DoD 91 integrerade en del koncept från Expert, som köpsystem för färdigheter, magiskolor, kroppsdelar, och var T20-baserat i stället för T100. Man införde även en hel del nytt:
* Köpsystem för hela rollpersonen - allt från ras och grundegenskaper till social status, startkapital, och specialförmågor.
* Yrken med regeltekniska följder även efter att rollpersonen skapats. Varje yrke hade en specialförmåga samt fick välja 12 yrkesfärdigheter från en lista.
* Indelning av färdigheter i grundfärdigheter (kan köpas av alla från början, kostnad 2, baschans), sekundära färdigheter (kan inte köpas från början, kostnad 5), och yrkesfärdigheter (fås av yrke och hade annars varit sekundära, kan köpas från början, kostnad 3, baschans).
* Mer begränsade magiregler i grundutgåvan än i Expert - endast tre magiskolor (animism, elementarmagi, och mentalism), och täcker endast dessa upp till skolvärde 15.
Dessa är vad jag skulle säga är huvudpunkterna i grundreglerna för DoD91 kontra tidigare upplagor, men det fanns även en del småsaker, som att vikter mäts i kilogram och inte BEP, eller att det gick enorm inflation i både pengamängd och priser (bredsvärd + ringbrynja i Expert: 200 + 1400 sm, i DoD'91 kostade de 1000 + 3700 sm) vilket gjorde att man fick fundera lite när man använda äldre material.
Den stora skillnaden kom i och med att man började släppa "splatböcker" till DoD91: Krigarens Handbok, Magikerns Handbok, Tjuvar & Lönnmördare, Hjältarnas Handbok, och en del andra som tangerade linjen mellan splatbok och annan sourcebook. Dessa introducerade nya yrken med coolare specialförmågor, och lät en slå på lite andra tabeller som gav mer lämpade resultat (framför allt om man slog på tabellen för särskilda förmågor, som ärligt talat var något av en fälla i grundboken).