Om definitionen på ett "regelbögigt" spel är att det är mycket regler så ÄR Eon ett regelbögigt spel. Eon har till exempel väldigt mycket mera regler än till exempel alla versioner av Drakar och Demoner.
Men så extremt mycket regler är det inte. Visst stridssystemet kryllar av regler, men i övrigt är det inte ett dugg extremt. Magisystemet innehåller i grundboken inte mycket regler. Ungefär lika mycket som i DoD! Utmattningssystemet är så nerbantat som det går att göra ett utmattningssystem, inte för att jag använder mig av det men vill man ha ett kan man knappast hitta ett snabbare... Och mycket av skador och läkningssystemet finns det motsvarigheter till i många andra spel. Rollpersonsgenereringen är detaljerad, men för det inte avancerad eller full av regler.
<I>Okej, om vi nu går på din linje så innehåller Eon väldigt mycket "beskrivningar av hur saker och ting är" om man jämför med andra fantasyspel. Det blir ingen större skillnad.[/i]
Titta på kapitlena om religion, schamanism och magi. Huvudsaken i dessa kapitel skulle jag vilja påstå är beskrivningar av hur dessa saker verkar i Mundana, att det finns en del regeltekninska tillägg är inget annat än tillägg.
Emil skriver att han blir upprörd när folk kommer med det han anser är obefogad kritik. Jag blir lika upprörd när man vräker ur sig personliga åsikter utan att stödja dessa med argument VARFÖR de är bra.
Jag säger inte att det är obefogad kritik, jag säger att det är illa understödd kritik. Det ska mycket till för att man ska kunna avgöra om ett spel är bra eller dåligt om man spelat bara några enstaka gånger. Samma sak gäller böcker, dataspel, tidningar, filmer etc.
Jag kan berätta exakt varför jag tycker som jag tycker, men är det nån som egentligen bryr sig? Skulle inte tro det. Men om det är nån som vill höra så skriv och säg detta!
"Man"? Du menar väl "jag"?
Jepp, så går det när man skriver med tidsnöd...
Inte om man väljer att spela med alla "beskrivningar av hur saker och ting är". Då är systemet det långsammaste jag spelat. Hugg bort de flesta "beskrivningarna av hur saker och ting är" så går det snabbare, men det går fortfarande slöare än många andra spel.
Jag spelar inte med alla frivilliga regler, men kanske hälften av de avancerade stridsreglerna. Det går snabbt. Visst, det finns många rollspel som går fortare, men jag tycker inte att Eon är långsamt. Jag har kollat med mina spelare vid upprepade tillfällen om de tycker att det går för långsamt, men de håller med mig. Det går inte lika snabbt som DoD, men kör man på och är inne i det behöver det inte ta särskilt mycket längre tid heller.
Sedan är det klart att det kan gå undan för dig, du har ju SLPs skadenivåer i huvudet och låter dem falla när det passar dig.
Varför skulle jag hålla skadenivåer i huvudet om jag sedan låter personerna falla när jag känner för det. Jag kommer sällan ihåg exakt hur mycket skada SLP:na tagit, men jag håller reda på skadornas effekter. På så sätt blir det ingen större skillnad mellan så som jag gör och hur det skulle bli om man förde protokoll över allting.
/Emil