VARNING: Jag är inte intresserad av att diskutera huruvida världs- och människosynen jag presenterar här nedan är rätt/fel eller så. Jag vill bara veta vad den heter.
Jag har hamnat i diskussion/gräl några gånger kring det här med individualism. Nu undrar jag om det finns nåt ord som smidigt sammanfattar det jag tycker, eller om jag måste fortsätta gå igenom samma förklaring varje gång.
Viktiga punkter:
- Individen formas av sina upplevelser
- Upplevelserna filtrerar via dels biologi och dels tidigare upplevelser
- Inga åsikter formas utanför det ramverk dessa punkter bygger upp; varje ställningstagande är ett resultat av "programmeringen".
- Individen är alltså summan av sina gener och sina "memer"
- Alltså är begreppet "medvetet beslut" alltid högst kontextberoende.
- Och alltså är människans beteende vad gäller till exempel klass, etnicitet eller kön resultat av existerande strukturer snarare än individuellt medvetet val.
Jag tror att det är en rättvis sammanfattning.
Så, vad heter det här? Blir det bara vanlig jäkla determinism? Eller antiindividualism? Postmodernism? Antiliberalism? Jag är inte helt förtjust i ord med "anti" framför, det känns defensivt och trist.
Så... Vahettere?
Jag har hamnat i diskussion/gräl några gånger kring det här med individualism. Nu undrar jag om det finns nåt ord som smidigt sammanfattar det jag tycker, eller om jag måste fortsätta gå igenom samma förklaring varje gång.
Viktiga punkter:
- Individen formas av sina upplevelser
- Upplevelserna filtrerar via dels biologi och dels tidigare upplevelser
- Inga åsikter formas utanför det ramverk dessa punkter bygger upp; varje ställningstagande är ett resultat av "programmeringen".
- Individen är alltså summan av sina gener och sina "memer"
- Alltså är begreppet "medvetet beslut" alltid högst kontextberoende.
- Och alltså är människans beteende vad gäller till exempel klass, etnicitet eller kön resultat av existerande strukturer snarare än individuellt medvetet val.
Jag tror att det är en rättvis sammanfattning.
Så, vad heter det här? Blir det bara vanlig jäkla determinism? Eller antiindividualism? Postmodernism? Antiliberalism? Jag är inte helt förtjust i ord med "anti" framför, det känns defensivt och trist.
Så... Vahettere?