Varulv VALulv - Runda 1

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,308
Kan vi verkligen vara säkra på att någon kommer motclaima? Du låter väldigt säker Brynolf?

@Anthrox @Impetigo @Sidd @Vimes

Ni som nog är kyligare än jag: är det här ulv-Brynolf som verkligen verkligen vill få ut siaren?
Varför skulle han vilja det? Om han var ulv och ingen motclaimar eftersom den verklige siaren har missat den diskussionen (eller gör en fjodor och sover genom R1) så är det mumma för ulvarna. Om ett siarclaim kommer in R2 så ska det väldigt mycket till för att brynolf ska bli utröstad den rundan. I så fall har ulvarna 7 BP start R3 och har vunnit (om vi låter Brynolf leda den utröstningen).

Men om @Brynolf är ulv så ser det ju bra ut att han fiskar efter motclaim, om han är säker på att det kommer komma.

Om Brynolf är grön så borde ulvlaget bestå av någon kombination av lågflygare/nybörjare eftersom de inte claimat än, eller så är de mindfuck-ulvar (ny kategori till KURT) och då vet jag inte hur de tänker pga mindfuck.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Kan vi verkligen vara säkra på att någon kommer motclaima? Du låter väldigt säker Brynolf?

@Anthrox @Impetigo @Sidd @Vimes

Ni som nog är kyligare än jag: är det här ulv-Brynolf som verkligen verkligen vill få ut siaren?
Alltså, om en ulv-siare claimar rollen och bybo-siaren håller sig dold så är det guldläge för ulvarna. Det är situationen de vill hamna i, att stå oemotsagda som siare. Det håller inte. Om Brynolf är ulv och siare så vill han inte att någon annan ska claima. Och som landet ligger så måste ulvarna claima andra siaren, men fönstret för det stänger snabbt. Har en varit närvarande i tråden sen Brynolf outade så kan en inte längre claima eftersom det inte finns någon rationell förklaring till varför en inte skulle ha claimat direkt, så det är bara ett fåtal personer kvar som har möjligheten.
Ulvar som fortfarande kan claima är:
BB7 - Inte i spel än
Big mama - Inte i spel än
Fjodde - Lågflygande och inte med i tråden
MrJ - För låg närvaro och kan ha missat situationen

Sysp och StradhLestat - Kan givetvis skylla på nybörjarkortet, men de har haft så pass stor närvaro att de borde fattat vid det här laget att om de är byns siare så hade de behövt säga det för flera timmar sen.

Alla vi andra har inte längre någon ursäkt att claima siare. Om Brynolf är ulv och någon av vi aktiva i tråden är siaren så har vi förlorat siarkung-planen, eftersom det är Brynolf som har starkast grönast sken och en rationell förklaring till sitt claim.

Rent rationellt så läser jag det som:

A) Brynolf är grön. Ulvarna består av nya spelare och/eller folk som inte är aktiva och har missat chansen att på riktigt utmana siarkungen. Inget siarclaim kommer och siarkungen is a go.
B) Brynolf är grön. Ett ulvclaim kommer komma från BB7, Big mama eller Fjodde med en lam ursäkt om lågflygning, men de tar tid på sig för att göra upp med en plan för att kunna diskreditera Brynolf. Det var lite därför jag la ut en grej nyss som kastade lite rött sken på Brynolf, för att se om någon skulle hugga på betet och plötsligt träda fram som siare med det i ryggen.
C) Brynolf är röd. Ett siarclaim kommer från BB7 eller Big mama (räknar bort Fjodde här, för han borde fattat att outa direkt imo), med en ursäkt om att ha jobbat hela dagen eller dylikt. Här blir striden jobbig och vi kommer antagligen förlora siarkungen.
D) Brynolf är röd. Någon är siare men har helt missförstått situationen. Låter extremt osannolikt. Vi är flera personer som propagerat för att siaren borde outa asap.

Så mer analys kommer väl först när BB7 och Big mama förärat oss med deras närvaro.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Varför skulle han vilja det? Om han var ulv och ingen motclaimar eftersom den verklige siaren har missat den diskussionen (eller gör en fjodor och sover genom R1) så är det mumma för ulvarna. Om ett siarclaim kommer in R2 så ska det väldigt mycket till för att brynolf ska bli utröstad den rundan. I så fall har ulvarna 7 BP start R3 och har vunnit (om vi låter Brynolf leda den utröstningen).

Men om @Brynolf är ulv så ser det ju bra ut att han fiskar efter motclaim, om han är säker på att det kommer komma.

Om Brynolf är grön så borde ulvlaget bestå av någon kombination av lågflygare/nybörjare eftersom de inte claimat än, eller så är de mindfuck-ulvar (ny kategori till KURT) och då vet jag inte hur de tänker pga mindfuck.
Get out of my head
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
Med tanke på att vi ännu inte fått någon counterclaim på Brynolf så finns det ju en risk att hela ulvgenget består av nyare spelare, som är lite osäkra på hur de ska navigera situationen. Just nu lutar jag mot att Octa, Sidd, Fjodde, MrJ och Big mama försöket hålla någon lågprofilsulvroll i hopp om att byn ska trassla in sig i något, och att kanske Sysp och StradhLestat hamnat i en situation där de inte riktigt har ulvstöd nog för att göra något produktivt i tråden. Men tycker vi håller huvudet bra kallt än så länge, så i väntan på andra claimet vet jag inte vad mer som ska göras?
Lite spretig post @Anthrox tycker jag.
Att se mig mig å Fjodde som nya?
Octa är ju nästan som en liten fjortis fortfarande och de andra är nya men att kötta ihop dessa med mig å fjodde?
Försöker du röra om i grytan 😇?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Hmm, ser ett problem här. Vi kan inte rösta ut BB7 eller Big mama, ifall det är så att det är de som är siaren (om de inte kommer in i tråden dvs). Så ifall de har ett bortfall och är borta hela rundan så måste vi vackert fortsätta leda dem in i nästa runda eftersom vi inte kan vara säkra på att de inte är byns siare som bara haft strul IRL och försvunnit för rundan. Det kanske är det som ulvarna kommer planera för, att låtsas vara så lågflygande att vi inte kommer kunna ta ställning till siarkungen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Lite spretig post @Anthrox tycker jag.
Att se mig mig å Fjodde som nya?
Octa är ju nästan som en liten fjortis fortfarande och de andra är nya men att kötta ihop dessa med mig å fjodde?
Försöker du röra om i grytan 😇?
Njae, självklart ser jag inte er som nya, men det var heller inte det jag skrev. Lite du, men fram för allt Fjodde och Octa, har inte varit lika aktiv i tråden som andra. Så min tanke var ju att ulvarna vill hålla låg profil ett tag, ihop om att byn gör som den alltid gör dvs snörar ihop sig själva vid en massa konspiratorisk goja och vinbägare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
I all vänlighet: jag skulle verkligen vilja att vi allesammans tålmodigt och med pedagogisk välvilja etablerade Siarkungsplanen/Operation Svällkropp som en ultimat plan att vinna det här spelet för byn.

Själv hade jag med mitt guldfiskminne glömt bort hela grejen och vaknade till långsamt under dagen. Men andra är snabbare - tack och lov!

Om jag skulle förklara Siarkungsplanen/Operation Svällkropp så skulle det låta så här:

1. I vanliga spel är det klokt att siaren inte avslöjar sig förrän efter att hen har fått ett resultat av sitt siande. Dessvärre lär sedan siaren bli nattmördad, såvida inte väktaren lyckas väkta denne. I då fall dör tyvärr siaren i nästa runda, eftersom väktaren inte går väkta en person flera gånger i rad.
2. I det här spelet får dock väktaren väkta samma person om och om igen, varpå en dold väktare kan väkta siaren flera rundor i rad. Siaren blir immun mot nattmord!
3. Om dessutom vår siare blir den som först röstar på bund kandidat för hängning kommer siaren konsekvent gå allt fler ER/BP. Siaren blir en ”svällkropp”.

Har jag förklarst korrekt?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,111
Hmm, ser ett problem här. Vi kan inte rösta ut BB7 eller Big mama, ifall det är så att det är de som är siaren (om de inte kommer in i tråden dvs). Så ifall de har ett bortfall och är borta hela rundan så måste vi vackert fortsätta leda dem in i nästa runda eftersom vi inte kan vara säkra på att de inte är byns siare som bara haft strul IRL och försvunnit för rundan. Det kanske är det som ulvarna kommer planera för, att låtsas vara så lågflygande att vi inte kommer kunna ta ställning till siarkungen.
Om siaren sover de 48 inledande timmarna av spelet är det nog kört, så det behöver vi nog inte ödsla så mycket tankemöda på.

Sen vore det ju skönt att få ut nån på egna meriter i r1 och inte bara ta ut en lågflygare. Det blir sällan bra.

Röst: @MrJ
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
552
Location
Fruängen
Eftersom det kändes som chansen togs att rösta på mig oich kanske dreva lite mot enkelt byte på väldigt lösa argument, så lägger jag min röst så här sålänge...för visst KAN man ändra den? Ändrar man då där man skrev, eller gäller senast skrivna rösten?
Röst: @Hägerstrand
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Utifrån ovanstående är det alltså en solid plan att siaren outar sig tidigt, blir väktad av väktaren och så vinner vi alltihopa?!

Det som förmodligen händer är att ulvarna motclaimar, dvs påstår att någon av dem är siaren!

Då får byn i värsta fall en död siare i R2, om byn misstänker och hänger fel siare. Å andra sidan vet byn att den falske siaren är falsk.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Information från tävlingsledningen:
Röstverktyget plockar inte upp röster på @Mr.J misstänker att punkten ställer till det.
Vill man rösta på honom så rösta på @MrJ
Men var just och tagga den riktige @Mr.J i inlägget också så han inte missar att rösten på sig.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Om siaren sover de 48 inledande timmarna av spelet är det nog kört, så det behöver vi nog inte ödsla så mycket tankemöda på.

Sen vore det ju skönt att få ut nån på egna meriter i r1 och inte bara ta ut en lågflygare. Det blir sällan bra.

Röst: @MrJ
Jag tycker det sällan blir bättre att ta ut en bybo som är aktiv men har tänkt snett i R1, som vi ofta tenderar att göra. Det är ju nästan alltid en ulv som gömmer sig bland lågflygarna. Men det är ju fortfarande bra att kontinuerligt sätta press på olika spelare för att se vad det blir för reaktioner. Lägger vi oss i drev på bara lågflygare nu så kommer ju ulvarna lägga sig bekvämt i de dreven och segla på.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
Kan vi verkligen vara säkra på att någon kommer motclaima? Du låter väldigt säker Brynolf?

@Anthrox @Impetigo @Sidd @Vimes

Ni som nog är kyligare än jag: är det här ulv-Brynolf som verkligen verkligen vill få ut siaren?
Vi vet inget om Brynolfs status förens @BiobunkerVII och @Big Mama kommit in i spel.
Vidare så behöver vi få lite svar svart på vitt om Brynolfs sianden sen vilket kommer ge oss mer kött på benen.
För mig som inte har så mycket koll var det verkligen inget självklart sen urminnes tider att det här skulle vara den självklara händelseutvecklingen direkt i R1.
De som påstår det kanske suttit i ulvtjatt under söndagskvällen å tänkt ihop sig lite före oss bybor.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Eftersom det kändes som chansen togs att rösta på mig oich kanske dreva lite mot enkelt byte på väldigt lösa argument, så lägger jag min röst så här sålänge...för visst KAN man ändra den? Ändrar man då där man skrev, eller gäller senast skrivna rösten?
Röst: @Hägerstrand
Absolut förbjudet att redigera inlägg i efterhand.
Din senaste röst är den som räknas.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,308
Eftersom det kändes som chansen togs att rösta på mig oich kanske dreva lite mot enkelt byte på väldigt lösa argument, så lägger jag min röst så här sålänge...för visst KAN man ändra den? Ändrar man då där man skrev, eller gäller senast skrivna rösten?
Röst: @Hägerstrand
Röstverktyget plockar upp den sista röst du lagt, så du ändrar genom att posta en ny röst.

Du får inte redigera några inlägg i speltrådarna.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Eftersom det kändes som chansen togs att rösta på mig oich kanske dreva lite mot enkelt byte på väldigt lösa argument, så lägger jag min röst så här sålänge...för visst KAN man ändra den? Ändrar man då där man skrev, eller gäller senast skrivna rösten?
Röst: @Hägerstrand
Du får inte redigera poster alls. Men röstverktyget plockar upp den senaste rösten och den gäller. Det finns också en nifty funktion i röstverktyget där du kan se alla röster som lagts under rundan, så vi lan analysera vilka som flyttat sina röster på ett enkelt sätt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Röstverktyget har för övrigt en länk till sig i startposten, längst ner. Ifall ni missat det.
 
Top