Re: Rädslan för det okända
"Jag tycker visst att man kan introducera helt nya entiteter som inte finns i någon Officiell WoD-kosmologi. I vår In Nomine kampanj stoppade jag helt fräckt in en lätt modifierad Formless Spawn från CoC... detta tillsammans med en vampyrklan (Blade-stuket) överraskade och skrämde spelarna på ett mycket tillfredställande vis... "
Visst KAN man, men vi diskuterade vari skräckelementet i den officiella Vampire-världen låg? Annars hade jag fulat mig och dragit in fasansfulla Wyrm-varelser direkt.
Det låter som en frän kampanj, förresten.
"med detta resonemang skulle alla spel vara skräckspel... även en D&D-kobold är en individ som kan göra något överraskande, men jag betvivlar att den skrämmer någon"
Det skrämmande momentet kommer in i SÄTTET den gör det på. En kobold kanske göra något överraskande och smart - lurar in rollpersonerna i ett bakhåll, t.ex. - men den kastar sig inte sedan över dem med blottade huggtänder, väsande kätterska förbannelser över deras själar... en vampyr är alltid läskig till sättet, hur kryptiskt den än gör något - det är inte en kobold eller en Discworld-karaktär.
"Frågan är varför en t.ex. en elder skulle lämna dem vid liv när de är puckade nog att börja slåss..."
Den kanske vill skona dem för att de skall göra den en tjänst. Den kanske t.o.m. ser fram emot en kommande konflikt - skall detta bli de unga, ambitiösa vampyrer som äntligen visar sig värdiga att göra slut på dess eviga lidande?
"Människor har också ett oundvikligt, tråkigt öde hängande över sig (döden) men går inte runt och är rädda för det."
Jag tror att vi alla varit rädda för döden någon gång (och jag hoppas att det uttalandet inte leder till en drös filosofi). Människor ser ibland, men ganska sällan, människor dö och kanske fruktar de ett tag sin egen dödlighet. På samma sätt känner vampyrer av sin Best liksom människan känner av sin dödlighet, men de känner av den betydligt oftare och betydligt oftare reflekterar de och skräms över deras öde. Ungefär ser jag på saken, men jag håller med dig om att vi nog har rätt olika uppfattningar om vad skräck är.
"...eventuellt bli en otrevlig best om fyrahundra år..."
Det behöver inte dröja så länge... det kan gå på en vecka om han inte är försiktig. Det kan gå på en dag.
Avslutningsvis:
"...en vampyrklan (Blade-stuket)"
Blade-vampyrerna har inte klaner - de har "houses". De har inte ghouls, de har "familiars". Vem som än skrev det där manuset rippade en hel del från Vampire... det sägs även att Westley Snipes och Stephen Dorff satte sig ner och spelade ett par sessioner Vampire innan de började inspelningen. Jaja - jag ville bara utgjuta mig lite över den märkliga filmen, det är ingen favorit. Vampyrer ska MINST vara respektingivande, för satan, de ska inte explodera när man sprutar vitlök på dem.