Ortodox kristendom kontra gnostisk dito (långt)
Förklaring av ortodox kontra gnostisk kristendom:
Gnostikerna skilde sig dock för mycket från de ortodoxa för att få accepteras som 'riktiga kristna' inom den katolska kyrkan; de kallades kättare. Något som är gemensamt för i stort sett alla kyrkor som uppstått ur den ortodoxa är de kanoniska skrifterna, dopet, nattvarden och trosbekännelsen. Just trosbekännelsen är intressant att ta upp. Den lyder som följer, i 1917 års bibelöversättning:
<hr>
Vi tro på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare.
Vi tro ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den helige Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda.
Vi tro ock på den helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv.
Amen.
<hr>
Redan i början av trosbekännelsen så skilde sig gnostikerna från de ortodoxa. Enligt gnosticismen är andlighet och materia åtskilda, med den andliga världen som god, och den materiella som ond. I analogi med detta är inte skaparguden (av den materiella världen) god, utan skild från den goda Gudomen som skapat den andliga världen. Dessutom så fanns det olika gnostiska sätta att se på Guds genus. Vissa såg Gud om androgyn, andra som tvekönad och några som könlös. I de gnostiska församlingarna hade kvinnor lika stora möjligheter som män, något som inte kunde accepteras i den ortodoxa kyrkan.
Vidare så såg gnostikerna jungfrufödseln som en naiv missuppfattning, och den var inte alls väsentlig för deras tro.
Jesu uppståndelse, det kanske mest väsentliga i ortodox kristendom var även det omtvistat. Enligt gnostikerna var Jesus först och främst Gud, inte människa (egentligen kropp). Alltså kunde han varken dö eller uppstå, han var odödlig i egenskap av Gud. De tankar som Jesus förmedlade, vilket var det viktiga försvann inte på korset utan levde vidare.
Det om en helig allmännelig kyrka var något utav det viktigaste som skilde gnostiker från ortodoxa. För de ortodoxa var det mycket viktigt att kyrkan var en, var katolsk. De såg sig själva som efterföljare till Jesu egna apostlar (Petrus påstås vara den första påven), och hänvisar till skrifter där det står att ingen människa ska känna Jesus såsom apostlarna gjorde. Som arvtagare till den mission som apostlarna förde så ansåg den ortodoxa kyrkan vara den enda, den allmänneliga. Gnostikerna å andra sidan var kritiska till den hierarki som kyrkan byggde upp. De menade att varje människa skulle söka sin egen kontakt med sitt egna gudomliga väsen. I deras gudstjänster lottades rollerna som predikare och dylikt ut, på så sätt skulle Gud avgöra vem som blev vad.
Slutligen så skilde sig även synen på den helige andes och Jesu roll åt. I ortodox lära så skall människans synder axlas, och därigenom skall människan ges evigt liv. Jesus fungerar mer som en läromästare som skall vägleda människan till gnosis i den gnostiska inriktningen av kristendomen. Genom denna undervisning skulle människan frälsas.
<hr>
De ortodoxa ville ha en enkel definition på vem som var kristen. Den som var döpt och deltog i nattvarden, samt gudstjänsterna, var kristen och garanterades en plats i paradiset. Särskilt martyrdöden betonades som en garant för evigt liv efter detta. Denna syn på kristendom var oerhört enfaldig enligt gnostikerna. De ansåg att det enda sättet att nå frälsningen var genom gnosis, och detta uppnåddes inte genom att någon predikade utan du själv tänkte efter. Martyrdöden var en fysisk företeelse, så inte heller den kunde ge frälsning. Nej, gnosis nåddes genom sökande av sig själv, sitt inre och gudomliga jag, en strävan som tar mycket tid och kraft.
Gnosticismen blev således en rörelse för fåtalet, men den var inte 'kättersk' överallt, på vissa ställen var gnosticismen den enda formen av kristendom. Trots sitt ringa antal så var det viktigt för de ortodoxa att konkurrera ut gnostikerna, för att deras kyrka skulle bli allmännelig. Då strukturerna i den ortodoxa kyrkan var anpassad för ett stort antal människor så var det inte svårt för dem att reducera bort gnostikerna.
En religions framgång beror inte endast på det religiösa budskapet, utan även den sociala strukturen.
<hr>