Nekromanti Vad tycker vi om varandras rollspelsnamn...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
...och inte själva rollspelen alltså. Jag vet att Krille disar namnet på mitt rollspel (In the Dark) och att en av Hans spelare fick vissa fel associationer med namnet (som fortfarande får mig att le... :gremsmile: ), men i övrigt inte mycket mer.

Tanken som fick mig att undra detta var denna tråd på Rollspelsforumet. I den tråden fickade Oldtimer efter kommentarer om namnet på Dunder & Drakar och det fick mig att börja undra vad jag tänker på då jag hör namnet på alla de rollspel som håller på att skapas eller har skapats här på Rollspelsmakareforumet. Så jag tänkte att vi kanske kunde ge varandra lite tankar runt de olika namnen? Själv så kan jag bidra med följande;

Daimonion - Vampire - the Masquerade! Finns en discipline som kallas för det och det får mig att associera det dit. Dock lyckas namnet att intresserar mig.

Hypokognia - Rollspelet där man spelar hypokondriker! :gremcool: Namnet är udda och väcker i alla fall mitt intresse.

Terra Draconis - Rollspelet där man spelar jorddrakar. Drar inte alls parallell till romartiden.

SAGA - Ja, självklart fansinet som en gång i tiden fanns. Lite för alldagligt för min smak.

Staden - Tänker då kanske främst på Chronopia och det får mig i alla fall att le. Se till att få någonting klart och samlat annat än i en Wiki så jag kan läsa det :gremwink:

Västmark - Traditionell medeltidsfantasy i England. Boooring. (Och ja, jag vet att det inte stämmer... Men nu är det intrycket jag får av namnet.)

Skymningshem: Andra Imperiet - Ja, inte ett independetrollspel, men namnet är grymt så det struntar jag i... :gremtongue: Mangainspirationen till trots får namnet mig att vara intresserad.

Och så Millennium förstås, vilket får mig att tänka på MillenniuM (teveserien alltså) och det räcker ju för att fylla mig med glädje.

Jag har säkert glömt en hög kasse med namn, men men... Vad tycker ni andra om namnen på de andra independetrollspelen? (Ja Zaphod, du får kalla det amatörrollspel om du vill :gremwink: )

Rising

Vila i frid
Jag gillar Hypokognia, men tycker att Mask nästan har snott Psykonaut från mig, även om jag har extremt svårt att bevisa det, eftersom mitt spelklur för det första inte hette "psykonaut" (utan psykonautilux") och för att jag för det andra inte kom på "psykonaut" själv. (Det är en term som oftast används om knarkare och andra människor som gillar psykadelisk kultur)

Allting på latin ogillar jag. Bort med det.

In the Dark låter verkligen lättillgängligt, generiskt, allmänt och, om man vill vara elak; könlöst, och det stämmer bra på rollspelet. Det är det perfekta namnet på det perfekta rollspelet att nämna när någon spelare säger "jag skulle vilja prova att spela skräckrollspel men vet inte om jag har råd med ett helt skräckrollspel", och ser man det så, då är både rollspelet och namnet perfekta. Jag tycker inte det är ett dåligt betyg, särskilt inte eftersom jag inte vill kalla rollspelet för "ytligt" eller "dåligt" (rätt könlöst tycker jag dock att det är, men det är ju en fördel också).

SAGA fanns det ett ballt dataspel som hette när jag var liten. På svenska, alltså (eller har jag drömt det?). Öh, alla spelade det, i alla fall, och jag gillar namnet i sig, men det måste användas på ett standardfantasyspel av extremt episka mått, och det är (väl?) inte alls så som SAGA kommer att bli? Därför funkar inte namnet riktigt, i min mening.

Millennium kan jag aldrig stava till, men det är ett bra namn. Framförallt är loggan vacker.

Terone har jag aldrig uttalat som Tyrone, däremot har jag trott att det var ett finurligt sammansatt namn. Liksom "Te" för att alla i vrållådan gillar att dricka te. "Ro" för att... öh... Dimfrosts älsklingsfärg är rosa, och "Ne" för att "Ne, jag ljög, hans älsklingsfärg är zeppelinare-färgat." Äh, jag vet inte vad Ro resp. Ne står för, men jag trodde åtminstone till en början att det var något klur bakom. Typ att Dimfrost var kär i en tjej som hette... öh... Ronja Neslund eller nåt.

Västmark och framförallt Skymningshem tycker jag är toppennamn. Enkla, men bra.

Jag tycker dock att Protektoratets Barn är det bästa namnet på något independetrollspel jag sett här. Det är ett namn som både har fångat min nyfikenhet och som fortsätter att fängsla mig. Man kan ju inte låta bli att tänka "vänta nu? Menar Mogge att det är det vi är? Vi människor, alltså?" Jag skulle vilja se Mogge brodera ut sitt dogmarollspel, för då skulle han kunna leka med den här symboliken ytterligare. Protektoratets Barn är kanske det dogmaspel som jag tycker har åldrats värdigast sen förra utmaningen. Jag läste igenom bidragen under nyårshelgen, och jag tyckte att Protektoratets Barn var det spel som hade vuxit mest i mina ögon sen sist. Den omsorgsfullhet som ligger i rollspelet vittnas det om redan i namnet, och sånt imponerar på mig som fan. Dessutom känns namnet djärvt. På ett mindre bra rollspel så hade namnet säkert känts töntigt, och det är ett bra bevis på att ett namn verkligen är bra: Det skall inte fungera okej på vad som helst, utan enbart fungera suveränt där det passar som bäst.

Dunder & Drakar tycker jag fortfarande är okej, just eftersom det är så enkelt. Ett ballare namn hade känts som ett våld mot originalet. Nu tycker jag iofs att "svenska Dungeons and Dragons" kanske hade varit allra bäst, men det är å andra sidan stelare och ligger sämre i munnen om man vill säga det mitt i en mening. Nä, "Dunder och Drakar" låter kefft, men är ändå det bästa tänkbara namnet, i min mening. Det viktigaste är ju ändå att Owlbears får heta Ugglebjörnar.

Rosen

Myrmidon
In the Dark - ett skojigt sällskapsspel som går ut på att lämna spelarna helt ovetande om saker och ting.

Terra Draconis - Fantasyspel där man antingen lirar drakar, eller människor i en värld som är styrd av drakar.

Saga - "Och sen höll Jockes dummerjöns fast styggvargen medan min svinaherde högg upp'an och drog ut mormor!"
(Jag hörde talas om spelet åratal innan fanzinet kom, så jag kan inte associera åt det hållet.)

Västmark - Tolkien, "Västmarks röda bok". 'Nuff said.

Staden - Stugan, fast mycket större.

Stjärnfödd - Mitt bakhuvud vill associera det här namnet till superhjältar. Jag vet inte varför, men tänk en Captain Marvel-typ i blanka trikåer som kommer susande ut från en stjärna.

Playelf - Lite mysko äventyr, men de tolv färdiggjorda rollpersonerna är rätt intressanta... Det följdes sedan av 'Luis Royo 1998 Calendar the RPG'.

Dogmarollspel har en benägenhet att vara ungefär det jag tror att de ska vara på namnet, men här är ett par:

Bitworld - Tron the Role-Playing Game

Flux - Lancelot Games gav ut ett brädspel med det namnet, så här kan jag inte se nåt annat än magiker som fajtar varann på en arena...

Piraterna från Pluto - The Fungi from Yuggoth på de sju haven. De plundrar, våldtar och skapar SAN loss, och så de svingar mellan masterna med sina åtta ben.

World of Shadows - World of Darkness, fast lite ljusare.

Aki - Hej, här har det fallit bort nån bokstav. ... Eller flera. Vänta nu, Aki... Akira? Akilles? Alkis..? Näe, va f-n heter spelet egentligen?

--
Åke, vars enda någorlunda färdigställda egna spel (som var större än ett halvt dogmaspel) hette "Wenches & Warriors", och det var ungefär som det låter.

Dimfrost

Special Circumstances
Terone har jag aldrig uttalat som Tyrone, däremot har jag trott att det var ett finurligt sammansatt namn. Liksom "Te" för att alla i vrållådan gillar att dricka te. "Ro" för att... öh... Dimfrosts älsklingsfärg är rosa, och "Ne" för att "Ne, jag ljög, hans älsklingsfärg är zeppelinare-färgat." Äh, jag vet inte vad Ro resp. Ne står för, men jag trodde åtminstone till en början att det var något klur bakom. Typ att Dimfrost var kär i en tjej som hette... öh... Ronja Neslund eller nåt.
Du är inte klok. :gremtongue: Men det var ändå en bra idé, jag tror jag ska kläcka någon förklaring på vad Te, Ro och Ne egentligen står för, så att det inte bara är ett nonsensnamn längre.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Psykonauter [OT]

tycker att Mask nästan har snott Psykonaut från mig
Fast jag tror att han snodde det från en liten grej av Arvid i Staden. Om en hallucinogenknarkare. Som var baserad på dig. :gremgrin: Så...

/Feliath - no proof

Krille

Super Moderator
Tja, jag har redan gnällt så mycket på In The Dark och Daimonion, så de behöver jag inte nämna. Nära besläktat är The Dark Spire, Entos lilla projekt. Sorry, Ento, men det är precis ett sådant namn som jag inte tittar närmare på, ens under pistolhot.

Risings Phookafictum har jag dock blivit mer och mer förtjust i, trots att jag hatade namnet från början. Jag tror att det beror på att namnet låter så fånigt. Det har liksom samma klang som Jabberwocky eller Bolibompa.

Staden låter tyvärr lika ansiktslöst som spelet i sig är. Det får mig mest att tänka på en stentrist avantgardistisk tegelsten från början på 1900-talet. Det skulle inte förvåna mig om Kafka stod som författare, och den grabben orkar jag inte med, helt enkelt.

Piraterna från Pluto är ett underbart namn! Det liksom andas segelskepp och rymden och arr, matey!, och allt detta på tre ord. Waow!

Jagad får mig att tänka på Harrison Ford. Jag vet att jag egentligen inte borde tänka på TV-serien, men jag kommer att tänka på Harrison Fords version.

Millennium får mig på samma sätt att tänka på TV-serien.

Sisu får mig mest att tänka på det gamla programmerarordspråket "skit in, skit ut".

Slutligen har vi alla spel med namn i stil med Terone, som inte får mig att tänka på något annat än att författaren behöver en copywriter.

Krille

Super Moderator
Och medan vi ändå håller på...

Götterdämmerung är visserligen inget indie-spel, men jag tror i alla fall att jag inte är helt ensam om att associera det med en viss Wagner-opera med samma namn. Nibelungen the RPG?! Yeah, baby! Pax för Brynhilde! ...nähe, sjuttonhundratalskultistjagande? Blä.

Targon

Hero
För egen del gillar jag verkligen namn som låter främmande, gärna med latinsk eller grekisk bas. Exempel på rollspel (förutom mitt eget Daimonion) där jag tycker det funkar och som för egen del lockar intresset är Nobilis, Villae Mustela, Noctum och Millenium. Därutöver kan man ur floran av rollspel med grekisk- och latininspirerade fantasynamn framför allt urskilja Zhoria, Aepigon och Irea Ensis som exempel på i mitt tycke schyssta namn. Ett exempel på namn jag inte kan bestämma mig för om det är bra eller inte är Terra Draconis. Fast man kan ju inte komma ifrån att det låter mycket ballare än Draklandet.

Vad jag tycker är problematiskt, dock, är engelska namn på svenskspråkiga rollspel. Dock skulle jag vilja säga att In the Dark passerar på grund av sin coolhet

Samtidigt, eftersom det finns en liten men ettrig koboldgris inom mig, måste jag erkänna att jag inte känner någon större lockelse inför svenska rollspelsnamn. Dock finns undantag, exempelvis Staden , som jag tycker är ett bra och helt naturligt namn på ett i mitt tycke spännande projekt. Mindre bra är namnet Vingar över Haga som låter på tok för sött och harmlöst. I övrigt verkar projektet vara helt i enlighet med mina preferenser.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ömsom vin...

Inte för att jag tycker att namnen spelar speciellt stor roll. Jag känner själv att jag har svårt att komma på namn, framför allt namn som ingen använt tidigare (både Millennium eller Omertà har ju använts i andra sammanhang). (Det standardfantasyspel jag skrivit heter fortfarande bara "Printed at IDA".) Jag brukar gilla korta namn eftersom de är lättare att komma ihåg. Jag gillar också namn jag begriper eftersom de också är lättare att komma ihåg. Jag har en viss motvilja mot fantasylandsnamn i stil med Skuggland, Svartmark, Griprike och liknande, eftersom det går tretton på dussinet av dem. De är dock lite bättre än rena påhittade ord.

Annars är namnen ganska oviktiga; ett bra innehåll kan överkomma ett dåligt namn.

Daimonion kommer jag aldrig ihåg vad det heter om jag inte associerar det till lök-dajm och det är inte den stämning namnet är tänkt att skapa! :gremwink:

Hypokognia har jag också svårt att komma ihåg vad det heter. Namnet säger mig väldigt lite.

In the Dark gillar jag, men jag förväntar mig hela tiden att spelet ska vara på engelska och blir nästan förvånad varje gång jag märker att det inte är det. Jag skulle föredragit ett svensk namn, men inser att "I mörkret" hade låtit rätt töntigt.

Saga gillar jag. Jag har dock inte läst så långt i spelet att jag vet om jag även gillar innehållet.

Staden är märkligt nog också ett namn jag gillar.

Terone är ett helt intet intetsägande namn, vilket är synd eftersom världen är så mycket intressantare. Tyvärr är det nog för etablerat för att ändra.

Terra Draconis ger mig helt andra associationer än det innehåll rollspelet faktiskt har, vilket är lite tråkigt.

Västmark är ett vanligt fantasynamn. Det låter inte speciellt spännande, men det funkar.

Det bästa rollspelsnamnet är "All Flesh Must Be Eaten". Det är klockrent.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Slutligen har vi alla spel med namn i stil med Terone, som inte får mig att tänka på något annat än att författaren behöver en copywriter.
Damn right I do! Har någon några bra namn på lut är det bara att hojta till. :gremsmile:

Poängen är att Terone egentligen bara skulle vara namnet på världen, och som sådant tycker jag att det är utmärkt. Att det sedan blev namnet på spelet är mest en slump. Helst skulle jag vilja ha ett namn som visar lite mer vad det rör sig om. Problemet är att Terone är en sådan korvtårta att det är svårt att sammanfatta med bara några ord. :gremgrin: Jag funderade lite på Ur, vilket skulle kunna anspela på uråldrighet, urskog och urverk, men dels är det nog för kort och dels låter det som ett rollspel om Gilgamesh och sumererna (visserligen kom Gilgamesh från Uruk och inte Ur, men det är nära nog)... För jag är inte säker på att det är för sent att ändra. Om jag får något tillräckligt bra förslag är det mycket möjligt att jag slår till.

Ähm, för att återgå till ämnet: mina tankar om diverse namn.

När det gäller namn på mina egna spel är det endast Fabeljazz som jag är riktigt nöjd med. Så fort jag måste anstränga mig för att hitta ett namn blir det fel.

Västmark och Skymningshem tycker jag är fantastiska namn. Synd bara att Skymningshem: Andra Imperiet blev såpass otympligt att till och med förkortningen SHI2 är jobbig att skriva. :gremsmile:

In the Dark gillar jag inte eftersom det är ett engelskt namn på ett svenskt spel. Namn på latin och grekiska, som Daimonion och Terra Draconis , har jag lättare att acceptera eftersom de språken ändå är mer intrenationella till sin karaktär. Däremot tycker jag att båda de namnen inte riktigt ger rätt associationer. Jag tycker faktiskt att "I mörkret" hade varit att föredra framför In the Dark.

Hypokognia och Millennium gillar jag också utan att riktigt veta varför. Och Flux för att det är så kort och snyggt. Totem var också en riktig höjdare.

Saga är snyggt men ger fel intryck. Jag håller med om att det låter som antingen Bröderna Grimm RPG eller också ärkeepisk standardfantasy.

Staden är rätt kul, för jag vet inte när vi började kalla projektet för just det. I början vet jag att vi hänvisade till "Stoor Stad", titeln på den första tråden, och jag hade "Storugglas stad" som favoritspel ett tag. :gremsmile: Annars visar namnet vad spelet handlar om: staden, helt enkelt.

/Dimfrost

Mask_UBBT

Hero
Ni har bägge fel!

Faktum är att jag inte var medveten om att det fanns ett ord som hette psykonaut när jag registrerade psykonaut.com. Det var helt enkelt så här:

Jag satt och spånade på olika namn, och hade fastnat i ett jules-verne-tema. Aquanauter, lixom. Detta var i Hypokogniavändan, och jag tyckte att det vore ett koolt namn på folk som utforskade varandras psyken, fysiskt. Thus, psykonaut. Eftersom jag utforskar psyken... öh.. ja.

Jag har därför inte, medvetet, stulit det från Rising, däremot måste jag erkänna att jag kom ihåg konceptet psykonautilix, även om namnet aldrig fastnat, och att jag nog hämtade lite inspiration från det när jag gjorde Hypokognias första version.

Feliath kan nog, om han kommer ihåg, bekräfta att jag satt och spånade namn såsom whiteglove.com och dylikt i vrålan, och även hade ett par andra -nauter med i listan.

/Mask - tycker att det är bättre att sno idéstoft än namn. :gremwink:

Jocke_898

Veteran
Jag tycker att det borde vara lite mera stil på namnen för att skapa den rätta känslan..ingen vill ju säga att man ska spela "ett töntigt rollspel" fast än själva rollspelet kan vara bra i sig.. men namnet är endå 1/3 av allting...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Och vad är...

...bra och dåliga namn för dig? Det som du säger är ju rätt så självklart, så det intressanta är ju att höra vad du tycker är bra och dåligt.

Troberg

Sinister eater
Har jag valt ett totalt uselt namn?

Ingen har ens kommit ihåg att nämna Generica, trots mina ideliga pluggar för det. Det säger antagligen en hel del om det namnets genomslagskraft...

Krille

Super Moderator
Skyll sig själv

"Ingen har ens kommit ihåg att nämna Generica, trots mina ideliga pluggar för det. Det säger antagligen en hel del om det namnets genomslagskraft..."

...vem faen kommer ihåg ett helt vanligt jävla spel? :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Skyll sig själv

...vem faen kommer ihåg ett helt vanligt jävla spel?
Jag får väl hoppas att det fastnar när jag får tummen ur och gör några världar till det.

Jarl

Hero
Re: Har jag valt ett totalt uselt namn?

Problemet är väl att iallafall jag kopplar samman ordet "generisk" med "intetsägande", "alldaglig" etc. Så "Generica" blir lite "det där allmänna, lite halvtrista spelet". Om jag verkligen tog mig tid att läsa igenom det som finns hittills skulle jag säkert ändra åsikt, men som det är nu...

Som du själv skriver nedan så blir det säkert bättre när det finns faktiska världar till spelet. Kanske det är bäst att tona ner namnet "Generica" lite i världsböckernas sammanhang, istället för "Generica: Mars conspiracy" så kanske ett spel kunde heta "Mars conspiracy" med undertexten "Powered by Generica". Kanske blir lite fjantigt iofs...

Men du får skylla dig själv när du valt ett namn som är synonymt med "blaha" :gremwink:

Rosen

Myrmidon
Re: Har jag valt ett totalt uselt namn?

Problemet är väl att iallafall jag kopplar samman ordet "generisk" med "intetsägande", "alldaglig" etc.

Fast det gör jag med "mundan" också, så "Mundana" borde inte vara nåt som folk kommer ihåg heller. (-:

--
Åke