Jag har aldrig spelat Chock, och jag har egentligen inte ens läst det utan mest bläddrat lite i samband med att vi jobbade med den grafiska formen och layouten till den nya versionen. Så jag ser nog spelet lite "utifrån" här. Men det som konsekvent framhållits till mig som spelets USP, det som angivits som anledningen till att jag borde titta på det, är att monstren sades vara mer pussel/mysterier än slagpåsar. Och det gillade jag ju; jag attraheras än idag av tanken på ett skräckspel där det handlar om att göra undersökningar och försöka räkna ut vad monstret är, vad det vill, vilka svagheter det har etc. och som inte alls behöver sluta med något slags BRP-pingis.
I efterhand har jag förstått att den uppfattning jag fått av Chock utifrån de entusiastiska beskrivningarna kanske inte alls stämmer in på det faktiska spelet. Men det vore inte första gången folks upplevelse av ett spel inspirerat mig mer än det faktiska spelet…