Re: Well...
Om du faktiskt inte fattade det får du färga mig förvånad. Du som brukar raljera om att försöka förstå meningen bakom folks ord snarare än att läsa vad de faktiskt skriver, och allting.
"Intet är nytt under solen."
Seriously. Jag förväntar mig förstås att recensenten är kapabel att förklara även nya saker. Om du känner dig oförmögen att göra det är du väl en dålig recensent enligt mina kriterier, då (även om jag är rätt hårt övertygad om att du mycket väl skulle kunna göra det om du bara försökte istället för att avfärda det). No offence.
Men vad är din poäng? Att folk beter sig som hlet irrationella dumskallar betyder ju inte att det är ett korrekt beteende. Universum vränger sig ju inte utochin så att det vanligaste beteendet automatiskt blir rätt.
(For the record: jag är inte förtjust i ett skit av det här, bara irriterad över att idioter tillåts perpetuera lögner.)
/Feliath - snart börjar jag vissla Marseljäsen också
Hördu, vem drar vem i benet egentligen? När jag gör en snabb sammanfattning av hur en recension lämpligen ser ut enligt mig, menar jag förstås inte att jag just lagt ned det exakta utseendet med ordalydelser. Givetvis sammanfattar jag inom själva argumentet för att fatta mig så kort som jag nu är förmögen till. I den faktiska recensionen förväntar jag mig en utveckling och fördjupning av det slag som gör klart för mig att det rör sig om Bauer och Beowulf snarare än Näcken. (Inte för att en Näcken Trudvangstyle är en dum idé, tvärtom.)"Monstra ur nordisk mytologi" skulle ju lika gärna kunna ha varit bäckahästar, näcken och pomperipossa i en sorts folksageromantik.
Om du faktiskt inte fattade det får du färga mig förvånad. Du som brukar raljera om att försöka förstå meningen bakom folks ord snarare än att läsa vad de faktiskt skriver, och allting.
Nu skulle jag kunna vara en akademistisk viktigpetter och citera Aristoteles, men...jo! Fan! Jag gör det!Den sortens information du pratar om funkar ju bara om det handlar om klyschor och konventioner. Det funkar om man pratar om Boris Vallejo-bilder och fjantasykonventioner, för där är verkligen allt nytt att jämföra med det gamla, men på alla nydanande verk kommer din recensionsmetod att fela.
"Intet är nytt under solen."
Seriously. Jag förväntar mig förstås att recensenten är kapabel att förklara även nya saker. Om du känner dig oförmögen att göra det är du väl en dålig recensent enligt mina kriterier, då (även om jag är rätt hårt övertygad om att du mycket väl skulle kunna göra det om du bara försökte istället för att avfärda det). No offence.
Well, duuhr. Det där var så uppenbart att jag inte tänker reparera kursiveringsförlusten i citatet ens. Problemet är ju att vad recensenten tyckte är helt och hållet disassocierat från vad jag kommer att tycka. De två sakerna har absolut inget med varandra att göra. Ergo: totalt oanvändbar information. Hjärnskräp.Fel! Det säger en sak mycket tydligt om produkten, nämligen vad recensenten tycker om densamma.
Och då blir jag vredgad och morrar invärtes, ja. Fast jag brukar inte väsnas om det, för en gångs skull, eftersom jag har upptäckt att det är mycket effektivare att yttra min ärliga åsikt att "Ja, Van Helsing var asbra, all kritiken var helt oförtjänt, se den" till gnällot som frågar. På så vis straffar synden sig själv.Folk frågar "har du sett den där nya filmen? Var den bra?" just eftersom de själva är intresserade av att gå och se den.
Men vad är din poäng? Att folk beter sig som hlet irrationella dumskallar betyder ju inte att det är ett korrekt beteende. Universum vränger sig ju inte utochin så att det vanligaste beteendet automatiskt blir rätt.
Och jag tror att dina härstammar från ditt konstanta behov av motsättning, tackarsomfrågar. Är vi klara med ad hominem-dumheterna nu?Jag tror att dina åsikter i den här frågan faktiskt i första hand härstammar från din förtjusning över att du tycker annorlunda än kritikerna.
(For the record: jag är inte förtjust i ett skit av det här, bara irriterad över att idioter tillåts perpetuera lögner.)
Inte jag, i alla fall. De sorterar in under "egomasturbation". Lärde mig mina i ren flykt avbrutna litteraturvetenskapsstudier någonting så är det att alla som påstår sig kunna analysera underhållning har huvudena uppkärda i sina respektive arslen. Jag missar inte möjligheterna, jag fasar för dem.Sedan tycker jag, slutligen, att vi missar recensionernas möjligheter att göra vettiga och insiktsfulla analyser.
/Feliath - snart börjar jag vissla Marseljäsen också