Free Kriegspiel Renaissance .FKR - vad betyder det?
Solens strålar orkar knappt över hustaken men där de bryter fram så glittrar det i rimfrosten. Det är alldeles tyst. Klockan är strax innan åtta. Det är iallafall vad jag tror. Jag vet inte längre.
Det är mörkt. Sen är det ljust. Så blir det mörkt igen. Vi bara fortsätter. Vad annat kan vi göra?
Vi har rört oss genom utbrända hus och ruiner för att nå hit. Sicksackat i skydd av mörkret. I utkanterna av Norrköping. Nu är vi där vi ska vara. Brochmans plan.
Mitt på torget - om det nu kan kallas för ett torg - står en utbränd spårvagn. Den gula karossen är sotig, hålig som en grevéost och den svedda plåten alldeles förvrängd. Även fast jag står inomhus i den sedan länge plundrade Konsumbutikens mörker så biter kylan i kinderna. Det är tyst. Tycker mig ändå kunna höra småfåglarnas kvitter från kyrkogården intill men det är antagligen inbillning. Mitt högra öra ringer konstant och jag har inte sovit på snart ett dygn. Ingen har sovit. Varken vi eller Ivan. En knackning på min axel och fänrik Karlsson viskar.
”Målet Adam: röda porten, två fingrar vänster om spårvagnen … på min order … repetera …”
”På din order … målet Adam … porten, två fingrar vänster …”
Hon väntar inte på mitt svar för innan jag är klar så hör jag bara krasandet från det krossade glaset som täcker golvet under hennes kängor då hon rör sig bort mot varuintaget där Ibrahim och Lindström grupperat med KSP:n. Jag drar in den kalla luften i lungorna och håller den där. Är det inte fågelkvitter? Talgoxe? Gråsparv?
Mina funderingar avbryts av ljudet från en dieselmotor som startar bakom porten på andra sidan torget. Jag andas ut och lyfter upp pansarskottet och lägger det över axeln. Jag gör det skjutklart utan att ens tänka igenom momenten längre. Det sitter i muskelminnet. Blicken söker sig bort över de omkullfallna hyllorna och bråten i butikslokalen, bort mot varuintaget. Karlsson håller upp en knuten näve och ger signal för fientligt pansarskyttefordon. Jag drar in luft i lungorna igen. Andas ut. Hon lyfter sin AK till axeln. Jag hör hur dieselmotorn varvar upp och hur de tunga däcken rullar mot marken. Grus och krossat glas. Blicken mot varuintaget. Hon ger tecknet. Jag fyller lungorna med den kalla luften, svänger runt väggen och går ned i skjutställning på knä.
Genom den röda porten rullar en sovjetisk BTR.
Jag har den i hålsiktet.
Jag hör inte längre något fågelkvitter.
”Skott kommer — Klart bakåt!”
Det verkar inte alls orimligt att hinna med!Följande är inplanerat i den ordinarie spelgruppen:
- SLa klart Oraklets fyra ögon med Svärdets sång-regler
- Fortsätta Tomb of Annihilation till 5E som spelare
- Påbörja Häxhammaren med 5E-regler som spelare
Följande är jag väldigt sugen på att SLa:
- En blorbig, eller i alla fall väldigt preppad, Korpens klagan till Svärdets sång
- Electric Dreams till Blade Runner RPG
- Fylke-äventyren till One Ring RPG
- Ridders rös till Drakar och Demoner (efter att jag först spelat det)
Följande är jag väldigt sugen på att spela:
- Ridders rös till Drakar och Demoner
- Skyarna tjockna till Askhem
- Heart of Darkness till Alien RPG
… samt en massa annat!
Har också varit sugen på native american-spelet. Backade det inte, för det var d20-regler. Vet att de spelat det på Gauntlet, men orkar inte sitta klockan 03 på natten för att spela, ens om det bara är fyra spelomgångar.Jag lägger till att jag vill spela Coyote & Crow,
Kör ni i den nyare boksettingen eller den gamla EDD-settingen? Funkar SS-systemet bra till mer intrikat fantasy än hex crawl?- SLa klart Oraklets fyra ögon med Svärdets sång-regler
Den gamla. Är inte säker på hur jag ska tolka din andra fråga, men svaret är kanske att vi använder reglerna för utfärder från SS, kompletterade med husregler (som jag ytterligare husreglat) för hexsegling: https://drive.google.com/file/d/1Duh2eE1JHYfd3I4X93bpz_pZjbyKnq0w/view?usp=drivesdkKör ni i den nyare boksettingen eller den gamla EDD-settingen? Funkar SS-systemet bra till mer intrikat fantasy än hex crawl?
Jag vill lägga till att jag absolut skulle vilja vara spelare i en sån här kampanj. Eller ja, inte nödvändigtvis med Troubleshooters (som jag fått intrycket av har lite för mycket metaspel för min smak), men absolut köra igenom några klassiska kampanjer (som jag inte läst) i något slags Hergé-style.Spela… Jag vet inte, faktist. Jag är ju så sällan spelare, jag har nästan glömt hur man gör. Jag skulle inte vara emot en fortsättning av Flodskörden-grejen jag fick vara spelare i. Jag hoppas få vara spelare i Ödesväktarna RYMD-kampanjen (arbetsnamn), men det beror på ifall och när vi lyckas träffas.
Jag skulle gärna vara spelare i typ Delta Green, tror jag, eller något liknande. Aberrant eller något annat superhjältigt skulle inte heller sitta fel. Lite Mutant Chronicles för nostalgin, kanske.
Sen vore det ju najs att bli spelledd i nåt av mina egna spel också. Kutulu, kanske, eller Rotsystem.
Realistiskt tänker jag väl att det blir typ… Kanske lite Kutulu och Ödesväktarna på Gothcon. Och that's about it.