Nekromanti Vampire: Hur hantera Humanity

Recca

Femme Fatale
Med anledning av en diskussion som uppstod under rollspel tänkte jag be om era åsikter. Först en snabb genomgång vad Humanity i rollspelet Vampire (old world of darkness) är.

Humanity är den mur som en vampyr omger sig med för att försvara sig mot besten inombords. Ju lägre humanity en vampyr har, ju lättare är det för besten att ta över... Vampyrens personlighet förändras med att humanity sjunker, på så vis att det blir lättare för besten att få inflytande över handlingar. Men det här inflytandet är omärkbart, ingenting som personen själv kan notera, besten är trots allt en del av vampyren. Därför är det viktigt för vampyrer (i camarillan främst) att upprätthålla reglerna. Att ge vika för impulser som rör aggressioner är inte att vara i kontroll av sig själv. Humanity är en ond spiral på många sätt, ju längre ner en vampyr faller, ju lättare blir det att falla djupare. Att falla handlar egentligen om en ökad avtrubbning på förmågan att uppfatta känslospektran och tolka moral och etik. Vampyren är som en soldat som försöker behålla fattningen med krig och död omkring sig.

Det finns två tydliga sätt att hantera Humanity på och då framförallt systemen kring hur humanity tar sig uttryck i spel.
1. Humanity fungerar som en riktlinje för spelarna att agera efter. Mer som ett karaktärsdrag som hjälper spelaren att spela sin karaktär. Det här sättet är bra för att det ger spelarna mycket kontroll och frihet. Det är dåligt för att det innebär att det blir nästan omöjligt att förlora humanity, såvida inte spelaren själv vill det.
2. Humanity är ett strikt regelverk, att bryta mot ett direktiv resulterar genast i att man rullar consience och hoppas på det bästa. Det här sättet är bra för att det ger klara och tydliga direktiv och spelare kan då bestämma sig för att i vissa situationer bryta mot humanity och ta den smällen för att kanske uppnå något med sin handling. Det är dåligt för att det minskar spelarnas möjligheter att agera i givna situationer.

3. Det tredje alternativet är att vi löser det genom diskussion. En spelare beskriver en handling som går utanför ramen av vad humanity normalt tillåter, varpå SL och spelare diskuterar händelsen. Spelaren får motivera de bakomliggande orsakerna till handlingen och spelledaren avgör om den nya informationen räcker för att spelaren ska slippa riskera att förlora Humanity. Det här sättet är bra för att det ger lite frihet till spelaren, samtidigt som regelverkets tydlighet till viss del kvarstår. Det är dåligt för att spelledaren får väldigt stor makt samt att en dispyts upplösning iom "SL's sista ord" kan vara trist och snopet.

Så, vad tycker ni? Vilket sätt är bäst? Finns det fler möjligheter att lösa problemet?

Kimon

Swordsman
En variant av Alternativ 2 tycker jag låter bäst.
Om man väljer att släppa fram besten så ger man upp en del av sin mänsklighet. Som en drog som blir allt svårare att stå emot och med risken att den till slut styr ens liv fullständigt.

Spelaren väljer att chansa och släppa fram besten. Risken han/hon tar är att besten oönskat dyker upp i andra situationer.

Det är dåligt för att det minskar spelarnas möjligheter att agera i givna situationer.

Är det inte ett skräckelement? En krypande känsla av att man håller på att förlora kontrollen över sig själv. Och när man gör det, när besten tar över, att man skadar - kanske dödar det man älskar.

Men om man vill minska ner på just denna bit, så kan man väl helt enkelt göra det lättare att återfå humanity man förlorat genom att kalla fram besten. Att man genom att agera som människa också återta en del av det man förlorade genom att ge upp sin mänsklighet.

Sen behövs ett sätt att omsätta det i siffror. Men kanske göra det billigare att köpa tillbaka den humanity man förlorat genom att kalla fram besten?

Recca

Femme Fatale
Bra tanke. Jag lutar också åt alternativ 2, fast jag inte riktigt tycker om att jag som SL då har just det ansvaret. Å andra sidan hade jag tänkt lite i de banorna att det ska vara lättare att få tillbaks humanity. Jag gillar inte att det dels kräver att spelarna agerar som nivåerna ovan det värde man har, och dels spenderar experience points. Det ska inte straffa sig genom att det kostar exp när det är ett sån himla bra rollspels-verktyg.

Så jag lutar åt att helt stryka exp-kostnad på humanity och sedan vara lite extra strikt med det. Då måste det å andra sidan bli alternativ 2.

Recca

Femme Fatale
Eller ja, det blir nog en variant på alternativ tre men med principen att jag hellre fäller en friar.

Blasphemy

Swashbuckler
Humanity... detta gissel!
Jag har aldrig, aldrig, aldrig lyckats få Humanity att fungera på ett sätt som känns "fan vad coolt" utan det har oftast mest blivit krystade tärningsrullanden för att se vad som händer.

Det som jag kört senast i Vampire är i dark ages och där följer många roads/paths så det blir betydligt mer brett. Men där försöker alla vampyrer desperat skapa en struktur för sitt beteende för att behålla kontrollen.

Eftersom jag kör med en modifierad version av Noir system så är välmående och humanity samma sak. Alltså - ju mer du har i humanity desto mer välmående har du. Ju lägre du får desto lägre välmående. Lågt välmående ger negativa modifikationer till sociala färdigheter samt att använda discipliner. Om man begår ett gravt brott mot sin humanity (eller road of kings osv) så tappar man ett steg permanent. För mindre brott så tappar man steg temporärt. Skulle man permanent komma ned på noll har besten tagit över helt och hållet. Temporärt på noll så är det frenzy.

Jag löser det hela regeltekniskt till stora delar - om någon gör ett brott så är det rätt så självklart att det blir en temporär minskning i välmående. Men eftersom välmående är just "välmående" så riskerar personen att gå frenzy även för saker som får denne att blir förbannad eller bara bli bedrövad (så som att dennes vän får huvudet avslitet eller liknande). Så det är två regler som använder samma system.

Personligen tycker jag att det fungerar 100 gånger bättre än gamla vamp. Men är ändå inte nöjd. Det känns fortfarande segt och svårt ibland. Och jag vill ha mer tydliga regler per nivå som säger när det sker ett brott. Hmmm typ lite Apocalypse World strikthet i det hela. Så skall se om jag inte skall slipa till det ännu mer.

Sedan - en problem med Paths i allmänhet är att de är väldigt "obalanserade" i och med att det är svårt att skapa intressanta situationer för personer med de lite mer vridna pathsen.

Recca

Femme Fatale
Blasphemy said:
Sedan - en problem med Paths i allmänhet är att de är väldigt "obalanserade" i och med att det är svårt att skapa intressanta situationer för personer med de lite mer vridna pathsen.
Mm... Jag har valt att köra med humanity enbart, trots önskemål om andra paths. Det blir lättare och roligare, tycker jag, men jag tänkte erbjuda möjligheter att byta road i kampanjen om tillfälle uppstår.

Tyvärr har jag ingen kunskap alls om Noir men jag tror att jag kan arbeta med Humanity ändå. Idén om att humanity kan minska temporärt är ganska häftig och borde inte vara så svårt att implementera. Men blir det inte väldigt pilligt med det? Hela tiden räkna triggers på folks beteenden och sånt, eller hjälper spelarna till på nåt vis?

Blasphemy

Swashbuckler
Mm... Jag har valt att köra med humanity enbart, trots önskemål om andra paths. Det blir lättare och roligare, tycker jag, men jag tänkte erbjuda möjligheter att byta road i kampanjen om tillfälle uppstår.
Jo... hade jag kört i nutid så hade jag nog också kört med bara Humanity men spelade Fall of the Camarilla (vampire rome) och där blev Humantiy väldigt fel med alla blodsorgier och dekadens. Så när jag hoppade vidare till medeltiden och Dark Ages - Svarta drömmar över Wien så ville jag och spelarna ha roads. Dels känns det rätt så trevligt och medeltida med Road of Heaven, Road of Sin och Road of Kings och dels fick dessa filosofier att bli lite mer av en politisk sammanhållning förutom bara klanernas inblandning (vilket egentligen är mer än nog).

Men som sagt - hade det varit nutid så hade jag kört på Humanity uteslutande.

Idén om att humanity kan minska temporärt är ganska häftig och borde inte vara så svårt att implementera. Men blir det inte väldigt pilligt med det? Hela tiden räkna triggers på folks beteenden och sånt, eller hjälper spelarna till på nåt vis?
Det är inte så komplicerat. Mycket är redan inbyggt i noirs system. När man antingen går emot ens Humanity eller utsätts för något som kan minska ens välmående så slår man ett slag. Lyckas slaget sker en mindre sänkning, misslyckas det en större sänkning (temporärt).

Sociala konflikter fungerar på det sättet att man samlar övertag via en serie motståndsslag där deltagarna är fria att välja färdigheter beroende på situation och om den som förlorar konflikten väljer att bryta mot detta utfall så sänks välmåendet med lika många övertag. Så sociala personer har stor kontroll över andra personer och kan "fucka upp" dem rejält.

Men som sagt - är fortfarande inte nöjd. Skulle vilja ha tydligare steg som visar på när man bryter mot saker och ting. Men skall fila vidare på det när det blir till att spela akt III i kampanjen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När jag spelat så har Humanity påverkats regelmekaniskt men bara "behind the scenes"; under spel tänker man inte så mycket på värdet utan SL använder värdet för att modda spelarens upplevelse av världen (beskrivningsord etc). Nån SL har kört med Humanity öppet, men då har det mest varit så att det värde man HAR är en riktlinje för spelande, men det kan ändå höjas/sänkas baserat på vad man gör. Man har en "norm", det rollpersonen betraktar som normalt. Ju värre saker man gör desto mer normaliserade blir de sakerna, och steg för steg så sjunker humanity.

Å andra sidan har jag exakt noll problem med att SL bestämmer saker. Tvärtom, jag tycker att det blir roligare om SL bestämmer än om jag som spelare eller reglerna gör det... Om man har en bra SL så, men det finns å andra sidan ett sånt överskott på spelledare att det inte finns någon anledning att någonsin nöja sig med en obra...

Poseur

Swashbuckler
Titta lite hur de gör med humanity i nya vampire faktiskt. Det är trettiotvå mil bättre än gamla även om det i praktiken är samma system.

Men...
Som jag ser på humanity så är det mest likt ditt alternativ två. Man har som karaktär en ungefärlig moralisk riktlinje som man följer. Har du humanity 8 så slår du inte på någon som gör dig arg, det är helt enkelt under din värdighet. Sedan har man alltid valet att bryta mot sin moral och etik, men till kostnad av att man får slå för att sänka. Jag själv brukar ge eller dra av en tärning eller så(eg. höja eller sänka diff i oWoD) beroende på hur karaktären(spelaren) väljer att gå vidare med situationen och se om han bryter mot någon värre sak snart därefter(så man bara behöver slå ett slag) i den scenen. Om spelaren spelar ödmjuk och verkligen tycker det är fruktansvärt det som hände och verkligen önskade att det inte hade skett så ge lägre diff, är karaktären/spelaren likgiltig för det brottet slå normalt alternativt höj diff. Säger spelaren att typ hans offer förtjänade att dö, han var ändå värdelös och inget att ha. Så det var därför han styckmördade honom, han var ändå inte bättre själv. Ja då har karaktären sänkt sig på en sådan fruktansvärd nivå långt under vad hans humanity indikerar så låt han då sänka per automatik utan möjligheterna till bortförklaring. Man kan inte köpslå med besten, man kan bara innerligt ångra sig och vara en bättre "människa" för att hålla besten borta. Sänker man sig medveten ner till bestens nivå, oavsett anledning så ska det kännas för karaktären.

Sedan om man vill så kan man givetvis om man känner sina spelare mycket väl, bestämma helt själv utan tärningar beroende på hur karaktären spelas efter ett dåd. För att detta inte ska leda till pudelpoäng så bör man återigen känna sina spelare mycket väl, så man kan avgöra utifrån spelare till spelare och inte vad man själv anser är riktigt awesome spelande.

Att ta bort kostnaden för xp för att köpa upp humanity tycker jag är riktigt dåligt faktiskt. Vampyrer ska ha grymt svårt att övervinna besten, oavsett om de försöker eller inte. Det är liksom ett spel de inte kan vinna så det krävs engagemang och xp, karaktären måste höja sin moral och etik igen, visa sig mer mänsklig, börja umgås mer med människor igen och inte endast se dem som mat.
Visst kanske är lite dubbelbestraffande, men helt ärligt, många spelare är villiga att spela på en högre humanity igen för att få de fördelar det innebär, för att sedan bara bryta mot humanityn när tillfälle ges, och det är inte hur humanity bör spelas såsom jag anser. Utan om spelaren verkligen anser att hans karaktär ska ha högt i humanity då kommer han hålla sig från att bryta mot den, spendera vilja för att inte hamna i situationer där den kan ifrågasättas och både spela på en högre nivå och vara villig att spendera xp.

Humanity är väldigt svårt att få snyggt. Men mina rekommendationer är att titta hur de gör med humanity i requiem som sagt. Det finns lite extra fluff och helt enkelt 32mil bättre om än långt ifrån mål.

/Poseur har lagt maskeraden bakom sig och låter dödens mässa spelas.

Blasphemy

Swashbuckler
Å andra sidan har jag exakt noll problem med att SL bestämmer saker. Tvärtom, jag tycker att det blir roligare om SL bestämmer än om jag som spelare eller reglerna gör det...
Jag har heller inga problem med sådana saker. Men enligt mig är det bästa situationerna där spelarna har ett "val" att göra eller att de tvingas att bryta mot sin humanity och på något sätt vet vilka konsekvenser det kommer få.

Poseur

Swashbuckler
Jo... hade jag kört i nutid så hade jag nog också kört med bara Humanity men spelade Fall of the Camarilla (vampire rome) och där blev Humantiy väldigt fel med alla blodsorgier och dekadens. Så när jag hoppade vidare till medeltiden och Dark Ages - Svarta drömmar över Wien så ville jag och spelarna ha roads. Dels känns det rätt så trevligt och medeltida med Road of Heaven, Road of Sin och Road of Kings och dels fick dessa filosofier att bli lite mer av en politisk sammanhållning förutom bara klanernas inblandning (vilket egentligen är mer än nog).
Argh dessa paths och roads. Älskar att hata dem och hatar att älska dem. Dark Ages är min favoritsetting till masquerade, vilket försvårar hela allting. Men för mig så ser jag roads och paths som ett fruktansvärt brott mot deras egen konstruktionsidé. Först säger de att alla bestar fungerar på samma sätt och att hålla sig mänsklig är det ända sättet att hålla besten borta. För att sedan säga att en filosofi ger dig möjligheten att verkligen bada i humanity 1 synder utan att besten tar över dig, utan snarare så har du en nästan fullständig harmoni tillsammans med besten.

Liksom de flesta med höga scores i paths of enlightningments har ju ungefär samma snedvridna moral som en humanity 1-2 vampyr. Liksom hur kan man säga att allas bestar fungerar på samma sätt eg."mördar du någon så hamnar du närmare besten.punkt" för att sedan säga: "men om du följer den här filosofin så distanserar du dig från besten om du mördar någon".

/Poseur ville bara vädra sina tankar

Mukwa

Swashbuckler
Jag ska till tandläkaren och få mina huggtänder lagade, så det blir ett kort inlägg. kanske skriver nåt mer när jag kommer tillbaks.

Jag har låtit humanity påverka hur mycket man kan stå emot (alltså har jag skrotat wp) och sedan har jag skrotat generationsbegränsningen (för disciplinnivåer)

Humanity blir i sig själv tudelat:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

En människa har humanity 10 (så inget tjafs om vampyrer i golconda som kan bli "mer humana" än människor).

Disciplinnivåer man kan ha är:
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 (i samma riktning som Humanity-skalan)

Har du 6 i Humanity kan du alltså ha max 4 i disciplinnivåer, har du 8 i Humanity kan du bara ha discipliner till nivå 2.

WP - Utgår helt egentligen, men Humanity låter dig stå emot vissa effekter, och framförallt behöver du inte tappa kontrollen över din best.

Systemet leder till att spelarna hela tiden ställs inför valet att få en stark rollperson, men som lättare går i frenzy, eller en klenare rollperson som man har större kontroll över.

Blasphemy

Swashbuckler
Jo... Vampire var på något sätt skapat med Humanity i åtanke. Men som sagt, jag tycker att Roads fungerar. I alla fall i teorin. Om du som vampyr vill hålla kontroll över besten så måste du ha en egen mental struktur för detta. Ett sätt att vara "människa" så att säga.

Jag tycker att Road of Humanity (Du försöker vara mänsklig - det mest grundläggande på något sätt), Road of Kings (disciplin, eder, och rangordning för att hålla ordning på ditt psyke) samt Road of Heaven (Du söker förlåtelse och bättring samt använder religionen för att diktera hur du skall sköta ditt liv) alla funkar.

Det är när man kommer på Road of Sin som det börjar bli svårt... för jag menar... är inte road of sin typ att släppa ut besten? Och då är det ingen road. Utan snarare en person med väldigt lågt i humanity.

Blasphemy

Swashbuckler
Disciplinnivåer man kan ha är:
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 (i samma riktning som Humanity-skalan)

Har du 6 i Humanity kan du alltså ha max 4 i disciplinnivåer, har du 8 i Humanity kan du bara ha discipliner till nivå 2.
Jag gillar tanken... men samtidigt inte. Jag förstår idéen med en avvägning att ju närmare man är besten desto mer kraft kan man ta från den - typ lite Star Wars och den mörka sidan.

Men... jag tror att det kommer bli överslag. Ingen kommer vilja gå omkring och spela en karaktär med hög humanity och väldigt dålig i sina discipliner.

Själv har jag som sagt gjort tvärt om. Ju lägre humanity du väljer desto mindre har du på dina discipliner. Det är svårare att använda sina krafter att dominera och manipulera någon när det enda besten vill är att slita huvudet av den personen. Det är till och med så att når du 9 eller 10 i Välmående (humanity) får du till och med en bonus till dina discipliner och sociala slag eftersom du är så stark i ditt psyke. Så skall du vara en awesome vampyr skall du ha kontroll.

Däremot... Låg humanity gör att du blir extremt farlig när du går frenzy. Men detta gäller endast fysiska företeelser.

Poseur

Swashbuckler
Jag personligen tycker hela idén med att basera hur höga nivåer man kan ha på humanity är riktigt illa, minst sagt.

Visst att skrota generationsbegränsningen på hur höga dottar man kan ha ser jag inge fel på, alla har väl vid minst ett tillfälle stört sig enormt på generation i classic world of darkness.

Men en människa 10 i humanity? Liksom har du gjort om humanity-synderna helt då? Med tanke på att jag känner nog inte en enda människa som inte vardagligen bryter mot 10an.

Men tillbaka, det känns ju helt konstigt att bara för att man är inhuman och nära besten så har man möjligheterna att bli tokhård, även som neonate med lite samlat xp. Och annat än nyskapad roll finns det ju ingen anledning att hålla uppe sin humanity vid omkring 7.
Och eftersom du endast kan ha lika många tärningar i din dice-pool som din humanity-score när det kommer till virtues så finns det ingen annan anledning att hålla kvar sin humanity över fem(då virtues inte kan gå över fem)
Sedan känns det liksom lite bestraffande att inte tillåta sina spelare att deras karaktärer får köpa upp sina discipliner över två bara för att de vill spela en karaktär med humanity 8. Medan någon annan sitter på fyra och kan samla xp för att köpa 6or...

/Poseur ytterst fundersam.

Poseur

Swashbuckler
Visst håller jag lite med där att roads fungerar i teorin. Att varje individ tänker lite olika och följer olika koder, och att samhällsskikten såg annorlunda på saker och ting en gång i tiden. Men snarare så ser jag att man enkelt kan sätta upp en moralisk kod, ett hederskodex om man så vill för att inte hamna i situationer som får en att sänka humanity. Är man en nobel riddare så ska man beskydda de svaga, det betyder faktiskt inte att man dödar rövarna. Man kan skada dem och sedan låta rättvisan ha sin gång. Och fortfarande hålla sin humanity högt. Medan det känns underligt att man kan bygga in sin best i en bur av filosofiska och fundamentala lögner och regler. Att besten skulle ta över mer för att man bryter ett löfte istället för att mörda en person känns underligt, minst sagt. Just i fallet med road of Kings, bryta mot ett givet löfte är en ganska grov synd, medan att döda någon inte ens finns med på listan.

Men absolut så fungerar Humanity, Heaven och Kings mycket, mycket bättre än alla Roads som går på instinct.
Liksom Beast, Sin och t.ex. Metamorphosis. Vilka alla är fruktansvärt galna och handlar mer eller mindre om att sova tillsammans med besten för att göra den nöjd för stunden. Liksom jag ser inte hur det går att göra besten nöjd för stunden utan att tappa kontrollen.
Men som du sade, just sin känns med som en person med väldigt lågt i humanity och dessutom älskar sin dekadens och vara nära besten och leka. Då är det något som är väldigt fel med den personen.

/Poseur

Blasphemy

Swashbuckler
Medan det känns underligt att man kan bygga in sin best i en bur av filosofiska och fundamentala lögner och regler.
Men är inte detta ett paradigm som gäller för hela mänskligheten? Alla de lagar och regler som vi har är ju skapade från första början. Dessa har sett väldigt annorlunda ut beroende på tidsperioder och vad som setts lämpligt. För oss i Sverige skulle det vara osmakligt att slänga in folk på en gladiatorarena och se dessa bli sönderslitna av lejon men i romarriket var det folkfest. Lever du i en stamkultur så är du empatisk och bryr dig om din egen stam men kan vara hur svinig som helst med de som står utanför stammen. Allt detta är ju skapat så jag ser inte att det är så konstigt att roads är skapade mentala "bojor" som håller en på rätt steg.

Just i fallet med road of Kings, bryta mot ett givet löfte är en ganska grov synd, medan att döda någon inte ens finns med på listan.
Självklart! Att bryta mot sitt ord är det värsta som du kan göra som ädling. På något sätt inluderar detta ju att döda om det är en person du har svurit dig till. Däremot att slå ihjäl en bonde eller liknande spelar ingen som helst roll och rämnar inte din världsbild.

Och vill man ha den gode riddaren som skall hjälpa de svaga finns ju Path of Chivalry.

Håller dock med om att hederskodexen egentligen bör vara personlig. Men eftersom världen skulle bli för komplicerad på detta sätt så gillar jag att det finns olika filosofier att följa. Men som sagt - när det gäller Sin, Beast och det övriga blir det bara konstigt.

Det känns som att de använder en helt annan metod. Att de på något sätt tappar ut bestens vrede och matar den. Men problemet är bara att det finns få saker som de inte kan göra rent regelmässigt. Så för mig om man skulle behöva snickra något specifikt till pathsystemet så är det nästan där man skulle börja. Se hur man kan förbättra och slipa till det road of Sin. För säga vad man vill... dekadensvampyrer som har blodsorgier är ju roliga. Vad är deras nackdel dock?

Eller är det helt enkelt att de har lågt i sin road och när man har lågt i sin road är ett av sätten att kontrollera det hela att förlusta sig. Håller man det inne finns risken att man exploderar.

Recca

Femme Fatale
Poseur said:
Men absolut så fungerar Humanity, Heaven och Kings mycket, mycket bättre än alla Roads som går på instinct.
Liksom Beast, Sin och t.ex. Metamorphosis. Vilka alla är fruktansvärt galna och handlar mer eller mindre om att sova tillsammans med besten för att göra den nöjd för stunden. Liksom jag ser inte hur det går att göra besten nöjd för stunden utan att tappa kontrollen.
Men som du sade, just sin känns med som en person med väldigt lågt i humanity och dessutom älskar sin dekadens och vara nära besten och leka. Då är det något som är väldigt fel med den personen.
Om vi utgår från att Road of Sin visst är logiskt som en path för att motarbeta besten inom vampyren, så är det rimligt att den följer samma regler som de andra. Det handlar inte om att vara "mänsklig" på något vis. Människor är mördare. Pathsen handlar om att med filosofiska konstruktioner fatta egna beräknade val. Om ett val är genomtänkt är det INTE bestens val. Besten handlar om instinkter och känslor medan pathsen handlar om att behålla lugnet och tänka klart i jobbiga situationer. Därför är brotten mot pathsen olika beroende på vilken typ av filosofisk konstruktion en vampyr använder sig av. Det är en förenkling så klart, för det går också att, som vampyr, se nödvändigheten bakom att bryta mot ett kommando för att uppnå någonting. Att medvetet bryta mot sin path är dock att rucka på konstruktionen vilket genast resulterar i en risk att tappa nivå.

Sin och Beast är konstiga men det går att krångla sig fram genom den snårskog som det innebär att passa in dessa i mallen om den "filosofiska konstruktionen".

Men att de skulle vara konstiga paths för att vi inte kan identifiera oss med Road of the Devil känns fel. Tänk på att det moderna samhällets moral och etik i princip ensidigt bygger på kristna värderingar. Dvs, en "filosofisk konstruktion" som i det här fallet troligtvis är designad för att hålla samhället i schack (och kvinnan underdånig).

Blasphemy

Swashbuckler
Det handlar inte om att vara "mänsklig" på något vis. Människor är mördare. Pathsen handlar om att med filosofiska konstruktioner fatta egna beräknade val. Om ett val är genomtänkt är det INTE bestens val.
Håller helt och hållet med.
Problemet (som jag ser det) med road of sin (även med road of road of the beast och liknande) är att det är svårt att sätta tydliga regler på nivåerna som blir relevanta och fungerar i spel.

I alla fall har jag haft ett problem att få det fungera. Och då har jag verkligen ansträngt mig för att skapa situationer där "road of sin-nare" skall hamna i problem med sin road men det är sjuuuukt svårt.

Har du någon bra tanke hur man kan fixa till detta? Kanske snäva till reglerna?

Recca

Femme Fatale
En till fråga angående Humanity!

Jag satt och kikade i min masquerade bok och sen tittade jag i min Dark ages bok. Humanity fungerar olika! Alltså, inte bara beskrivningar och sånt utan även synderna mot pathen är olika! Det är ju helt jävla jättedumt. Och som om inte det vore nog så finns det INGEN information om synderna i Victorian Age boken. Kampanjen är 1800-tal och då använder vi Victorian Age, så vad ska jag göra? Ska jag ta Modern nights versionen eller dark ages versionen??

Blasphemy, skulle du vilja vara så snäll och bara skriva de nivåer ni spelar med i er grupp? Jag är nyfiken på att använda den i så fall.