Jag vill veta hur det känns att befinna sig där. Vi kan, till exempel, utgå från den mest rollpersoniga av aktiviteter, att sitta på en krog. Hurdant är det? Sitter vi i en timrad byggnad och värmer oss vid elden medan nordanvinden ylar runt knutarna? Eller sitter vi i snarare i en kringbyggd trädgård medan hundar skäller i fjärran och kvällen fortfarande är varm? Eller befinner vi oss kanske i en trång stadskällare, där doften av diverse rökverk hänger tung? Äter vi stuvning med bröd och öl, eller nyfångad fisk från den närliggande kusten, eller kanske en tallrik med insekter? Klär vi oss i ylle, silke eller fjädrar? Sådant är bra att veta.
Om vi sedan försöker resa någonstans -- hurdan är färden? Reser vi på en bred, stenlagd väg eller en smal skogsstig? Reser vi under torrperioden, eftersom vägarna blir ofarbara under regnperioden, eller reser vi i stället under vintern, eftersom slädar är det mest effektiva transportmedlet? Behöver vi oroa oss för stråtrövare? Kan vi ens resa hur vi vill utan tillstånd från makthavarna? Och vilka utsikter ser vi på vägen? Är det skog och sjöar så långt ögat når, eller reser vi bland öppna betesmarker som mjukt rullar ned mot havet?
Sådant, som ger en känsla för hur det är att befinna sig i landet, är det absolut viktigaste. Sedvänjor och liknande är också roligt att ha koll på, och du bör definitivt skriva lite om traditioner, religion och liknande.
Siffror är, som de flesta nog kommer att påpeka, inte särskilt nödvändigt. Dock finns det en hel del personer, däribland jag, som tycker det är kul att leka med demografi, ekonomi och liknande, så försök att få det rimligt om du vill göra anspråk på en trovärdig värld (det är inte nödvändigt att göra det!).
Till slut vill jag poängtera att det är bra att plugga in lite om verklig geografi, etnologi, ekonomi och liknande ämnen. Även om du inte använder det rätt av är det utmärkt, dels som inspiration, dels för att ge en verklig känsla till världen och undvika att ramla in i klichéer.