Det är två helt olika spel du pratar om. Visst rör sig väl båda i skräckgenren men skillnaderna är stora. Personligen så gillar jag dem båda.
Vampire
Visst är det gotiskt. Visst är det ångest. Visst är det natt och regnar.
Men jag tycker ändå att Vampire är 90-talets viktigaste spel när det gällde hur rollspelen skulle utveckla sig därefter. Vampire blir mycket karaktärsspelande och intrigerande. I den senaste versionen har de minskat alla fysiska stridsdiscipliner så det blir inte lika mycket "mörka superhjältar" över alltihopa. Vampire skall med fördel spelas på långt tid, många spelmöten och där karaktärerna verkligen får en chans att utvecklas. Vampire Dark Ages är också ett hett tips.
Call of Cthulhu
Ett helt annat spel än vampire. Här handlar egenteligen inte om karaktärsspel eller karaktärsutveckling (man vet ju att man kommer bli galen och dö) utan istället handlar det om att lösa mysterier och stöta på underliga fasor och skumma böcker. Till CoC har du mycket till hjälp om du köper en av deras färdiga kampanjer vilka ofta håller mycket hög klass. Det är också ett spel som man lätt kan slänga in för ett snabbt äventyr där spelmötet blir till en äkta Lovecraft novell. DVS =
Något händer.
Spelarna förstår inte vad.
Spelarna börjar nysta i mysteriet.
Spelarna hittar underlig bok.
Spelarna hittar gammal kultplats.
Spelarna möter överjordisk fasa och dör eller blir galna.
Som sagt - beror lite på vilken typ av spel du vill ha. Som spelledare måste du dock lägga ned betydligt mer tid och energi om du skall Spelleda Vampire.