Nekromanti Vad vill man egentligen se ?

Quadrante

Grisbonde
Kärnan

En bra illustration är något som ger mervärde till den text den ackompanjerar. En bra illustration är aldrig enkel och förutsägbar - utan den skall utmana läsaren och hitta en ny vinkling på det som skall framföras.
Det mantrat försöker jag upprepa för mig själv (ja kanske inte ordagrant men andemeningen). Tyvärr känns det som att de flesta illustrationer bara är en upprepning av det man redan läst.

Av dina bilder tycker jag A är bättre komponerad än B: Om man skulle visa de båda illustrationerna såsom silhuettbilder så skulle man enklare se vad A föreställde än B (det här är ett knep som många serietecknare är bra på: Ju bättre teckningen framstår om den hade varit en silhuettbild, ju högre läsbarhet har den).
Hmn.. har inte tänkt på det så, utan har nog mer tänkt i banor som att jag upplevt den ena som "tydligare", utan att tänka på varför.

Bild C var häftigast för att den visade något man inte var van att se. Jag hade gillat den som monsterillustration
Tack

Föresten så är "bra" monsterillustrationer något jag saknar.

Den här bilden är en av de som jag tycker jag lyckats bäst med att kombinera monsterbild och information om monstret. Fast det är inte en av de tydligaste bilderna, så jag borde egentligen rita den igen.

[edit fixar en mindre]

-------------------------------------------------------
En annan rolig bild

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad vill man egentligen se ? [OT]

"här är en markandsbild ;-) se bilaga! (från Saga) ... var det sånt här du menade?"
Av någon lustig anledning så har jag redan sett den.. :gremwink: Ja, det var något sådant jag tänkte..

/Han som förvisso tänkte på Krilloans marknadsbilder, tecknad av MIG (mästare på bilder i rörelse)

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycketratt just bild B är mer levande, för att den är mer tydlig vad som händer än vad den andra bilden är. Att man kan se ansiktet mer än väl tydligt på den ene anfallaren. Att det helt enkelt är mer detaljerat än vad som är i den andra bilden.
Sen att den andra bilden inte är mindre bra, det skulle jag inte vilja påstå.. Det vart bara som så att man fastnade mer för bild B..

/ Johan K, som inte är road av att tvätta.. =/

Erufailon

Swordsman
Jag tycker att bild A har potential, ok anatomi och framförallt, rörelsen och kompositionen, på bild B så står de en aning konstigt, lite övervikt på vänster sida. jag tycker överlag att bild A är mer skicklig gjord, och den går att utveckla, jag föreslår att du kalkerar bilden på något sätt med lite enkla linjer och börjar klä dem, inget vettigt att gå på den mer tror jag, suddproblem du vet :gremwink:

Illustrationer illustrerar något
därför är det svårt med väldigt modern konst eller surrealism som illustrationer. En illustration skall direkt säga något, det kan såklart finnas mera den berättar, bara en fördel, men den måste enligt mitt tycke ge en direkt känsla till den som ser den. Det viktigaste jag tycker är med en illustration är att den passar det den illustrerar, om det skall vara en pose för en figur så visst det köper jag, men om den bara råkar dyka upp någonstans utan motivation så passar den inte där, felplacerad.
Så, rätt illustration till rätt text, därför gillar jag inte färdiga bilder som de köpt, en illustration skall vara specialtillverkad för just det den illustrerar.

Nu blir det inget längre inlägg, maten hägrar...

Quadrante

Grisbonde
Så, rätt illustration till rätt text, därför gillar jag inte färdiga bilder som de köpt, en illustration skall vara specialtillverkad för just det den illustrerar.
Jag är helt med på din linje. Illustrationer ska inte ses som dussinvara att dekorera med.
De enda gånger "bildbyråbilder" funkar är när de inte känns som det, eller när det är meningen att det ska kännas som det.