Uppenbarligen pratar vi förbi varandra.
Den absolut skickligaste och troligen mest erfarnde av de illustratörer jag pratade med till mitt kommande spel nämnde aldrig timpris, han sa exakt vad jag kunde få för vilket pris, dessutom var han bland de billigare. Antagligen för att han var jävligt snabb.
Det är det jag menar om man nu envist måste skriva ut sin timlön.Självklart måste man i sin offert specificera hur många timmar ett jobb förväntas ta och sen får man inte frångå det.
Personligen vill jag som sagt veta INNAN om jag måste betala för 2 eller 3 timmar. Som jag ser det är det illustratörens ansvar att se till att ersättningen matchar arbetsbördan, inte kundens ansvar.Säg att jag pratar ihop med en kund om att göra en illustration. Jag säger att det kommer ligga kring 2-3 timmar att göra illustrationen kunden säger ok. Jag gör Illustrationen och sitter nästan 5 timmar med den innan jag är nöjd. Då säger jag till kunden att det har tagit längre tid så jag måste snarare fakturera 3 timmar än 2.
Den absolut skickligaste och troligen mest erfarnde av de illustratörer jag pratade med till mitt kommande spel nämnde aldrig timpris, han sa exakt vad jag kunde få för vilket pris, dessutom var han bland de billigare. Antagligen för att han var jävligt snabb.
Det är nog framför allt här vi pratar förbi varnadra. De ändringar jag vill ska ingå är när jag som kund inte är nöjd med illustratörens arbete. Ändringar jag vill göra pga förändrat projekt får jag självklart betala extra för om det medför extra arbete för illustratören.Kunden säger "ok" men vill ha några ändringar på illustrationen som tillkommit under utvecklingen av kundens projekt.