Varulv VALulv - Runda 2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Alltså måste vi köra en pile-on på den som ska hängas. Precis som vi faktiskt gjorde i R1. Jag tror inte den behöver vara så värst strukturerad. De som är online väntar på att jag hamnat först i drevet och hakar sedan på efter i ett stort love-train.
Vem tänker du rösta på? Just nu ligger du knappast först och jag tycker att vi ska vara sunt pessimistiska till idén att folk snällt flyttar sina röster osv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
FEL AV MIG!

Brynolf ligger före Vimes och Impetigo på Biobunker.

Det…är intressant.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Håller med om den här läsningen!

Anthrox, vilken ulvtrio ser du framför dig just nu?
Vimes och MrJ känner jag mig hyfsat säker på.
Sen är det väl lite av ett cointoss mellan ett par andra:
Big mama, har gjort ett par saker som är lite skumma. Kanske kan använda nybörjarkortet fortfarande, men det är en hel del som skaver där.
BB7, frånvaron nojjar mig. Kan vara en typisk ulv som skriver absolut minimum grönt för att hålla sig flytande och sen håller sig borta från tråden.
Stradh, brunsmetningen av mig (och lite andra grejer) känns hopkopplat med Vimes, som om de spelar tillsammans.
Sidd, troligtvis inte, men jag tyckte mig skönja i R1 att han ville hålla sig undan och lågflyga. Sen påpekades det och han blev plötsligt mer aktiv. Sen är Sidd Sidd och extremt svårläst i de flesta fall.

Jag har också ett par spaningar på ett par till spelare, men de kräver lite gräv och tankearbete först för att jag på riktigt ska kunna sätta mig in i de situationerna. Men det kommer.
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
121
Som bybo har vi sett Impe ta fram (2 tror jag) rediga genomtänkta masterplaner som gjort det svårt för ulvarna. Dessa har då varit genomtänkta och kommit ut efter en redig stunds frånvarande funderingar.
Denna gångs tunga matte-plan till masterplan (som Basse hyllade) krystades fram i öppna tråden och visade sig till slut inte hålla.
Inte som Impe brukar.
Jag har följt Impe som en trogen hund. Är jag fintad av Impe? Eller är jag det av Sidd! Helvete vad svårt det blev!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
FEL AV MIG!

Brynolf ligger före Vimes och Impetigo på Biobunker.

Det…är intressant.
Ja det är ju onekligen ett intressant och viktigt ställningstagande.
Men hallå: OM @Brynolf Siat en spelare som Röd ulv (tex @BiobunkerVII ) så är det väl verkligen dags att meddela det🙏

Vi behöver rösta ut en ulv idag.

Det skulle hjälpa mig/oss alla att sortera å läsa av spelet: Brynolf vi byn behöver göra detta tillsammans👍

Jag anar att Brynolf Siat en grön.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Vem tänker du rösta på? Just nu ligger du knappast först och jag tycker att vi ska vara sunt pessimistiska till idén att folk snällt flyttar sina röster osv.
Det får vi se. Om nån vägrar ge plats så hänger vi dem direkt eller nästa runda. DOCK är detta den sista rundan vi kan vara lugna på den här punkten. Nästa runda kommer ulvarna ha fem poäng och alltså kunna vinna om de tar poäng både från mordet och från utröstningen.
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
121
Big mama, har gjort ett par saker som är lite skumma. Kanske kan använda nybörjarkortet fortfarande, men det är en hel del som skaver där.
Antrox, vill du utveckla vad jag har skrivit som är skumt vid sidan av nybörjarfrågor?

Och apropå nybörjarfrågor så anser jag mig bara ha ställt en grov sådan: jag hade inte ännu hittat fram till Röstningsverktyget. Ännu i tredje spelet så hade jag inte brytt mig om detta utan fått tillfredsställande uppdateringar i tråden. Om jag inte frågar i rundan, var ska jag då fråga någonstans? (Kunde kanske ha frågat SL i privat meddelande?)

Min andra fråga som jag fått spe för är den om Elektorsrösterna. Jag anser inte det vara en nybörjarfråga utan att jag behövde ett förtydligande. I verkliga livet röstar man FÖR någon man vill ska vinna. Det skrevs att en varulv som samlat på sig 7 Elektorsröster har vunnit. Jag behövde få utrett om detta var en annan sorts röst än den vanliga där man röstar UT en person. Jag misstänker att flera spelare tänkte ”satan vad skönt att hon ställde frågan så jag slapp”.

Jag vill också berätta att jag aldrig spelat något online rollspel tidigare i mitt liv och ju är allmänt jättekass på detta. (Jag har spelat IRL Maffia några gånger med spelkort där alla sitter runt bordet, en lek som fanns långt innan dator låg i var mans hand). Jag känner en viss spelare här i Varulvspelet som är uppväxt med rollspel, kanske är ni fler som är det. Jag är det inte. Så räkna med fler ”dumma” frågor från mitt håll.

Ovanstående är inte på något sätt ett argument för om jag är grön eller röd. Detta är enkom ett försvar av en nybörjare. På samma sätt har jag försvarat MrJs nybörjargrejer med att de är irrelevanta. Jag har dock inte en aning om huruvida han är ulv eller bybo.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Antrox, vill du utveckla vad jag har skrivit som är skumt vid sidan av nybörjarfrågor?

Och apropå nybörjarfrågor så anser jag mig bara ha ställt en grov sådan: jag hade inte ännu hittat fram till Röstningsverktyget. Ännu i tredje spelet så hade jag inte brytt mig om detta utan fått tillfredsställande uppdateringar i tråden. Om jag inte frågar i rundan, var ska jag då fråga någonstans? (Kunde kanske ha frågat SL i privat meddelande?)

Min andra fråga som jag fått spe för är den om Elektorsrösterna. Jag anser inte det vara en nybörjarfråga utan att jag behövde ett förtydligande. I verkliga livet röstar man FÖR någon man vill ska vinna. Det skrevs att en varulv som samlat på sig 7 Elektorsröster har vunnit. Jag behövde få utrett om detta var en annan sorts röst än den vanliga där man röstar UT en person. Jag misstänker att flera spelare tänkte ”satan vad skönt att hon ställde frågan så jag slapp”.

Jag vill också berätta att jag aldrig spelat något online rollspel tidigare i mitt liv och ju är allmänt jättekass på detta. (Jag har spelat IRL Maffia några gånger med spelkort där alla sitter runt bordet, en lek som fanns långt innan dator låg i var mans hand). Jag känner en viss spelare här i Varulvspelet som är uppväxt med rollspel, kanske är ni fler som är det. Jag är det inte. Så räkna med fler ”dumma” frågor från mitt håll.

Ovanstående är inte på något sätt ett argument för om jag är grön eller röd. Detta är enkom ett försvar av en nybörjare. På samma sätt har jag försvarat MrJs nybörjargrejer med att de är irrelevanta. Jag har dock inte en aning om huruvida han är ulv eller bybo.
Problemet med att försvara sådana nybörjargrejer är att det är väldigt enkelt för en ny ulv att skylla på att de gör lite knasiga grejer för att de är nybörjare, när det i själva verket är för att de är ulvar.
Men några saker som du har gjort:
Du har upprepade gånger agerat och uttalat dig på sätt där du följer andra, dvs inte själv velat göra ett ställningstagande. "Säg till mig vad jag ska rösta på bara" är inte en mening byn vill höra.
Du har försvarat nybörjare under premissen att de är nybörjare, när de lika väl kan vara ulvar som spelar nybörjarkortet.
Du kom in sent in i matchen, vilket kan vara en indikation på att du istället följt tråden på avstånd och hållet dig i ulvchatten.
Sen lite smågrejer som regelfrågor om hur röster fungerar, var röstverktyget finns och så (sånt som du kanske borde ha bättre koll på vid det här laget, eftersom du ändå varit med i ett par spel. Det luktar lite ulv som vill använda nybörjarkortet, när det inte borde gå).

Samtidigt så grönas du en del av att du var tveksam till drevet på Fjodde, och har en bra aktivitet för att vara hyfsat ny (nya ulvar brukar vara skitskraja att skriva något öht för att det är läskigt att göra fel). Men vi kan ju heller inte veta ifall du hade bytt till Fjodde om det sett mer kritiskt ut mot slutet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
BB7, frånvaron nojjar mig. Kan vara en typisk ulv som skriver absolut minimum grönt för att hålla sig flytande och sen håller sig borta från tråden.
Min ”take” på @BiobunkerVII :
- Lite deltagande pga IRL gör det överlag svårbedömt.
- När denne är på så är det vanlig BB7.
- Tjafsar med @Impetigo : där undrade jag mest om det var på riktigt för det verkade konstlat; dock så ser jag samma visa gentemot några andra så det verkar vara ordinär beef-BB7
-denne sitter inte ihop röstmässigt med Vimes, Impe och MrJ som jag pingat ihop som misstänkta. Visserligen för att BB7 inte har sprattlat så mycket så då blir det svårt att läsa av sånt.
-BB7 passar dock in på spelare som ingår i ulvlag som missar Sia först/väljer annan taktik.
-Håller med dig Anthrox att det kan vara lågflygarulv.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Om vi tycker att det är grönande att ha postat innan jag outade siare, så får:

Sidd
Anth
Susp
Lestrat
Vimes

Grönpoäng. Med abret att Vimes ev satt med egenstickad tvångströja och ändå inte kunde ha claimat.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Innan jag hoppade till Fjodd-drevet och avgjorde R1 var det Sidd som såg ut att ryka. Men det var definitivt tajt och kaosigt nog att kunna rädda honom. Men ingen gjorde det.

1. Ulvarna är för skraja för att göra suspekta röstmoves och rädda en misstänkt rödigt.

2. Sidd är grön.

3. Ulvarna låg redan med rösterna på Fjodor och efersom Vimes ovkså är ulv (låtsas vi), kunde de inte göra nånting åt situationen.



Jag lutar åt 2, men 3 vore ballt om det stämde. Om vimes hängs som ulv ikväll ter sig alternativ 3 något mer troligt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Innan jag hoppade till Fjodd-drevet och avgjorde R1 var det Sidd som såg ut att ryka. Men det var definitivt tajt och kaosigt nog att kunna rädda honom. Men ingen gjorde det.

1. Ulvarna är för skraja för att göra suspekta röstmoves och rädda en misstänkt rödigt.

2. Sidd är grön.

3. Ulvarna låg redan med rösterna på Fjodor och efersom Vimes ovkså är ulv (låtsas vi), kunde de inte göra nånting åt situationen.



Jag lutar åt 2, men 3 vore ballt om det stämde. Om vimes hängs som ulv ikväll ter sig alternativ 3 något mer troligt.
Jag får det här till att Vimes borde vara grön om Sidd är det, och Sidd borde vara grön om Vimes är det.

Förutsatt att det inte var alternativ 1 ovan som var i görningen. Alltså att ulvarna satt och höll huvet nere.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Jag får det här till att Vimes borde vara grön om Sidd är det, och Sidd borde vara grön om Vimes är det.

Förutsatt att det inte var alternativ 1 ovan som var i görningen. Alltså att ulvarna satt och höll huvet nere.
Fattar jag rätt om du vill gröna Vimes?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Fattar jag rätt om du vill gröna Vimes?
Nej men jag ser ett litet samband mellan honom och Sidd. Vi behöver få färg på den ene så får vi en trolig färg på den andre.

Med ett gäng brasklappar förstås. Jag skriver tex medan jag tänker.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,111
@Impetigo vad tycker du om BigMama?
Som jag skrivit så rödas hon av tajmingen för entrén: En sannolik förklaring till att ulvarna inte motclaimade är att de inte fått ihop det tent praktiskt och då blir bb7 och BM misstänkta.

Som @Anthrox nyligen gick igenom så tycker jag att det varit för många frågor om reglerna med tanke på att hon varit med och spelat förr. Sen skrev @Big Mama ett inlägg för att svara på detta Om jag tyckte var ganska bra.

Jag har inget grönande på Big Mama.

Så hon ligger som sagt i mitt rödare skikt.

Jag vet inte vad som menades med att Big Mama skulle som hon själv skrev ”följt Impetigo som en hund” heller? Vad menas? När och hur och varför? Det läser jag som ett eventuellt försök att få det att låta som att vi haft samröre i en ulvchat, alltså nåt som skulle kunna röda mig om BM ryker som ulv.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
Jag får det här till att Vimes borde vara grön om Sidd är det, och Sidd borde vara grön om Vimes är det.

Förutsatt att det inte var alternativ 1 ovan som var i görningen. Alltså att ulvarna satt och höll huvet nere.
Eftersom jag vet att jag är grön och landat i att Vimes är röd så känns det här lurigt.
Förklara hur du tänker med att jag och Vimes MÅSTE vara på samma lag.

Jag lutar att det alltså är ditt alt 1 där jag är grön å Vimes röd.

Om Vimes är grön blir det ett rejält omtag för mig😇
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Jag får det här till att Vimes borde vara grön om Sidd är det, och Sidd borde vara grön om Vimes är det.

Förutsatt att det inte var alternativ 1 ovan som var i görningen. Alltså att ulvarna satt och höll huvet nere.
Jag förstår inte det här resonemanget. Kan dy förtydliga?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,111
Det blir inte mycket till drev i dag vad det verkar.

I första hand läser jag det som att Vimes är ulv och har sagt åt kamraterna i ulvchatten att stänga luckorna och vänta ut stormen.

De har som vi räknat fram rätt hyfsade odds att ta ut väktaren innan vi hunnit rösta ut alla ulvar så jag tror de kommer sikta på att de två kvarvarande ligger vääldigt lågt efter att Vimes ryker och sen när det känns som att den sista ulven ska ryka göra ett försök att plocka Brynolf.

Jag hade valt den taktiken om jag var ulv ich hade ett sånt drev mot mig som Vimes har nu.

@Vimes Om du är bybo måste du faktsikt steppa upp nu: Ge oss nånting som kan påverka drevet den här rundan och ge oss dina tankar om hur vi ska fortsätta framåt (för om du ryker som bybo ser det rtt mörkt ut).

Jag ser gärna att vi får ett alternativt drev nu sista 7 timmarna som sagt. Så ni som ligger på Vimes kanske kan pröva att flytta till er näst rödaste några timmar och se vad som händer?

Jag tänker som sagt från och med nu utgå från att ulvarna försöker ligga lågt så jag kommer bedöma lågflygande och frånvaro som mer rödande än vanligt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Det blir inte mycket till drev i dag vad det verkar.

I första hand läser jag det som att Vimes är ulv och har sagt åt kamraterna i ulvchatten att stänga luckorna och vänta ut stormen.

De har som vi räknat fram rätt hyfsade odds att ta ut väktaren innan vi hunnit rösta ut alla ulvar så jag tror de kommer sikta på att de två kvarvarande ligger vääldigt lågt efter att Vimes ryker och sen när det känns som att den sista ulven ska ryka göra ett försök att plocka Brynolf.

Jag hade valt den taktiken om jag var ulv ich hade ett sånt drev mot mig som Vimes har nu.

@Vimes Om du är bybo måste du faktsikt steppa upp nu: Ge oss nånting som kan påverka drevet den här rundan och ge oss dina tankar om hur vi ska fortsätta framåt (för om du ryker som bybo ser det rtt mörkt ut).

Jag ser gärna att vi får ett alternativt drev nu sista 7 timmarna som sagt. Så ni som ligger på Vimes kanske kan pröva att flytta till er näst rödaste några timmar och se vad som händer?

Jag tänker som sagt från och med nu utgå från att ulvarna försöker ligga lågt så jag kommer bedöma lågflygande och frånvaro som mer rödande än vanligt.
Jag kan starta ett drev på MrJ, för att se om det får några reaktioner. Men jag flyttar tillbaka till Vimes om han inte gett oss något matnyttigt under dagen. Frågan är väl hur mycket det kommer ge om ulvarna har slutit sig för resten av rundan.

Röst: @MrJ
(@Mr.J)
 
Top