Nekromanti Vampire: Hur hantera Humanity

Blasphemy

Swashbuckler
Men att de skulle vara konstiga paths för att vi inte kan identifiera oss med Road of the Devil känns fel.
Visst... nu är väl inte Road of the Devil så svår att identifiera sig med... men. Ju längre ifrån "mänskligheten" en path blir desto mer svårspelad blir den, mer svår att förstå, och således fungerar den allt sämre i spel.

Man skulle ju kunna tänka sig att man skulle kunna bygga paths efter särskilda sinnesstämningar:

Du måste alltid vara glad och uppåt - får ej visa missmod - tänka possitivt a la optimistkonsult.

Du skall vara misstänksam - alla försöker förråda dig - ensam är stark.

Likaså skulle man kunna bygga paths efter färger (rött betyder att jag måste lita på personen, gult är fult), slumpen (jag låter den singlande slanten avgöra mina val eller följer tärningen), järtecken (spår i inälvor, studerar vinden), paralell fantasivärld (jag är fortfarande människa, det är soligt ute fastän det är natt, min familj lever och jag dricker inte blod utan vin) eller kanske tvångstankar (jag får inte gå in i hus objudna, jag får inte gå på kullerstenarnas skarvar, jag måste tvätta händerna två gånger i minuten).

Problemet med allt detta blir bara att det blir för komplicerat och i grunden ospelbart då det blir för konstigt och tja... krävande... och tar upp för mycket av spelet.

Recca

Femme Fatale
Blasphemy said:
Det känns som att de använder en helt annan metod. Att de på något sätt tappar ut bestens vrede och matar den. Men problemet är bara att det finns få saker som de inte kan göra rent regelmässigt. Så för mig om man skulle behöva snickra något specifikt till pathsystemet så är det nästan där man skulle börja. Se hur man kan förbättra och slipa till det road of Sin. För säga vad man vill... dekadensvampyrer som har blodsorgier är ju roliga. Vad är deras nackdel dock?

Eller är det helt enkelt att de har lågt i sin road och när man har lågt i sin road är ett av sätten att kontrollera det hela att förlusta sig. Håller man det inne finns risken att man exploderar.
10 Acknowleding any moral restraint
9 failing to indulge a new desire
8 failing to ride the wave of frenzy
7 refusing to tempt the virtuous
6 avoiding injury to others at the cost of your own pleasure
5 Turning down a chance for material gain
4 acting against your own best interests
3 refusing to kill when it is in your best interest
2 refusing to feed when the opportunity arises
1 encouraging virtue or aiding agents of virtue

Road of Sin är galet svårspelad. Att undvika ettan, dvs den värsta synden någonsin, kan bara det vara knepigt. Säg att prinsen i staden anser att några vampyrer ska försvara det lokala prästerskapet. BOOM! en nivå borta.
Nummer två då, refusing to feed when the opportunity arises. Du kan plantera en annan vampyrs ward framför vampyren. Elakt. Det bästa är förstås att tvåan lätt kan hamna i strid med trean och fyran.
Refusing to kill when its in your best interests, Elysium någon?
Fyran är rolig. Egentligen är den detsamma som trean fast bredare, varför de borde byta plats. Men iaf, Att inte alltid agera utifrån ett eget intresse är lätt att uppnå, säg att en annan vampyr har claimat ett territorie som din sin-vampyr vill ta sig in i och slakta nån person eller liknande. Säg att den vampyren dyker upp och säger: Det här är mitt område, vafan gör du här? Ta striden för att du anser att det är i ditt bästa intresse men se sedan hur konsekvenserna av ditt handlande regnar kring dig i form av vampyrens coterie eller klan eller gå hem tomhänt och riskera pathen.
Femman är typ likadan men den är lite mer smal i alla fall. Kan spelas på samma sätt ungefär. Det hela handlar om att plocka fram elaka konsekvenser för en road of the devil person. SL: "Jaha du, det som du trodde var att handla i ditt bästa intresse var i själva verket att sabba för dig själv ordentligt."

Jag orkar inte komma på fler just nu men jag tycker road of the devil är rätt hård egentligen.

Mukwa

Swashbuckler
Men en människa 10 i humanity? Liksom har du gjort om humanity-synderna helt då? Med tanke på att jag känner nog inte en enda människa som inte vardagligen bryter mot 10an.
Ja, de är omgjorda. Jag tror inte på >goda< och >onda< människor. Jag tror på "goda" och "onda" handlingar (och det är ju subjektivt vad man tycker är ont och gott). Därför är en människa en människa. Värdet på Humanity avgör egentligen bara hur nära besten du är, och handlingar som är "onda" resulterar i humanity loss, medan handlingar som är "goda" ger mer humanity. I ett försök att göra humanity loss subjektivt har jag valt att attributen Personlighet, Drifter och Vilja avgör när rollpersonen bryter mot sin etik.

Och eftersom du endast kan ha lika många tärningar i din dice-pool som din humanity-score när det kommer till virtues så finns det ingen annan anledning att hålla kvar sin humanity över fem(då virtues inte kan gå över fem)
Virtues har jag tagit bort helt. De behövs inte alls imo. Att dela upp Humanity-begreppet i flera underkategorier gör det snarare klenare, än att humanity får den betydelse som det borde ha.

Sedan känns det liksom lite bestraffande att inte tillåta sina spelare att deras karaktärer får köpa upp sina discipliner över två bara för att de vill spela en karaktär med humanity 8. Medan någon annan sitter på fyra och kan samla xp för att köpa 6or
Ja, det är tråkigt. Men det är ett sätt att motivera hur elders fungerar. Elders ska vara mindre humana och jävligt bra (enligt mig då). Men jag håller med om att det blir en begränsning i hur man kan utforma sin karaktär. Jag har funderat på att skippa disciplinbegränsningen helt också (eller ja, kopplat till erfarenhet och således ålder då), och istället ge karaktärer med låg humanity mer i blood pool (fast som det ser ut nu har jag tagit bort blood pool också, så då blir det hur många gånger eller hur stark man kan göra förmågan istället).

Kom ihåg lite fel, men i det systemet jag pillade med finns inte humanity, utan bara ett attribut som heter Imprecatio och det avgör hur nära besten man är. Skalan går uppåt från 1-10 och låg Imprecatio innebär lägre kontakt med besten och således mer human. Det ändrar ingenting som jag skrivit och jag tänkte att det rör nog bara till det om jag börjar använda det nu.

Cybot

Mest spelbar
Blasphemy said:
I alla fall har jag haft ett problem att få det fungera. Och då har jag verkligen ansträngt mig för att skapa situationer där "road of sin-nare" skall hamna i problem med sin road men det är sjuuuukt svårt.
Svårt att få Sinners att få problem med sin road? Va?

Path of Sin fokuserar på kortsiktig "indulgence".
Sätt vampyren i problem där långsiktiga fördelar står i direkt motsats mot kortsiktiga sådana.
Kanske måste vampyren ligga lågt? Och så vandrar hans favoritbyte förbi en mörk och enslig natt? Men om den unge herren, med sin bleka hy och förfinade maner, dör så är det som att vifta med en fakla och skrika "jag är här! Här är jag", men han ser så aptitlig ut.

Nästan alla Dracula historier har också typiska Path of Sin dilemman. Du vet, tillfällen när Dracula fäller ut gaddarna bakom hjältens rygg och nästan ger in för frestelsen är tugga på honom/henne nu. Men är helt normal när hjälten vänder sig om. För han behöver henne/honom för att nå London (eller vad målet nu är).

Blasphemy

Swashbuckler
Road of Sin är galet svårspelad. Att undvika ettan, dvs den värsta synden någonsin, kan bara det vara knepigt. Säg att prinsen i staden anser att några vampyrer ska försvara det lokala prästerskapet. BOOM! en nivå borta. Nummer två då, refusing to feed when the opportunity arises.
Galet svårspelad... ja visst... om man verkligen kör efter den stenhårt. Men i sådana fall skulle jag säga att en sådan karaktär är i stort sett ospelbar. Allt kommer ju i så fall handla om att man går omkring och får spattiga utbrott hela tiden - alternativt förlorar steg i sin road och går frenzy istället.

Det är lite som Changeling där det finns någon typ av väsen som man kan spela som inte kan säga sanningen. Man måste alltid ljuga... om allt. Det är kul... ungefär ett halvt spelmöte.

Recca

Femme Fatale
Blasphemy said:
Road of Sin är galet svårspelad. Att undvika ettan, dvs den värsta synden någonsin, kan bara det vara knepigt. Säg att prinsen i staden anser att några vampyrer ska försvara det lokala prästerskapet. BOOM! en nivå borta. Nummer två då, refusing to feed when the opportunity arises.
Galet svårspelad... ja visst... om man verkligen kör efter den stenhårt. Men i sådana fall skulle jag säga att en sådan karaktär är i stort sett ospelbar. Allt kommer ju i så fall handla om att man går omkring och får spattiga utbrott hela tiden - alternativt förlorar steg i sin road och går frenzy istället.

Det är lite som Changeling där det finns någon typ av väsen som man kan spela som inte kan säga sanningen. Man måste alltid ljuga... om allt. Det är kul... ungefär ett halvt spelmöte.
Men om ni inte kör efter den är ju ditt problem att ni inte kör efter pathen, inte att den inte fungerar som den ska.

Blasphemy

Swashbuckler
Svårt att få Sinners att få problem med sin road? Va?
Japps... jag har skitsvårt med det. Humanity... inga problem... Kings... inga problem... Heaven absolut inga problem... Sins... det blir bara ehhh dåligt av allt. För min del funkar inte de där stegen... För en person med Path of Sin är det som att gå omkring och ha jäkligt lågt i path/humanity whatever... Denne måste försöka motstå att inte "tappa kontrollen" genom att göra galna och olämpliga saker.

Detta leder antingen (enligt mina upplevelser) till att personen följer sin väg och det blir kaos för hela spelgruppen (eller i staden) gång på gång. Och till slut finns det ingen anledning till att personer inte dödar denna individ eftersom denne är totalt opålitlig och livsfarlig för alla runt omkring den.

Andra alternativet är att personen står emot. Då sänks dess road och vips går den frenzy och situationen blir efter ett tag samma som om den flöjer ens road.

Som sagt... totalt ointressant. Jag kan inte få det att funka på ett bra sätt.

Blasphemy

Swashbuckler
Men om ni inte kör efter den är ju ditt problem att ni inte kör efter pathen, inte att den inte fungerar som den ska.
Vi kör inte efter den eftersom jag upplever att den inte fungerar och leder till intressant spel.

Jag tycker om dekadensvampyrer men tycker de känns dåligt genomförda och antingen ospelbara (på grund av att de blir för okontrollerbara) eller har inga gränser (eftersom man endast följer pathen i extrema fall).

Du kan ju göra en path som säger att spelaren som följer den skall göra tvärt emot det alla andra rollpersoner vill hela tiden. Han kan ju spela sin path, och det kan fungera, men blir det ett bra spel? Tveksamt.

Recca

Femme Fatale
Blasphemy said:
Jag tycker om dekadensvampyrer men tycker de känns dåligt genomförda och antingen ospelbara (på grund av att de blir för okontrollerbara) eller har inga gränser (eftersom man endast följer pathen i extrema fall).

Du kan ju göra en path som säger att spelaren som följer den skall göra tvärt emot det alla andra rollpersoner vill hela tiden. Han kan ju spela sin path, och det kan fungera, men blir det ett bra spel? Tveksamt.
Jag hatar den pathen. Jag tycker att den bara förstör och lämpar sig för baali SLP's men inte till spelare. Det kanske finns någon makaber Follower of Seth path som funkar till dekadenta vampyrer?

Blasphemy

Swashbuckler
Jag hatar den pathen. Jag tycker att den bara förstör och lämpar sig för baali SLP's men inte till spelare. Det kanske finns någon makaber Follower of Seth path som funkar till dekadenta vampyrer?
Mjo... det är just det. Den är ospelbar eftersom den bara förstör. Men som sagt - en vampyrstad torde ju inte tillåta att någon följer den eftersom det är som att slänga ut dagisbarn på en lekplats med handgranater. I alla fall om man vill försöka bevara maskeraden.

Har inte så bra koll på Follower of Seth- paths. Har du något tips?

Sedan... skulle det inte gå att tänka om Road of Sin på något sätt? Till att göra den mer spelbar. Alltså inte handla så mycket om impulsivitet som att dränka sina sorger. Kanske inte "ta för sig" så mycket utan mer "hänge sig".

Hmm... det är svårt.

Recca

Femme Fatale
Blasphemy said:
Mjo... det är just det. Den är ospelbar eftersom den bara förstör. Men som sagt - en vampyrstad torde ju inte tillåta att någon följer den eftersom det är som att slänga ut dagisbarn på en lekplats med handgranater. I alla fall om man vill försöka bevara maskeraden.

Har inte så bra koll på Follower of Seth- paths. Har du något tips?

Sedan... skulle det inte gå att tänka om Road of Sin på något sätt? Till att göra den mer spelbar. Alltså inte handla så mycket om impulsivitet som att dränka sina sorger. Kanske inte "ta för sig" så mycket utan mer "hänge sig".

Hmm... det är svårt.
Follower of seth pathsen handlar om att förvilla och värva folk på olika sätt, har jag för mig. Droger och lite drogrelaterade aktiviteter låter som att det iaf lite påminner om dekadenta festligheter.

Men skriv om road of sin, för all del. Jag tycker den gärna får vara lite mer spelbar. Just nu är jag för trött för att tänka.

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmm tål att grubblas på. Själv är jag också alldeles för seg. Kanske försöker jag mig på en vända av detta någon afton.

slanfan

Hero
en inte helt strikt nr 2 är varianten jag använder.
spelarna får medvetet gå över gränsen när de tycker att det är värt det, sedan rullar vi. om de går ned så belönar jag dem med enklare blod, självförtroende, ett mer lockande bärsärkrus de kan åkalla... de förförs oftast av den mörka sidan, jag menar, spelare som säger sig söka golconda tenderar att "tömma barnet" när sabbat knackar på dörren...

Blasphemy

Swashbuckler
Ett försök att arbeta om Road of Sin.

Istället för att söka synden och den impulsiva utlevelsen blir det istället att fråga om ett sökande efter njutning. Road of Humanity är rotad i moral, Road of Kings i lojalitet och Road of Heaven i tro. Så det kändes lämpligt att det finns en road som handlar om tillfredställelse, njutning och allt det som får det att vara värt att vara människa.

En vampyr som följer njutningens väg eftersträvar upplevelser som påminner den om att den är människa och håller på så sätt besten borta.

Detta är bara ett frö till en idé och behöver helt klart input. Så stegen nedan är bara lösa tankar:

10 Ägna sig åt någon aktivitet som inte skänker njutning och tillfredställelse.

9 Att inte följa sina begär närhelst, varhelst de uppstår eller erbjuds.

8 Att inte skänka njutning när den efterfrågas - njutning måste spridas.

7 Att visa någon som helst av skam för sitt leverne och således försaka njutningen öppet.

6 Att inte förleda personer in i njutning när man har tillfälle.

5 Neka njutning när den erbjuds - man skall ta vad man kan få.

4 Att inte söka skönhet och tillfredställelse när den uppenbarar sig.

3 Dricka blod från en dödlig bara för att släcka sin hunger och inte utav tillfredställelse

2 Förstöra, förgöra något man älskar och på det sättet avsvära sig den njutningen.

1 ???

Ymir

Liten kantbaron
Som jag sagt många gånger tidigare så tycker jag att humanity-skalan är alldeles för binär, och att det vore mycket bättre att kasta ut den helt till förmån för saker mer i stil med de långt bättre psykologiska systemen i Wraith, Kindred of the East och Kindred of the Ebony Kingdom, där besten dels har mer personlighet, och dels ett mer komplext förhållande till jaget (är både ett hot och något man kan dra kraft ur, etc). Överlag känns det som att Vampire lider av att det är äldre än Wraith etc, och att ingen i dess senare utgåvor vågade ta steget att göra om Humanity-reglerna mer i stil med Wraith, vilket man gjorde i alla Vampire-spinoffs där man hade licens att ta ut svängarna (i.e. KotE och KotEK). Lycans utkast på Vampire-regelsystem, som vi spånat på ihop, fungerar typ såhär:

I varje konflikt man går in i använder man en drivkraft/motivation, som antingen är en Virtue eller en Vice. Virtue-användande ger minus på tärningsslaget men låter en dämpa besten om man lyckas, medan Vice ger en bonusar men tvingar en att höja sin Beast Score ett steg. Beast kan också ökas när man dricker blod (ungefär en gång på 6). När Beast överstiger Will, samt när man begår handlingar definierade som Shadow Triggers, kan besten försöka ta över i en kamp Beast Score mot Will. Ens best har en egen personlighet och egna destruktiva drivkrafter, och när man står under dess inflytande är ens Destrudo Motivations de enda man får använda i konflikter.

Det finns inga regler i det här systemet för att bli permanent upptuggad av besten, delvis antagligen för att vi helt enkelt tycker det är en icke-önskvärd utveckling för rollpersoner; presumably kan det hända på något sätt, tex genom att besten medan man är i Shadow Nature (dvs under dess kontroll) hittar något sätt att krossa Will permanent eller provisoriskt så ens regelbundna försök att återta kontrollen aldrig kan lyckas, trots att Beast score hela tiden klingar av.

Blasphemy

Swashbuckler
Överlag känns det som att Vampire lider av att det är äldre än Wraith etc, och att ingen i dess senare utgåvor vågade ta steget att göra om Humanity-reglerna
Min personliga erfarenhet av Wraith är inte så positiv. Jag tycker idén med systemet är bra. Men det är bara en sak som aldrig fungerade när vi spelade det. Det tog fokus från våra karaktärer då vi skulle spela varandras skuggor.

Sedan håller jag med om att Vamp kan vara lite snävt. Men ändå så gillar jag Roads på något sätt. Det är kanske bara att 10 är lite många steg. Samt att vissa roads inte funkar helt ultimat.

I varje konflikt man går in i använder man en drivkraft/motivation, som antingen är en Virtue eller en Vice. Virtue-användande ger minus på tärningsslaget men låter en dämpa besten om man lyckas, medan Vice ger en bonusar men tvingar en att höja sin Beast Score ett steg. Beast kan också ökas när man dricker blod (ungefär en gång på 6). När Beast överstiger Will, samt när man begår handlingar definierade som Shadow Triggers, kan besten försöka ta över i en kamp Beast Score mot Will. Ens best har en egen personlighet och egna destruktiva drivkrafter, och när man står under dess inflytande är ens Destrudo Motivations de enda man får använda i konflikter.
Fan vad coolt!!! Det där gillar jag skarpt. Känns som att man kan göra mycket trevliga saker med det där systemet. Bara det inte blir för "gameigt" så att man samlar på sig beast score och sedan gör massor med nonsenshandlingar för att beta ned den.

Måste man överhuvudettaget ha ett virtuevärde som ger en minus för att minska sin beast?

Men hur som helst. Tycker det verkar mycket coolt.

Recca

Femme Fatale
Re: Ett försök att arbeta om Road of Sin.

Blasphemy said:
5 Neka njutning när den erbjuds - man skall ta vad man kan få.
Jag tycker den meningen tjänar på en omformulering som inte låter lika tragiskt desperat. Vampyrer är inte rollspelsnördar ju. :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Recca said:
Så, vad tycker ni? Vilket sätt är bäst? Finns det fler möjligheter att lösa problemet?
Jag skulle låta detta vara en helt mekanisk lösning, som får spelarna att svettas.

Först, ta bort botch-regeln. Botch-regler är bara töntiga och fyller ingen funktion.

Nu, fyll upp hålet med någonting som faktiskt fyller en funktion: bestens tärning, i fortsättningen kallad »vilddjur«.

Bort med humanity-skalan och ersätt med vilddjur istället ("Beast"). Vampyrer kan inte ha lägre värde i vilddjur än antalet generationer som de är. Vid spelomgångens början får rollpersonen lika många d12-tärningar som det värde den har i värdet vilddjur. Denna pott kommer att öka under spelets gång.

När spelaren ska slå ett slag ska den ersätta de vanliga tärningarna med de tärningar som den har framför sig. Så om en spelare har 2 vilddjur framför sig och slår 6d10 ska två av dem bytas ut till d12:or.

Spelaren får innan slaget välja att lägga till extra d12:or som sedan byter ut de vanliga tärningarna. För varje 1:a som blir slagen av vilddjuren får spelaren ett till vilddjur. När spelaren har tio stycken framför sig ökar vilddjur permanent med ett och spelaren sänker potten till det nya värdet i vilddjur. Så om en spelare har vilddjur 1 och får tio vilddjur (tärningar), så höjs värdet permanent till 2 och spelaren får 2 tärningar framför sig.

Kan säga att vilddjur aldrig ger fler tärningar, utan bara byter ut de vanliga. Så om en rollperson har åtta vilddjur och ska slå 6D10 får den slå 6d12 istället.

---

Vad vilddjur innebär in-game är mest fluff, men nu innebär det att slag kan ge en långgående effekt. Vill spelaren verkligen slå? För varje slag innebär att vilddjuret försöker slita sig lös ur sina bojor.

/Han som egentligen inte är nöjd med att blanda in d12:or men ville att vilddjur skulle vara bättre och han gillar inte exploderande tärningar

Blasphemy

Swashbuckler
Blasphemy, skulle du vilja vara så snäll och bara skriva de nivåer ni spelar med i er grupp? Jag är nyfiken på att använda den i så fall.
Du menar för Humanity då? Inte Kings, Heaven och så vidare?

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Ett försök att arbeta om Road of Sin.

Jag tycker den meningen tjänar på en omformulering som inte låter lika tragiskt desperat. Vampyrer är inte rollspelsnördar ju.
Ha ha... nu förstår jag inte alls vad du menar.
Men mjo... skall nog omformulera den. Men är lite osäker på nivåerna annars... samt att jag inte hittade någon nivå 1.