Nekromanti Vad?

Drakvrede

Swordsman
"DoDs magisystem innehåller inte heller improviserad magi och ingen alkemi alls i grundboxen. Och när Eon speltestades spelade vi en hel kampanj på ungefär ett år med enbart den magi som skulle med i grundreglerna."

Anledningen till varför DoD inte innehåller improviserad magi i grundreglerna, är för att det inte existerar improviserad magi i den värld som beskrivs i DoD-s första versioner, inte ens som fenomen! Det är endast ett litet tillägg i Magikerns handbok (som tycks beskriva ett helt annat magisystem än det i grundreglerna, som är baserat på det system som beskrivs i modulen Magi. Och i denna modul förekommer inte improviserad magi, ens som fenomen.). Så därför förefaller det relativt meninglöst att beskriva något som inte ens finns i världen! Det vore ungefär som om kvantmekanik beskrevs i Eons grundregler.

Alkemi är förvisso inte med, det erkännes.

Azagthoth

Myrmidon
Visst får man minus en handling om man har tung rustning i Krigarens handbok, men EONs utmattningsregler är mer utförliga och (vad jag vet) mer realistiska.

Har för mig att vikten man måste upp i är ganska jättemaffig i och för sig (använder inte Krigarens handbok). Visst, jag tror också att Eons utmattningsregler är realistiska, men den tidsförlust som blir pga dem så tycker jag inte om dem.

Vapenlängd i D&D motsvara möjligtvis första S/I värdet..

Det var därför jag valde att skriva "delvis".

Men låt oss säga att någon hugger mot dig. I EON har du då redan tidigare bestämt dig för försvarsmanöver, men i D&D kan du då bestämma dig för att bakåtsteg, eftersom det är lättare än att enbart undvika när någon hugger.

Hade för mig att det inte var så i DoD, men jag kan ha fel. Kör med husregler, och då är ordningen omvänd, dvs lägst initiativ berättar vad denne tänker göra först.

/Azagthoth

Drakvrede

Swordsman
Slå & parera?
Jag har spelat massor med både DoD och Eon, och jag kan inte påstå att Eon skulle vara mer befriat från detta fenomen än DoD. I DoD kan man i alla fall använda sin fantasi och hitta på annat än bara hugga och parera. När man försöker göra så i Eon finns det alltid någon förbaskad regel som SL drar till med, antingen för att hindra det eller för att forma det man gör, så det inte blir det man tänkte sig! Nej, det bästa rollspelet om man vill ha möjlighet till ruskigt snabba strider, med möjlighet till hur mycket improvisation som helst, är fortfarande White-Wolf-rollspelen! Det jag anser göra dem bra, är just att dom saknar många av de regler Eon har. Jag menar, när man t.o.m. har regler för att supa, då har det gått för långt i regelhysterin... Och javisst, nu kommer jag få höra "Tycker du inte om alla regler, får du väl skippa några av dem." Och visst är det så, men ett rollspel som bygger upp hela sin struktur kring regler snarare än en världsbeskrivning (som Eon, i många avseenden, speciellt då grundboken, gör) gör detta väldigt knepigt. Det känns litegrann som om skaparna av Eon först gjorde reglerna, sedan världen. Och det känns på något vis som fel ordning. Det är i alla fall den känsla jag får, när jag läser Eon.

Jag säger inte nu att Eon är ett dåligt rollspel, för det är det verkligen inte (det är ett mycket bra rollspel i många avseenden), utan påpekar endast bara några brister.

WHaLe

Hero
Jag kan hålla med om att improvisationen hämmas av EONs regler. Detta ser jag som en fördel, av den enkla anledningen att jag inte vill skapa en amerikans action film utan ett realistiskt äventyr på mer jordnära nivå.
Om du inte vill att SL ska överraska dig med regler så är det bara att lära sig reglerna, och sen tvinga SL att berätta vilka regler denne ska använda.

WHaLe

WHaLe

Hero
När vi spelade D&D så körde vi också med mängder med husregler. Men eftersom EON innehöll dessa regler (och många fler), som var mycket bättre, bestämde vi oss för att enbart överföra BP systemet till EON.

WHaLe

Emil

Hero
Medges att det inte finns improviserad magi i DoD. Det var därför jag blev så sugen på Eon när jag läste om den improviserade magin.

Nu kan jag ju inte tala för dig, men jag kände inte till någonting om Eons improviserade magi innan jag köpte spelet, så jag blev inte besviken...

Alkemi har jag inte varit särskilt intresserad av, så det gjorde inte så mycket att det inte fanns i DoD, däremot var det med lite i Eon, vilket gjorde min argumentation en aning starkare.

Nja, lite alkemi finns det faktiskt i DoD, i magikerns handbok, inte mycket ingående, men det fanns uppräkningar av olika ingredienser och liknande...

/Emil

Emil

Hero
Jo, men det är väl inte direkt det det handlade om. Saken är den att man klarar sig lika bra utan improviserad magi i Eon som i DoD.

/Emil

Emil

Hero
Jag har inte sagt att det är extremt mycket regler, jag har sagt att det är väldigt mycket regler.

Stor skillnad. /images/icons/smile.gif

Ja, men hur användbart är det? Ingen improviserad magi, inte särskilt mycket alkemi etc. DoDs magisystem är åtminstone kördugligt, vilket jag inte tycker Eons är (utan Mystik och Magi).

Eons magisystem är minst lika kördugligt. I Eon kan man faktiskt använda en ny skapade magiker till någonting, samt dessutom kunna någonting mer än bara magi. I DoD måste man offra nästan alla sina EP för att lära sig någonting ordentligen till en hyfsad nivå. Speciellt i de tidigare versionerna, en av de enda fördelarna med Chronopia är att man där minskat kostnaden för magi...

/Emil

Emil

Hero
Glömde att svara på allt...

Men om många rollspel går snabbare, och det är trots allt i jämförelse med andra rollspel vi mäter Eon, så måste ju Eon bli långsamt. Sedan att du inte tycker att Eon går långsamt det är lite svårt att göra någonting åt. Jag tycker inte heller att Eon går för långsamt när man inte kör med de frivilliga reglerna.

Om vi jämför två sportbilar: Om ferrarin kör något snabbare än den ex. Lamboginin (hur nu det stavas...). Det betyder väl inte att senare är långsam och ferrarin snabb. Eller?

/Emil

Azagthoth

Myrmidon
Det betyder väl inte att senare är långsam och ferrarin snabb. Eller?

I en ren jämförelse bilarna emellan, jo. Om de skulle tävla så skulle de flesta säga att Ferrarin var snabbare, men det är ju samma sak som att säga att Lamborghinin var långsammare.

Sedan skall vi inte glömma vad Krille gjorde för bil-liknelse:

Eon: En tjugofyrameters långtradare. Kan ta vad som helst till var som helst. Kraftfull, men tung och allt annat än snabb och med usel accelerationsförmåga. Det går något fortare utan släp.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Stor skillnad.

Ja faktiskt.

Eons magisystem är minst lika kördugligt.

Inte om man trodde att man skulle få med improviserad magi från start. Det är det enda som intresserar mig i Eons magissystem.

I DoD måste man offra nästan alla sina EP för att lära sig någonting ordentligen till en hyfsad nivå.

Detta skall reflektera hur svårt det är att lära sig använda den makt som magin innebär. I mina husregler till Eon så finns det bara en alstrafärdighet, å andra sidan är den rejält mycket dyrare att köpa...

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
...men jag kände inte till någonting om Eons improviserade magi innan jag köpte spelet...

I den annons från Neogames i Spel och Sånts produktkatalog från 94 så beskrevs bland annat att magisystemet skulle vara annorlunda, magiker skulle ha möjligheten att göra lite vad de ville (dvs improviserad magi). Minns inte exakt vad det stod.

På tal om förseningar... Då (94, kan ha varit tidiga 95) så började vi ringa till Spel och Sånt i Stockholm för att höra när Eon skulle komma. Svaret blev några veckor (från 94 till 96 är det ganska många veckor...).

/Azagthoth

Lord of Empire

Warrior
<I>När man försöker göra så i Eon finns det alltid någon förbaskad regel som SL drar till med, antingen för att hindra det eller för att forma det man gör, så det inte blir det man tänkte sig!</I>

Men strunta i reglerna då! I DoD finns inte reglerna, då kan man hitta på dem - det finns det tydligen inget som förhindrar - men om det faktiskt finns regler (vilket jag tycker är bra) så har man tydligen inte makten över rollspelet att man kan strunta i dem?

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
>>>>Jag tycker att det skall vara en självklarhet att ett rollspel skall vara användbart, i de flesta avseenden, med bara grundboken till hands. Detta går inte i Eon (det går tanurligtvis men det är svårt). Där nämns nästan inget om världen Mundana. Blir lite svårt om man inget vet om världen.>>>

Bara en tanke, bara för att du inte har en världsbeskrivning så är det omöjligt att spela spelet? Jag bara undrar? För min del så är en bra världsbeskrivning ett hugamungus plus, men inte ett omöjligt hinder. Och ja, vi spelade Eon innan vi hade Mundana boken. Men jag håller med om att det är mycket av världsbeskrivningen som gör spelet, men en för välbeskriven värld kan väl också förhindra mycket i spelet. Speciellt om man gör som vi - spelar på gehör...

Lady Silver Wolf

G

Guest

Guest
hmmm... om en alkemimodul skulle komma... hade det inte förvånat mig om kvantmekaniken skulle vara med.
om religioner till D&D och mundana.
Kanske det känns som om att man kanske kunde ha lagt lite mer platts åt handel, politik och styrande krafter än religion. Religion tar upp en hel massa godbitar, men inte förräns i modulen, och att lägga detta i grundboken kan tänkas bli lite jobbigt (vill kunna bära hem sakerna efter spelning.. och 1 tung bok e svårare att be kompisen att ta halva av)

ripperdoc

Myrmidon
Tja, skillnaden emllan D&d och EOn är att i D&d så kan man rent regelmässit bara slå och parera (förenklat förstås), och får improvisera resten. I Eon finns regler för detta, nästan alltid frivilliga, om man vill reglera sin improvisationer. Anledningen att göra de är om man vill spela realistiska strider, snarare än strider där folk springer på väggar, hugger genom tre personer på rad, etc.

Det är orättvist att bedöma Eon efter grundboken. Eftersom hela EOn, regler såväl som värld, är så mycket mer detaljbetonat och konsekvent (IMO) än ex. D&d så räcker inte en grundbok för att göra spelet bra. Jag tror mycekt väl att Eon t.o.m är uselt med bara grundbok, men räkna åtinstone in Krigarens väg, Mystik och Magi och Mundana till grundboken, för att jämföra med mycket mindre detaljerade spel.

Om vi säger så här. Om man tar de allra enklaste Eonreglerna blir det aningen mer detaljerat än D&d (kan inte yttra mig om White Wolf). Men om man vill, kan man sedan bygga på med frivilliga regler i nästan all oändlighet. I d&d, eller ännu enkalre system (White Wolf?) är du låst om du vill ha mer regler. Detta betyder att Eon, åtminstone teoretiskt sätt, passar både för mer improviserat actionspel eller mer regelbetonat realistiskt spel, vilket enkalre system inte gör, om man inte sätter sig att utveckla egna regler, men det räknas inte.

/RipperDoc

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Vad? Strunta i regler...

Menar du allvar, strunta i reglerna. Vad ska då en stackars SL styra sina elaka ondsinta och envisa spelare med? Jag som SL måste väl kunna hålla upp en helig Graal i form av regelboken??? *ironisk ut i lilltån* Nåja, det måste kanske finnas en viss balans mellan regler och världsbeskrivningar och SL's alltigenom korrumperande makt.... Eller? Jag tycker att jag i Eons regler och världsbeskrivningar har en möjlighet att välja alternativ så att jag får en balans som fungerar för mig. Jag vill lika lite jämföra Eon här med andra rollspel därför att vart och ett är mer eller mindre unikt. Precis som jag inte vill jämföra mina blivande elever med varandra utan mot en vettig måttstock som inte förändras av min personliga åsikt om individen. DÄRFÖR borde vi inte kunna säga att ett rollspel är bättre än ett annat. Eon fungerar för mig och därmed nöjer jag mig. Men jag kommer ändå att argumentera för spelet ifråga om attackerna mot det ser onödiga ut... Är det konstigt? Så stämm mig...

Lady Silver Wolf

Azagthoth

Myrmidon
Det är orättvist att bedöma Eon efter grundboken.

Nej varför det? De flesta som vill prova på ett spel rusar inte ut och köper grundreglerna PLUS tre moduler. Sedan är det klart att ett spel (förmodligen) blir bättre med tilläggs-supplement.

...så räcker inte en grundbok för att göra spelet bra.

Om inte grundboken är bra så kommer förmodligen spelet gå mot en snabb död. Saker och ting måste sälja för att nya produkter skall komma ut.

...om man vill reglera sin improvisationer.

Hur svårt är det att beskriva vad man vill göra och sedan låta spelledaren avgöra hur svårt det är? Är då inte det en reglering av improvisationen? Medges att det är mer beskrivet i Eons regler, men detta kan även häva fantasin, om man har femton olika manövrer så kanske man inte själv tänker ut femton nya, eftersom man redan har femton reglerade.

/Azagthoth

Eva Florén

Swashbuckler
Visst är det lite tid att ödsla... men det behöver inte vara helt omöjligt eller. Det är ju bara att ha det i medvetande när man spelar och som SL undvika tungrodda strider.????? *ler* Gillar själv inte att slåss... det är ju inte direkt berikande när det gäller rollspelandet. Då är utmaningar och intriger mye roligare... Eller? /images/icons/blush.gif

Lady Silver Wolf