Visst... nu är väl inte Road of the Devil så svår att identifiera sig med... men. Ju längre ifrån "mänskligheten" en path blir desto mer svårspelad blir den, mer svår att förstå, och således fungerar den allt sämre i spel.Men att de skulle vara konstiga paths för att vi inte kan identifiera oss med Road of the Devil känns fel.
Man skulle ju kunna tänka sig att man skulle kunna bygga paths efter särskilda sinnesstämningar:
Du måste alltid vara glad och uppåt - får ej visa missmod - tänka possitivt a la optimistkonsult.
Du skall vara misstänksam - alla försöker förråda dig - ensam är stark.
Likaså skulle man kunna bygga paths efter färger (rött betyder att jag måste lita på personen, gult är fult), slumpen (jag låter den singlande slanten avgöra mina val eller följer tärningen), järtecken (spår i inälvor, studerar vinden), paralell fantasivärld (jag är fortfarande människa, det är soligt ute fastän det är natt, min familj lever och jag dricker inte blod utan vin) eller kanske tvångstankar (jag får inte gå in i hus objudna, jag får inte gå på kullerstenarnas skarvar, jag måste tvätta händerna två gånger i minuten).
Problemet med allt detta blir bara att det blir för komplicerat och i grunden ospelbart då det blir för konstigt och tja... krävande... och tar upp för mycket av spelet.