Japp. men tråden handlar om vad beställare vill se hos sina illustratörer, som man ska beställa saker från...Recca said:Men jag skrev ju det. Max två olika tekniker eller tecknare. Hallå.
...uppfattade jag det som, iaf.
Japp. men tråden handlar om vad beställare vill se hos sina illustratörer, som man ska beställa saker från...Recca said:Men jag skrev ju det. Max två olika tekniker eller tecknare. Hallå.
Några av de illustratörer jag är bekant med har i början tagit hjälp av rådgivningen som finns hos Svenska Tecknare - där man till exempel kan få råd och hjälp vad gäller rättigheter, arvode osv.w176 said:Bra discussion. Jag ät liksom i startgroparna för när jag börjar känna mig redo för att sniffa på att ta på på mig mindre illustrationsuppdrag.
Och anledningen att jag ställer fråga är att se över vad jag ska ta itu med innan jag börjar söka uppdrag på riktigt.
Just nu ska jag bara ta på mig gift art till vänner, och sen börja med små enskilda commisions till privatpersoner. Samt öva upp att illustra annat än den massa porträtt de blivit på senaste.
Telash said:Om jag ska ta en relativt orealistisk men utopisk önskan:
1. Tydlig offert. Flera illustratörer jag har tagit kontakt med har enbart låtit mig veta deras timlön... det är helt ointressant för mig att veta timlön om jag inte samtidigt vet exakt hur snabbt bilderna kommer skapas, något som inte ens illstratören kan veta.
Så tydliga priser, ex 5 bilder på vapen/speedpaintings = 1000 spänn eller så.
2. Det krank sa.
Som jag skrev tyckte jag att det funkade bra ändå, eftersom exempelillustrationerna rätt snabbt gav mig riktlinjer =)Per Folmer said:Ni som har haft kontakt med mig har fått timlönsbesked med exempelillustrationer, någonting jag snart gör mig av med då jag jobbar mer och mer inom illustration. Jag har insett hur korkat det är då jag ändå räknar på hur lång tid det kommer ta mig.
Absolut. Man får bra känsla för ungefär vad olika kvaliteter kostar; sedan kan man (antar jag) få mer konkreta svar om man frågar. "Jag vill ha en bild på X och Y, tänker mig något i stil med kvaliteten du hade på bild Z, vad skulle det gå på?"w176 said:Tillägg. Skulle ni som rollspels illustratörer tycka det var okej med en typ sån här prislista att utgå ifrån när man diskuterar beställningar?
https://sites.google.com/site/djurmaleriet/photo-albums
https://sites.google.com/site/djurmaleriet/bestaellningar
Lösningen känns trivial. Ge ett antal max-ändringar efter thumbnail-steget och sätt ett pris på ändringar utöver dessa.Antekvist said:Säg att jag säljer ett bildpaket för 1500kr, jag arbetar i fem timmar får fram fem bilder som jag är nöjd med efter kundens samtal och efter korr-skisser. Sen kommer kunden och frågar "Kan du inte croppa bild tre så den blir stående, och jag skulle vilja ha bild 2 med lite mer rosa nyans, kan du göra om vapnet på bild 5 jag tycker han ska ha en automatkarbin istället för hagelbrakare" och när man gjort ändringarna så kan du vara så säker att det kommer fem ändringar till varav tre är ändringar halvt tillbaka till där du började. Ja där står man som illustratör, man får betalt för fem "klara" bilder men kunden tycker inte dina bilder är klara. Du får glatt arbeta nio timmar till innan du kan inkassera dina 1500kr och när du gjort det så är du less kunden vill aldrig mer rita och funderar på att se om Seinfeld en femte gång istället för att jobba. Därav timtid. Sen tror jag inte jag bara talar för mig själv när jag säger att jag brukar lägga timtiden ganska generöst (ur köparens perspektiv). Att jag arbetar på timtid är mest ett försvar för alltför "giriga" kunder.
Kanske kan fungera, jag vet inte hur andra kunder resonerar, men för mig går en sådan illustratör fetbort. För mig låter det som "jag ger det här tre försök, sen får du ta det som det blir, sen är det bara att punga ut pengarna".Ge ett antal max-ändringar efter thumbnail-steget och sätt ett pris på ändringar utöver dessa.
Uppenbarligen för Antekvist, dessutom så förstår jag inte riktigt resonemanget. Om du nu har gjort en beställning, fått en prototyp du är nöjd med och sagt ja, så kommer det väl bara att ske en eller två mindre ändringar utifrån det, eller? För i annat fall skulle jag säga att du har gett din illustratör ett nytt uppdrag rent personligen.Telash said:Visst kan man då hamna på pottan med besvärande kunder som sätter en på övertid, men kan det vara ett så vanligt problem att man måste sätta dessa begränsningar?
Som sagt, jag ville inte kritisera hur han arbetar. Alla illustratörer arbetar som de vill, och jag väljer att anställa de som arbetar som jag vill.Uppenbarligen för Antekvist
Det tror jag säkert, jag har i alla fall hitills aldrig bett om ändringar mer än högst två gånger. Men OM jag fortfarande inte är nöjd efter två gånger beror det troligen på dålig komunikation mellan mig och illustratör, då vill jag kunna känna att jag kan göra fler ändringar om så behövs, utan att priset springer iväg.Om du nu har gjort en beställning, fått en prototyp du är nöjd med och sagt ja, så kommer det väl bara att ske en eller två mindre ändringar utifrån det, eller?