Nekromanti Vad tycker vi om varandras rollspelsnamn...

Jarl

Hero
Re: Har jag valt ett totalt uselt namn?

Nu råkar jag iofs tycka att Eons värld inte är så värst spännande, så det funkar för mig :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Problemet är väl att iallafall jag kopplar samman ordet "generisk" med "intetsägande", "alldaglig" etc.
Fast det är inte så långt ifrån vad jag ville associera till. Jag ville ha associationer som "generiskt", "generellt", "formbart", "fritt", "öppet", "utbytbart" (som i att man kan plocka/byta delar), "intuitivt" (som i oförvånande) osv.

Jarl

Hero

Jo jag förstår det, bara att jag får mer negativa associationer än positiva. Men det lär nog vara svårt att hitta ett namn som täcker in allt utan att det låter aningen färglöst... Sedan tycker jag att namnet blir bättre ju mer man ser det och använder det. När man får innehåll att koppla till det så fungerar det rätt ok. Nackdelen är att det i sig inte väcker så mycket intresse.

Troberg

Sinister eater

Nackdelen är att det i sig inte väcker så mycket intresse.
Jo, men det är lite så det är tänkt. Innehållet ska stå för sig själv, det ska inte behöva ett häftigt namn för att inte ramla omkull.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Men vad har du vunnit...

...på det om ingen sedan läser ditt regelsystem för det låter så färglöst och tråkigt? :gremwink:

Visst namnet skall inte vara allt, men det är aldrig fel med ett namn som drar intresse (så länge det passar in på spelet).

Troberg

Sinister eater
Re: Men vad har du vunnit...

...på det om ingen sedan läser ditt regelsystem för det låter så färglöst och tråkigt?
Visst namnet skall inte vara allt, men det är aldrig fel med ett namn som drar intresse (så länge det passar in på spelet).
Jag tror att en bra produkt i längden säljer sig själv.

Dessutom så är ju andra sidan av myntet "färglöst och tråkigt" närmast "seriöst". Namnet är ett statement att man inte hänfallit till "style over substance".

Robert Jonsson

Givetvis...

...har du rätt i att en bra produkt skall säljasig själv, men det känns väldigt bakvänt att resonera att bara för en produkt har ett intressant namn så skulle det vara en ytlig produkt.

Mao. jag förstår hur du har tänkt, men jag håller inte med.

Grog

Swordsman
Vad sade ni om utländska namn egentligen?

Detta med utländska namn på rollspel och äventyr har ju diskuterats i mer än en tråd på rollspel.nu. Vissa har utmålat Daimonion och In The Dark som exempel på fåniga namn på utrikiska, medan andra hyllar sådana namn till skyarna. Terone har tillika nämnts som "nonsensnamn".

Nu undrar jag, kom vi egentligen till någon klarhet i frågan huruvida ett namn bör vara på samma språk som innehållet? Finns det grader i helvetet, när är det OK respektive inte?

I och med påpekandet att "mitt" eget spels namn, Gryningstid, kan ge associationer till främlingfientlighet, rådfrågade jag en av mina grekiska spelare. Hon föreslog Augi , vilket helt sonika betyder "Gryning" på modern grekiska. Snyggt tycker jag, och det kan lika gärna stavas Augh eller kanske till och med Aygi/Aygh. (alpha yspilon gamma ita)

Rytm i all ära, men vad som i slutändan avgör ett namns kvalitet torde vara vilka associationer man får utav det. Om ett namn kan ge rätt associationer är det väl bullar och blandsaft, men jag väljer hellre ett namn som inte ger associationer än ett som ger felaktiga. Med tiden blir "nonsensnamnet" ett signum för spelet och skapar sina egna associationer. Därvid skall ett sådant namn vara enkelt, i mitt fall fyra (grekiska) bokstäver. Jag är ledsen att säga det men Daimonion får mig att tänka på den hårda kärnan i Daim (! :gremtongue: ) och In The Dark låter som en dålig porrnovell. (Men det är väl mitt problem antar jag.)

Ett rent nonsensnamn är Augi inte heller eftersom spelet präglas av en känsla av en dag som gryr eller en natt som lägger sig. Att en hel del gammalgrekisk filosofi och numerik har gått in i spelvärlden och magireglerna gör att grekiska känns som ett gjutet val om man skall lämna svenska språket.

Alltså, innan denna tråd för alltid begravs i någon dunkel vrå i forument skulle vilja veta vilka faktorer ni anser gör ett namn på utrikiska bra eller dåligt.

Nightowl

Champion
Jag har inte sagt något än!

Jag är helsåld på kräkiska och latrin, så jag tycker t.ex. att Daimonion är ett jättebra namn på det sättet att det låter häftigt. Däremot associerar jag nog inte till det vad Targon vill att spelet ska handla om.

Således, från min begränsade horisont, är inte Daimonion ett "bra" namn. (Däremot inget sagt om Targons spelprojekt i övrigt!)

"Augi" skulle jag inte ens inse är grekiska, så min hellenofili skulle inte ens trigga på det namnet. Däremot kanske andra hellenofiler som Targon eller Mekanurg fatta det, vad vet jag?

Om inte ordets konnotationer* är väldigt allmänna, tycker jag du ska strunta i vad andra tycker. Gå på dina egna intryck av saken. Annars blir det bara så att du lyssnar på oss och så har resten av spelets publik helt andra associationer, och så sitter du där som mjölnaren, pojken och åsnan...

(Ett exempel på "väldigt allmänna": jag jobbade en gång med ett projekt där jag snodde ett gammalt folkslag som kallades "horer" till en fantasyvärld, och behöll namnet. En vettig person påpekade försynt att det lät som vardagsuttal av "horor" och således var ett mycket dumt namn.)

Erik

*Konnotation: de associationer ett ord eller uttryck ger. Skiljt från denotation, som är vad ordet betyder.

Jarl

Hero
Vad tycks om långa namn?

För att utnyttja den pågående namndiskussionen lite...
Vad tycker ni allmänt om lite längre namn, t.ex. "Hoppet dör i skymningen" etc? Eftersom "All Flesh Must Be Eaten" verkar funka rätt bra hos folk, så kanske längre namn är ok? Åtminstone så länge de är bra?

Själv måste jag erkänna att jag är lite svag för långa titlar a la en del äldre Star Trek: "For the world is hollow and I have touched the sky", eller för all del en installation jag såg på Moderna: "It was such a beautiful distraction, the way you tried to fix everything by learning the names of clouds". Jäääkligt snyggt namn :gremsmile:

Så långa namn kanske inte är helt aktuella för ett rollspel, men mer än 1-2 ord kan man väl få ha?

Kaoin

Veteran
Re: Vad sade ni om utländska namn egentligen?

Jag tycker att om innehållet är på svenska så ska också gärna titeln vara det. Svenskan har ju den uppenbara fördel att man kan komponera ihop nya ord i ett nafs och få mycket lysande titlar. Skymningshem: Andra Imperiet tycker jag är ett mycket bra exempel på detta.

Jag tycker iofs inte om den nipponering som resten av spelet verkar ha, men namnet är ungefär så bra som det går i min åsikt. Ordet Skymningshem ger visioner av något lite sentimentalt och mystiskt utan att vara direkt definerat. Undertiteln av Andra Imperiet ger en direkt information om att: det finns någon form av ganska organiserad civilisation, det har funnits något före detta och de hör på något sätt samman. Dessutom ger det iaf. mig fina visioner av gamla borttappade legender och ruiner överväxta av jungel. Sen är jag lätt skadad av Asimov så jag associerar det direkt till rymden. Voila! Se så mycket bara en titel sa.

Att ge svenskar samma mängd associationer på andra språk tror jag är svårt. Hur gärna man än vill det så behärskar man modersmålet bättre än, tja, i princip allting annat. Därför tycker jag du ska behålla Gryningstid då det är fint och ger mystiska associationer, medan Augi inte säger speciellt mycket alls. Om något tänker jag på Audi-bilar. Och på vilket sätt det ger associationer till främlingsfientligthet förstår jag inte överhuvudtaget?

Namn på utrikiska generellt, om man nu måste ha dem, ska ha i alla fall ett element av förståbarhet, mer än två ord och ge, precis som svenskan, vissa associationer. Call of Chutulu är bra, likaså Dungeons & Dragons. Shadowrun är på håret men också ganska trevligt.

Jaggernaut

Hero

Och på vilket sätt det ger associationer till främlingsfientligthet förstår jag inte överhuvudtaget?

Länkar till namndiskussionen på rollspelsforumet och efterföljande svar. Med tanke på namnet och spelets innehåll så kan nog sådana associationer uppstå.

Kaoin

Veteran

Såvitt jag vet så är inte Dia Psalma rasistiska? I själva verket så är de ganska anti-rasistiska. Läs texten till bärskar-marsch till exempel. Eller har jag missat något grovt?

Och även om de var tycker jag inte det är något hinder för att använda namnet.

DODswe4

Hero

Det grog säger att hans rollspel ska handla om är ju Rasism från alverna. Men Dia Psalma är inte rasistiska alls. Derimot är dom samhälls kritiska.

DODswe4

Hero
Re: Vad tycks om långa namn?

Vad tycker ni allmänt om lite längre namn, t.ex. "Hoppet dör i skymningen"
Alltså det är ett bra namn på ett ganska deppigt rollspel. Men till din egentlige fråga. "långa" namn är bra/okej om dom förmedlar något. Men så långa namn som Star Trek grejset tror jag inte är så bra på ett rollspel. för långt.

Jaggernaut

Hero
Ajdå...mitt fel

Jag läste in för mycket i de inlägg jag länkade till :gremblush: Har inte lyssnat så mycket på Dia Psalma men då
DODswe4 nämnde att namnet var upptaget av en av Dia Psalmas album och då Grog sedan svarade att det kanske inte var så passande med det namnet då hans spelvärlds alver var rasistiska mot människorna så antog jag att Dia Psalma också var rasistiska.

Jaggernaut

Hero
Ajdå...mitt fel

Jag läste in för mycket i de inlägg jag länkade till :gremblush: Har inte lyssnat så mycket på Dia Psalma men då
du nämnde att namnet var upptaget av en av Dia Psalmas album och då Grog sedan svarade att det kanske inte var så passande med det namnet då hans spelvärlds alver var rasistiska mot människorna så antog jag att Dia Psalma också var rasistiska.

hm...nu blev det två inlägg som säger i princip samma sak men kunde inte bestämma vem jag skulle svara.

Jaggernaut velig.

Grog

Swordsman
snarare mitt fel [ANT]

jag skrev före jag tänkte. jag blandade ihop dem med ett annat band, men givetvis har ni rätt. ursäkta röran.

Robert Jonsson

Jag tycker...

...inte om långa namn. All Flesh Must Be Eaten borde jag hata, men jag kan inte låta bli att älska det ändå. Dock så ser jag inte alls något positivt att ge det långt namn - om du inte har en förkortning på det som blir ett ord. T.ex. ett rollspel som hette "Super Orbital Universe Law" kan med enkelhet kallas för Soul. Annars skulle jag undvika det.

Och ja, kasst namn, but that's not the point. :gremtongue:

Robert Jonsson

In The Dark låter som en dålig porrnovell.
Tja, du är ju inte den första som förknippar det med porr. Han lyckades ju få en av sina spelare att tro att det var ett porrollspel (längst ned i detta inlägg). :gremwink: