Skulle vara intressant att få höra dig utveckla mer, vad är det som gör dem stela? Kantigheten i teckningen, eller att de stelnat, känns det som att de inte rör sig ..? Kanske är det lite rörelse i bilden, trots att det är extrema kroppshållningar i bilden...
Tja, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör dom mer stela. Det kan vara kantigheten som du säger, eller att de ser så pass ofärdiga ut i förhållande till bild B. Inte nödvändigtvis bristen på detaljer, men kanske att de liksom ser tommare ut på nåt sätt. Det var kanske oavsiktligt, men i bild B ser det ut som det finns en slags dimmig bakgrund. Det kan vara det som fattas i de andra bilderna, kanske inte nån direkt miljö, men i alla fall nånting mer än bara tomt, vitt utrymme runt figurerna. Det hade nog räckt med t.ex bara några diffusa skuggor. Skuggor är ett bra sätt att få fram liv i en bild.
Ja, vad är det som gör att en bild förmedlar "rätt" känsla. Hur ritar man en snygg bild, vad är en snygg bild egentligen. Du är inte felt ute när du tar upp det. Även om det inte var det jag frågade om, är det indirekt det det handlar om.
Jo, man kommer ju alltid in på den vägen för eller senare när man disskuterar bilder i allmänhet. Eller jag gör det, i alla fall.
För min del spelar ju det visuella en enorm roll då jag själv sysslar med illustration. Jag är skitdålig på att beskriva i ord vad jag tycker gör en bild snygg per se, jag brukar mest uppfatta saker instinktivt med ögonen utan att egentligen se något mer än lite färger och former, trots att bilden i fråga på intet sätt är tänkt att framstå som surrealistisk eller så. Efter första intrycket kan jag givetvis börja uppfatta motivet och händelseförloppet i bilden och analysera vidare, men det är ju fortfarande otaliga faktorer som avgör varav många nog inte kan beskrivas överhuvudtaget.
Jag har dock inte en så flummig smak att det inte finns ett par säkra kort att köra på när jag tittar på bilder (svärd, mörkhåriga tjejer, vargar, drakar, skogar, etc), även om det ändå flippar ut ibland och jag börjar snöa in i Dalis galenskaper eller dylikt.
Å andra sidan spelar motivet inte någon roll så länge stilen inte funkar. Märk väl att jag inte medvetet går efter hur pass tekniskt slipad en bild är, utan snarare själva stilen och konstnärens förmåga att förmedla känsla och stämning (vilket inte har något att göra med hur bra han/hon är rent tekniskt). Jag har dock svårt att bedömma bilder efter hur pass informativa eller beskrivande de är, speciellt i samband med en text, så jag skiljer sällan på illustrationer i en rollspelsbok och t.ex tavlor i ett konstgalleri. Även om illustrationerna involverar givna motiv, betalning och allt sånt är det ändå en konstform, eftersom allt som är snyggt, på vilka villkor det än framställts, är konst i mina ögon.
Om majoriteten av bilderna i en rollspelsbok är snygga (dvs lyckas framställa stämningen i spelet på ett snyggt sätt) i mitt tycke innebär det helt enkelt att det finns nåt för mej att hämta i rollspelet i fråga (Jag skiter fullständigt i regler och system, de tar jag med en klackspark, hur jobbiga de än må vara. Det är världarna som spelar roll för min del.).
Jag vet, jag bara flummar. Jag är som sagt skitdålig på att disskutera sånt här, jag brukar låta mina egna bilder tala för sej själva, även om de såklart också uttrycker sej klumpigt ibland.