara om relationen till guden utan även relationen till din nästa (även om påbuden är något nedbantade mot kristendomens tio och möjligheterna till förlåtelse bara man ber om det är borta, men det sistnämnda är kanske för att undvika power-gaming? :gremgrin:). Jämför man med Tokons gamla tro så försöker denna inte vara särskilt närvarande i samhället, det prästerskap som finns i form av druider har sina egna agendor och dyker bara upp då och då för att påminna och leda vissa högtidsdagar. Saker som Daakkyrkan borde syssla med är i alla fall good-will i form av sjukvård, undervisning etc, något de får resurser till genom sitt tionde. I kombination med detta tänker jag mig att de även är lierade med och stöder den rådande samhällsordningen. Förmodligen finns någon filosofisk utläggning motsvarande samhällskroppen och hur olika grupper i samhället fyller olika funktioner och att denna balans inte ska rubbas.

Inkvisitionen är för övrigt något av det jag stör mig på mest, för den följer bara nidbilden. Historiskt uppkom denna just för att det var så mycket irrläror och missuppfattningar om kristendomen och dess budskap. Det var inte bara med tänger och glödande kol utan även med debatter och undervisning som man försökte få kyrkans officiella syn att även vara den faktiska och den som praktiserades. Finns t ex en berättelse om en sydfransk by på medeltiden där de förfärade inkvisitionärerna upptäckte att man dyrkade en hund som helgon då denne räddat sin husse riddaren. Inkvisitionen som en upplysande och undervisande gren av Daak hade varit så mycket roligare och dessutom intressant att göra en kampanj av.

Nåja, det är i alla fall lite av hur jag tänkt mig det, även om jag nog får säga att Religioner och vad som skrivits om Daak i övrigt innan inte direkt ger motiv till dess framgång.

Mvh / Phelan

Farbror Funkus

Warrior

Vadå Daak obamhärtig??
Kristendomen tillåter heller inte andra religoner.
Kristendomen brände också folk för kätteri.
Kristendomen en stor inkvisation.
Kristendomen hadde också korståg.

Häng aboraten i Tibara!!!

storken

Warrior
All those years

Sedan karaktären först kom in i kampanjen så har det nu förflutit ungefär 15 år i Mundana.
Ständigt denna spolning, jag kommer nog aldrig förstå mig på den..

rax

Swordsman
Re: Svärd och eld, eller bara tomtar?

Vill man få en "realistisk" syn på kristendomens/Daaktrons framgång kan det i det aktuella fallet kanske vara givande att studera hur kristnandet av Irland gick till (har tyvärr inga lästips just nu). Just Irlands och Skottlands klansamhällen verkar ju ha legat till grund för beskrivningen av Tokon och (törs man säga det?) Léaram.

Även den gamla tron har en hel del iaf ytliga likheter med den keltiska tron, t ex de många gudarna och hjältarna. Vad jag vet saknade dock den keltiska panteonen en "övergud" i stil med Draken som sammahållande figur. Detta behöver dock inte bli ett problem i Mundana - har för mig att i just Religioner-boken beskrivs dessutom de underordnade gudarna/hjältarna som de viktigaste för gemene tokon - Draken är för avlägsen för att dyrkas i vardagen.

/Rax, som annars rekommenderar serien Slaine som en sublimt oseriös tolkning av det keltiska samhället

Korpen

Hero

Håller med om att inkvistationen är rätt trist i Mundana.
I verkligheten var det helt klart bättre för den åtalade att hamnan inför en inkvistation än inför en värdslig domstol, hos kyrkan var man betydligt mer nogrann med bevis och rättegången var mycket mer rättvis, tortyr var ovanlig hos inkvistationen, till skillnad från en värdslig där det ofta var standard för grövre brott.

Vad gäller häxbränningar var det överlägset vanligast i protestantiska länder där man avgjorde "häxans" öde lokalt.

Så i vårat mundan så är den jargiska inkvistationen betydligt mer lik en katolska, istället för att var Ghazis , som i den officiella.

Man Mountainman

Storsvagåret

Sträng historiematerialist som jag är skulle jag nog vilja påstå att en religion är den andra lik. När en religion tar kontrollen över ett område är det för att det finns starka sociala skäl för det; den kanske har en stark organisation i ryggen eller är representativ för en upprorsrörelse i en tyrannisk stat, eller något annat. Om det i samband med religionsskiftet sker sociala förändringar så beror inte dessa på religionens intåg, utan på bakomliggande samhällsmekanismer där religionen bara är kosmetika. Ur min synvinkel så skulle hemligheten bakom Daakyrkans framgång i Consaber helt enkelt vara "rätt plats vid rätt tidpunkt".

Sedan får man förstås inte glömma eventuell *äkta* gudomlig inverkan och hur den kan ha påverkat skeenden i Mundana.

Lycan

Hero

Nej, det stämmer nog. Stabiliteten och enhetligheten som kristendomen erbjöd finns väl ganska mycket i daakkyrkan också. Men som du säger, för att göra det trovärdigt att daakkyrkan har spritt sig som den har behöver man anstränga sig lite.

Dessutom skulle jag vilja påpeka en sak till. Den kristna kyrkan har inte alltid varit tråkig. Förr i världen tog kyrkan en aktiv roll i stadens nöjen. Man sponsrade festivaler och anordnade kyrkospel, där helgon och annat pack dramatiserades och gjordes intressant. Varför kyrkan plötsligt blev 'tråkig' har jag läst olika saker om. En teori är att kyrkan fick färre och färre donationer, vilket ledde till införandet av avlatsbreven, vilket i sin tur tvingade kyrkan att införa en större hotbild i syfte att skapa ett behov av avlatsbreven. Annars kan det mycket väl vara en direkt följd av 1800-talets moralpanik.

Hur som helst måste inte en religion inspirerad av kristendomen vara förtryckande och tråkig. Tvärtemot, en dynamisk religion som daakkyrkan (eller kristendomen, eller islam) kan säkerligen tillföra mycket till spelandet. Lita på att jag ska läsa på mer innan jag använder Daak nästa gång.

Tack för den insikten Phelan.

- Lycan

Phelan

Hero

Fast även som sträng historiematerialist får du väl ändå hålla med om att den ideologiska överbyggnaden är intressant och här är religionen en väldigt viktig del under medeltid (och fantasy under motsvarande era). T ex Gramsci pekar ju på behovet av en gemensam ideologi som hela samhället sluter upp kring (även de som inte tjänar på den rådande samhällsordningen), bara makt kan inte upprätthålla en viss samhällsordning en längre tid. Ur ditt perspektiv skulle man i så fall kanske finna svaret i att den Gamla tron passar bättre för ett klansamhälle och inte ett feodalt samhälle och att i takt med att Tokon får influenser från Consaber kommer Daak svara bättre mot de nya sociala realiteterna?

Oavsett så tycker jag att det skulle läggas mer vikt på vad det är i en dominerande religion i ett område som gör att den fungerar i just det samhället.

Mvh / Phelan

Lycan

Hero
En liten kommentar.

Ja, det blev ju lite svårt att skriva något efter Phelans inlägg där. Väldigt uttömmande. Men jag vill inte bli kvarglömd.

Tänkte på den kristna kyrkan, som på sätt och vis kan betraktat som det sista fungerande administrativa organet från antiken. Med enhetligheter som tydlig hierarki och eget språk erbjöd ju verkligen kyrkan en plattform för en fungerande statsreligion, eller religionsstat om ni så vill.

Hur är daakkyrkan där? Hierarkin har den ju, men hur är det med kyrkospråket? Och vad fanns det för religioner i Jargien och Consaber före Daak, på vilket sätt har daakkyrkan påverkat dessa statsbildningar?

- Lycan

Helmgast
Ortodox kristendom kontra gnostisk dito (långt)

Förklaring av ortodox kontra gnostisk kristendom:
Gnostikerna skilde sig dock för mycket från de ortodoxa för att få accepteras som 'riktiga kristna' inom den katolska kyrkan; de kallades kättare. Något som är gemensamt för i stort sett alla kyrkor som uppstått ur den ortodoxa är de kanoniska skrifterna, dopet, nattvarden och trosbekännelsen. Just trosbekännelsen är intressant att ta upp. Den lyder som följer, i 1917 års bibelöversättning:
<hr>
Vi tro på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare.
Vi tro ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den helige Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda.
Vi tro ock på den helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv.
Amen.
<hr>
Redan i början av trosbekännelsen så skilde sig gnostikerna från de ortodoxa. Enligt gnosticismen är andlighet och materia åtskilda, med den andliga världen som god, och den materiella som ond. I analogi med detta är inte skaparguden (av den materiella världen) god, utan skild från den goda Gudomen som skapat den andliga världen. Dessutom så fanns det olika gnostiska sätta att se på Guds genus. Vissa såg Gud om androgyn, andra som tvekönad och några som könlös. I de gnostiska församlingarna hade kvinnor lika stora möjligheter som män, något som inte kunde accepteras i den ortodoxa kyrkan.
Vidare så såg gnostikerna jungfrufödseln som en naiv missuppfattning, och den var inte alls väsentlig för deras tro.
Jesu uppståndelse, det kanske mest väsentliga i ortodox kristendom var även det omtvistat. Enligt gnostikerna var Jesus först och främst Gud, inte människa (egentligen kropp). Alltså kunde han varken dö eller uppstå, han var odödlig i egenskap av Gud. De tankar som Jesus förmedlade, vilket var det viktiga försvann inte på korset utan levde vidare.
Det om en helig allmännelig kyrka var något utav det viktigaste som skilde gnostiker från ortodoxa. För de ortodoxa var det mycket viktigt att kyrkan var en, var katolsk. De såg sig själva som efterföljare till Jesu egna apostlar (Petrus påstås vara den första påven), och hänvisar till skrifter där det står att ingen människa ska känna Jesus såsom apostlarna gjorde. Som arvtagare till den mission som apostlarna förde så ansåg den ortodoxa kyrkan vara den enda, den allmänneliga. Gnostikerna å andra sidan var kritiska till den hierarki som kyrkan byggde upp. De menade att varje människa skulle söka sin egen kontakt med sitt egna gudomliga väsen. I deras gudstjänster lottades rollerna som predikare och dylikt ut, på så sätt skulle Gud avgöra vem som blev vad.
Slutligen så skilde sig även synen på den helige andes och Jesu roll åt. I ortodox lära så skall människans synder axlas, och därigenom skall människan ges evigt liv. Jesus fungerar mer som en läromästare som skall vägleda människan till gnosis i den gnostiska inriktningen av kristendomen. Genom denna undervisning skulle människan frälsas.
<hr>
De ortodoxa ville ha en enkel definition på vem som var kristen. Den som var döpt och deltog i nattvarden, samt gudstjänsterna, var kristen och garanterades en plats i paradiset. Särskilt martyrdöden betonades som en garant för evigt liv efter detta. Denna syn på kristendom var oerhört enfaldig enligt gnostikerna. De ansåg att det enda sättet att nå frälsningen var genom gnosis, och detta uppnåddes inte genom att någon predikade utan du själv tänkte efter. Martyrdöden var en fysisk företeelse, så inte heller den kunde ge frälsning. Nej, gnosis nåddes genom sökande av sig själv, sitt inre och gudomliga jag, en strävan som tar mycket tid och kraft.
Gnosticismen blev således en rörelse för fåtalet, men den var inte 'kättersk' överallt, på vissa ställen var gnosticismen den enda formen av kristendom. Trots sitt ringa antal så var det viktigt för de ortodoxa att konkurrera ut gnostikerna, för att deras kyrka skulle bli allmännelig. Då strukturerna i den ortodoxa kyrkan var anpassad för ett stort antal människor så var det inte svårt för dem att reducera bort gnostikerna.
En religions framgång beror inte endast på det religiösa budskapet, utan även den sociala strukturen.
<hr>

Helmgast
Re: En liten kommentar.

Jordmodern finns lite överallt, och kan misstänkas vara pre-Daak-religion i Jargien. I Consaber gällde nog olika former av drakdyrkan. Som Tokon.

Phelan

Hero
Re: Ortodox kristendom kontra gnostisk dito (långt)

Nu förstod jag inte riktigt varför ortodox och gnostisk kristendom dök upp som svar på mitt inlägg? Däremot tror jag inte vi har så skilda åsikter egentligen - oavsett om det är religiösa nyanser eller den sociala strukturen (eller en kombination därav), nog är en betoning av dessa aspekter nödvändig och dessutom något som inte är särskilt tydligt hur detta förhåller sig för Daakkyrkan? Eller någon av Mundanas religioner för den delen...

Mvh / Phelan

Minimoni

Homelander
Re: All those years

Ständigt denna spolning, jag kommer nog aldrig förstå mig på den..
Vad då spolning? Jag kan garantera att det varit mycket händelserika 15 år... Mina spelare har nog spelat karaktärerna i några år realtid... Varje helg och i bland även under vardagarna... Varje rollspelspass brukar bli ungefär 8-16h...

Helmgast
Re: Ortodox kristendom kontra gnostisk dito (långt)

Inläggets andemening var att den sociala strukturen är viktiga, något som kunde förklaras med hjälp av exempelte. Den ortodoxa kyrkan var katolsk, alltså allmännelig. Religionen för de många slog igenom.

storken

Warrior

Kanske det,
Men 15 år innefattar 131 400 timmar, och utan att spola krävs det isåfall ca 11 000 spelmöten.

Egentligen är det bara onödigt för mig att käfta, jag kommer aldrig förstå mig på det bara.

Minimoni

Homelander

Nog för att vi är flitiga men 11000 spelmöten har vi inte haft :gremwink:
Tycker dock själv att det är onödigt att rollspela alla timmar, minuter och sekunder som utspelar sig på mundana... Hur gör din spelgrupp? Jag är bara nyfiken och inte nedlåtande på något sätt!

Tzimisce

storken

Warrior

I våran "stora kampanj" spolar vi alltid bara väldigt korta stunder. Som längst är det på nätterna, men oftast är det någon som drömmer något speciellt eller någon som är vaken/vaknar då också, vilket behöver spelas.
"Stora kampanjen" har spelats i över 3 år och det har gått ungefär ett halvår i mundana.

Jag är bara nyfiken och inte nedlåtande på något sätt!
detsamma :gremwink:

Minimoni

Homelander

Ok... Jag ska försöka förklara hur vi spelar och varför det är nödvändigt med att ibland spola en tid.

I den kampanjen jag leder så är de flesta rp ganska högt uppsatta och på ett eller annat sätt inblandade i den politik som förs i Consaber och dess närområde. För att kunna simulera viss politisk utveckling i regionen så krävs att man inte detaljspelar precis alla händelser. Dock så försöker vi att rollspela alla händelser som på något sätt anses av vikt för kampanjen.

Vi brukar blandannat rollspela rps familje situationer och hovliv. I bland förekommer också stridigheter och våldshandlingar men det är ytterst sällan. Jag har i kampanjen försökt att gestalta rps vänner och släktingar på ett trovärdigt sätt och mycket av "in game" tiden tas upp av spel med mina slps och alla rps aktiva.

En av de stora orsakerna till att tid ibland behöver spolas är att rpna i min kampanj är intreserade av hur tex deras avkommor artar sig. Om man dessutom (som vi som sagt gör)rollspelar situationer med rps familjer inblandade i så blir banden mellan rp och slp mycket mer levande. Men för att någon utveckling ska kunna ske så krävs att tid går.

Vi spelar väldigt sällan skrivna äventyr eller äventyr av standardmall över huvudtaget. Det brukar bli betydligt mer av storpolitik och så kallat "imperiebyggande". Med "imperibyggande" så menar jag allt i från att styra ett litet handelshus till att styra ett helt grevskap. För att se om rps agerande och planerande bär frukt så krävs också att man spolar tiden.

Hoppas att du förstår vad jag menar med den här något sluddriga text. Jag är mycket trött och ska snart gå och sova.

Tzimisce

storken

Warrior

den kampanjen jag leder så är de flesta rp ganska högt uppsatta och på ett eller annat sätt inblandade i den politik som förs i Consaber och dess närområde. För att kunna simulera viss politisk utveckling i regionen så krävs att man inte detaljspelar precis alla händelser. Dock så försöker vi att rollspela alla händelser som på något sätt anses av vikt för kampanjen.
okej. vi spelar mer internt vi, inga högt uppsatta rollpersoner eller så. däremot väntar mörkret ( ja, vi spelar med mörkret, och älskar det ) vilket medför att det händer väldans mycket. Så det mesta har alltid en viktig roll i kampanjen.

I bland förekommer också stridigheter och våldshandlingar men det är ytterst sällan.
Strider är väldigt ovanliga hos oss också.

av de stora orsakerna till att tid ibland behöver spolas är att rpna i min kampanj är intreserade av hur tex deras avkommor artar sig. Om man dessutom (som vi som sagt gör)rollspelar situationer med rps familjer inblandade i så blir banden mellan rp och slp mycket mer levande. Men för att någon utveckling ska kunna ske så krävs att tid går.
vi däremot fokuserar på nuet, och väntar hellre 9 månader på en baby än vi slänger in den hux-flux. så där skiljer det sig.

Vi spelar väldigt sällan skrivna äventyr eller äventyr av standardmall över huvudtaget.
Samma här. enbart då vi bara är några få som vill spela nåt bara.

Det brukar bli betydligt mer av storpolitik och så kallat "imperiebyggande". Med "imperibyggande" så menar jag allt i från att styra ett litet handelshus till att styra ett helt grevskap. För att se om rps agerande och planerande bär frukt så krävs också att man spolar tiden.
Medan vi spelar på ett lägre stadium inom samhället, där karaktärerna och detaljerna är det viktiga.

"in game"
då var det bekräftat att det inte bara är vi som använder frasen. vi var nämligen lite osäkra ett tag.. :gremcool: