Nekromanti Vad tycker Tokon?

Minimoni

Homelander
Re: All those years

Medan vi spelar på ett lägre stadium inom samhället, där karaktärerna och detaljerna är det viktiga
Vi tycker också detaljer är viktiga. Det är därför som vi rollspelar vad många andra rollspelare möjligtvis skulle anse som triviala. Som jag tidigare nämde så rollspelar vi också möten och dialoger mellan en familje medlem och rp. Dessa dialoger kan ensamma ta flera timmar i anspråk.

Vi brukar inte spola så där jättemycket... Något jag som spelledare dock inte är särskilt förtjust i att spelleda är dock resor... De brukar ofta splolas. Dock inte alltid. De stunder vi inte spolar så brukar rollspelandet bli ytters detaljrikt. Många andra spelledare skulle nog tycka att det ibland blev lite för detaljrikt. Under dessa stunder så brukar allt i från strider och affäruppgörelser till familjestunder och kurtiserande utspela sig. Jag föredrar också om religiösa karaktärer ber till sin gudom genom en väl genomförd monolog.

Så faktumet att vi ibland spolar tid betyder dock inte att vi ger efter när det gäller detaljrikedomen.

Tzimisce

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Väggen mot nirvana (spinner vidare).

Du har tolkat mig rätt. Exakt vilka de sociala realiteterna är tänker jag inte orda om, din analys är så god som någon; däremot vill jag poängtera att man av ditt första inlägg fick ett intryck av att du letade efter en faktor som gjorde Daak-kyrkan inbjudande för *individen*. I min mening behöver man inte leta efter en sådan faktor; social konformism räcker som svar.

Phelan

Hero
Re: Analysnivå (OT)

Snarast är det kanske en fråga om huruvida en religion/ideologi genom sitt innehåll/budskap har ett värde i sig, eller bara fyller en funktion. Däremot så är jag nog mer benägen än vad du verkar vara av att försöka förstå sig på hur individen fungerar och vilka behov hon har. Jag är tämligen övertygad om att detta inverkar på och sätter begränsningar för samhället och inte bör ignoreras vid samhällsstudier. Men här kommer vi nog inte längre än att inse att vi har olika åsikter på den punkten :gremgrin:

Mvh / Phelan

Ilion

Veteran

Jag har följt följt eran diskution ett tag nu och har en fråga? Det rollspleande ni beskriver har vi bara varit och sniffat på, vi har dock även vi termen "in game", och diskutiner mellan rollpersonskaraktärerna och SLP är ofta det som utgör mest tid av våra möten. MEn ifall ni har så lite handling styrd av SL, så kräves det att spelarna tar ett ENORMT stort ansvar till handlingen. Det krävs ju att de engagerar sig väldigt mycket och utför en massa saker på egen hand som SL kan bygga på. Det känns väldigt krävande och jag undrar hur ofta och länge ni spelar?

storken

Warrior

ifall ni har så lite handling styrd av SL, så kräves det att spelarna tar ett ENORMT stort ansvar till handlingen. Det krävs ju att de engagerar sig väldigt mycket och utför en massa saker på egen hand som SL kan bygga på.
Vi har spelare i toppklass :gremwink:
Men det är inte spelarna som bestämmer handlingen. SL är den som ger händelser medan RP's gör som de behagar i situationen. Inte mer än så, egentligen.
Jag kanske missuppfattade frågan?

Det känns väldigt krävande och jag undrar hur ofta och länge ni spelar
på grund av vårat höga antal spelare, 8 + SL, och viktiga förberedelser brukar det högst bli 1 gång i veckan.
ett spelmöte brukar ligga på allt mellan 5-10 timmar.

Minimoni

Homelander

Hallå där Ilion...

Mina spelare är för det mesta i toppklass. Och som du sade så krävs det att spelarna tar ett stort ansvar. Jag och min grupp har spelat tillsammans i ungefär nio år nu och vi har provat på det mesta inom rollspel. Vi har funnit att den typ av kampanjer vi nu för tiden spelar är också den som vi tycker bäst om. Jag och min grupp spelar ungefär två gånger i veckan... Sällan färre gånger och ofta fler gånger. Varje rollspelspass brukar bli ungefär 8-12h men inte sällan så blir de kanske 16h långa.

Hoppas att det här ska duga som svar på dina frågor... Annars är det bara att ställa fler så svarar jag! :gremlaugh:

Tzimisce

Ilion

Veteran

joo, tack för att ni svarande, men ajg antar att jag inte kommer att inse helt hur ni lyckas förren jag ser det med egna ögon :gremwink:

Det är nog försvårt av er att svara på frågan, den är ju rätt komplex. Hur en spelare tar ansvar är ju högst olika till olika händelser.

Jag var bara imponerad av att ni kunde håller en så pass realistisk kampanj levande och händelsefull utan att den blir tråkig och långrandig. Men den som lever lär.=)

storken

Warrior

jag förstår inte riktigt vad du inte förstår. Liksom, alla går in stenhårt för att spela bra rollspel, & så gör dem det.
Men jag svarar gärna på mer specifika frågor, om du har några sådana?

Ilion

Veteran

Jo jag förstår hur ni spelar, men jag är impad av hur ni lyckas hålla spänningen och allt det igång och att inte hela spelandet blir långtråkigt och trivialt. Det krävs ju att rollpersonerna verkligen skapar mängder med saker själva, plus att SL måste ha en enorm fantasi för att inte upprepa sig med intrigerna och att man får en bra dynamik av händelser. Så det inte är samam gamla härva av att ännu ett handelshus vill ha samma kontrakt som RPna.

Men saken är ju att det blir svårt för ar att beskriva hur ni bär er åt. Ifall ni inte har ett speciallt knep. Så jag säger bara att jag nog måste vara med och förstå hur ni spelar och hur ni använder era karaktärer. Även hur ni bygger upp en stämning i gruppen som håller. Jag är bara intresserad av att ni klarar av att spela så en längre tid.

storken

Warrior

Vi har ju en hel värld full av möjligheter, och alla karaktärer är ju olika och intressanta på något sätt. Intriger och konflikter uppkommer ju lätt, men oftast finns det större saker att tänka på.

Vi använder våra karaktärer så som de borde användas, spelar dem som de borde spelas. Liksom, när man börjar spela så är det ju som att gå igenom den där förvandlingsdörren i sikta mot stjärnorna, man förvandlas till rollpersonen. :gremwink: Sen tänker man som rollpersonen, handlar som rollpersonen, etc..

Spelar inte alla så, hur spelar ni? :gremconfused:

Minimoni

Homelander

Någon av oss kanske borde skapa en tråd som handlar om olika gruppers spelsätt... Eller? EN sådan tråd har med all sanolikhet varir uppe tidigare men jag är intreserad av hur det ser ut i dag. Själv ska jag tänka på saken till i morgon.

Tzimisce

Ilion

Veteran

haha, men det är ju sådana här trådar som ger en massa, olika sätt att rollspela och kunna få ideer till att utveckla sitt eget rollspelande.

åter tillbaks till ämnet, jag har just skickat ett meddelande tillbaks till Tzimisce_ om hur jag spelar. Men vi spelar precis som du säger en karaktär ut i fingertopparna. man går in i en annan persons tankesätt och moral. Det enda gången vi tummar på karaktärerna är när det är konflikter mellan RP:na då vi inte vill splittra gruppen eller att nån dödar varandra. Så visst spelar vi våra karaktärer så gott det går.

Men jag vet itne om vi ska fortsätta på denna tråden, då den är högst OT :gremwink:

storken

Warrior

jo, det är lite underligt att vi inte fått skäll. vi kanske samtalar om allt för vettiga saker.
men vadå? skickade du ett PM till han om det? du får gärna skicka till mig också isåfall.

mvh / nic