Nekromanti Vampire the Masquerades metaplot - vad faen hände?

Dilandau

Myrmidon
Jag spelade mycket VtM i slutet av 90-talet och börjat av 00-talet, läste massor av tillbehör, hängde mycket på diverse onlineforum (speciellt mejlinglistan VAMPIRE-L).

Det stora samtalsämnet var ständigt metaplotten. Folk lusläste Vampire-böckerna för att hitta ledtrådar och förstå hur allt hängde ihop. White Wolf var ju jättehemliga och portionerade ut ny "story" väldigt sparsamt. I slutänden var det en myllrande oöverskådlig labyrint till metaplot, nästan omöjlig att förstå sig på.

Sen slutade jag spela VtM, och min fråga är: Fick man någonsin reda på vad faen som pågick?

Var Tremeres antediluvian besatt av Saulot?
Vad var dealen med Giovannis alla komplotter, egentligen?
Vem var Lazarus och vad sysslade Harbringers of Skulls med?
Vad var grejen med Samedi?
Var Cappadocians verkligen utrotade?
Vad hade de västerländska vampyrerna för relation till Kindred of the East?

Etc etc.

Någon som vet?

Alkemist

Veteran
Du fick en massa Gehenna Scenarion som svarade på olika frågor på olika vis och aldrig alla i samma Scenario.

Mycket rörigt, lite som en stressat studentprojekt dagen innan deadline :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
V:tM tillsammans med alla gamla (benämnda oWoD nu för tiden för "original" eller "old" World of Darkness) World of Darkness-titlar gick i graven med "Time of Judgement" böckerna 2004. I dessa böcker beskrevs ett antal potentiella slut eller hur man skulle agera ut Gehenna/Apocalypse/Awakening när den väl hände.

Efter detta gav man ut nya World of Darkness som till del lånar mycket från oWoD men är fristående spel utan koppling (annat än i namn och vissa benämningar) till sina äldre motsvarigheter.

Exakt vad som avslöjades och inte i de här avslutande böckerna vet jag faktiskt inte och någon som är inläst på det kan säkert besvara dina frågor bättre. Hittar du ingen på det här forumet som kan ge dig svaren så är jag säkert att de som hänger på White Wolfs eget forum för oWoD ( här) kan ge dig all info och mycket mer därtill :gremsmile:

Cog.

Smrtihara

Warrior
Jag ska försöka svara så gott jag minns.

1. Var Tremeres antediluvian besatt av Saulot?

Ja och nej. Tremere diableriserade ju Saulot, men det gjorde inte Saulot sådär jättemycket för han puttade ut Tremere och snodde kroppen (till slut). Tremere flydde in i Goratrix och Goratrix drog det kortaste strået och hamnade i en spegel.

2. Vad var dealen med Giovannis alla komplotter, egentligen?

World domination. De planerade ju att ta in alla döda i de levandes värld. Meeeen, sedan exploderade den delen av andevärlden och de kunde bara se snopna ut.

3. Vem var Lazarus och vad sysslade Harbringers of Skulls med?

Harbringers var bara ute efter att fly från Underworld. De lyckades dessutom till slut och de futtiga få försökte hämnas på Giovanni.

4. Vad var grejen med Samedi?

Meh.. Någon form av kvarleva från Cappadocians tid. Capadocius delade sin klan i tre delar. Cappadocians, Harbringers of Skulls och Samedi (tror man).

Lazarus tros ha lett de som senare blev Samedi.

5. Var Cappadocians verkligen utrotade?

Hyfsat stenhårt.

6. Var Cappadocians verkligen utrotade?

No clue what so ever.

Necross

Swashbuckler
Som sagt, du får kika i Gehenna-boken för några alternativa slut.

cogitare

Swashbuckler
Smrtihara said:
5. Var Cappadocians verkligen utrotade?

Hyfsat stenhårt.
Jag kommer int ihåg hur det gick för Japhet (hette han/hon så). Han/hon var väl child till Cappadocius själv och figurerade väl på något sätt i meta-plotten även mot slutet? Så frågen är om de var helt utrotade? :gremwink:

Cog.

Smrtihara

Warrior
Tror att det är lite motsägelsefulla texter om det där. Han blev väl dibbad av någon Giovanni och sedan refereras han till som levande vit något tillfälle i någon senare produkt.

cogitare

Swashbuckler
Mmmm, så var det kanske. Var trots allt en 7-8 år sedan jag aktivt läste böcker till V:tM :gremsmile:

Cog.

Ymir

Liten kantbaron
Var Tremeres antediluvian besatt av Saulot?
Ja.

Vem var Lazarus och vad sysslade Harbringers of Skulls med?
Lazaruz var en Cappadocian-methuselah som rulat Infitiores i Egypten på medeltiden, en Cappadocian-fraktion som bögat ihop sig med Setiterna. Hans childe var Angelique, som var aktiv i nutiden i Cairo by Night, men det fanns en märklighet här såtillvida att Angelique inväntade sin sires uppvaknande, medan Lazarus varr vaken och at large gott och väl sedan clan novel: Giovanni.

Harbingers of Skulls var ledda av methuselahn Japheths childe Constancia (numera Unre), och var antagligen de cappadocians som blivit instängda i grottstaden Kaymakli av antediluvianen under Feast of Folly, med avsikten att de skulle dö. Somehow verkar de ha tagit sig till dödsriket istället, och försmäktat där innan de återvände till jorden.

Vad var grejen med Samedi?
Random Cappadocian-blodlinje.

Var Cappadocians verkligen utrotade?
Not really. Angelique i Cairo by Night var cappadocian (och jag har för mig att hon hade ett entourage av andra cappadocians), liksom Drenis i Lair of the Hidden, och Byzar (Mahatma) i Children of the Night, Lazarus var at large, och The Capuchin i Vatikanen var sannolikt cappadocian-methuselahn Japheth. Harbingers är cappadocians, liksom Samedi, och tekniskt sett alla Giovanni-premasciner med; Ambrogino till exempel.

Om du menar sett till sin mytologiska/konceptuella bakgrund, none whatsoever. KotE var närmast risen, självuppståndna vandöda med en karmisk skuld till himlen, de hade basically mer gemensamt med wraiths än med kainiter. Det finns en svaaag parallel dock såtillvida att en Salubri-blodlinje gömde sig bland Kuei-jin, och eventuellt hade fört vidare sin klandisciplin till dem i formen av disciplinen Chi'iu Muh.

Dilandau

Myrmidon
Ymir said:
Lazaruz var en Cappadocian-methuselah som rulat Infitiores i Egypten på medeltiden, en Cappadocian-fraktion som bögat ihop sig med Setiterna. Hans childe var Angelique, som var aktiv i nutiden i Cairo by Night, men det fanns en märklighet här såtillvida att Angelique inväntade sin sires uppvaknande, medan Lazarus varr vaken och at large gott och väl sedan clan novel: Giovanni.
Just det ja, man var tvungen att läsa skönlitteraturen också för att riktigt hänga med i metaplotten. Och gärna WW:s andra spellinjer, för ibland fanns det någon vampyrrelaterad grej i typ Mage.

Ymir said:
Om du menar sett till sin mytologiska/konceptuella bakgrund, none whatsoever. KotE var närmast risen, självuppståndna vandöda med en karmisk skuld till himlen, de hade basically mer gemensamt med wraiths än med kainiter. Det finns en svaaag parallel dock såtillvida att en Salubri-blodlinje gömde sig bland Kuei-jin, och eventuellt hade fört vidare sin klandisciplin till dem i formen av disciplinen Chi'iu Muh.
Jag tänkte mer på legenderna om att Kain - efter att ha skapat antediluvianerna – vandrade österut och försvann.

Och var det inte något med att östvampsen invaderade Californien? Hur gick det med det?

Tack för svaren! Med tanke på hur mycket tid jag la ner på detta för 15 år sedan, är det lite tråkigt att inte veta hur det gick tillslut.

Dilandau

Myrmidon
Smrtihara said:
Jag ska försöka svara så gott jag minns.

1. Var Tremeres antediluvian besatt av Saulot?

Ja och nej. Tremere diableriserade ju Saulot, men det gjorde inte Saulot sådär jättemycket för han puttade ut Tremere och snodde kroppen (till slut). Tremere flydde in i Goratrix och Goratrix drog det kortaste strået och hamnade i en spegel.
Okej så Tremere var Saulot hela tiden (i modern tid) och antiburu-Tremere styrdes av den riktiga Tremere?

Spegel? That's s just weird! :)

Smrtihara

Warrior
Nja.. Tror att Saulot tog över och Tremere blev Goratrix -99 tror jag. Mind you, du kan säkert hita en wiki som ger dig exakt årtal. Men det var i slutet iaf.

Smrtihara

Warrior
Kuel Jin eller whatstheirface drog till Anarch Free State, spöade på hela Anarch Free State och hade sedan en episk fight med ravnos ante och alla Ravnos.

Varför? They felt like it.

Alla dog i alla fall, plus en hel hög oskyldiga. Ravnos ante vann iofs, men teknokraterna hade ihjäl henne (?) just in case. Alla hjälptes åt att täcka upp. Man skyllde det på att Pakistan sprängde kärnvapen om jag inte missminner mig. Hela världen köpte bluffen.

Ymir

Liten kantbaron
Nja, det fanns faktiskt en anledning. Ravnos antediluvian var också, enligt KotE, helveteskonungen Ravana, en av Yamakungarna, och därmed kuei-jins (usch, jag hatar det namnet, tänker säga wan kuei från och med nu) svurna fiender. (Och den fiendeskapen är knappast tagen ur luften, eftersom kampen mot Yamakungarna typ är wan kueis raison d'être).

Som ren nördkuriosa kan nämnas att snubbarna Ravana battlade var bodhisattvorna Eight Thunder Sage, Black Earth Boy och Rising Majestically to the Western Sun. Hade fajten varit regelteknisk hade de spöat skiten ur honom, eftersom en bodhisattva med rätt disciplinkombo kan göra över 60 health levels aggravated-skada per runda. :gremsmirk:

Ymir

Liten kantbaron
well, Great Leap Outward-grejen var ju onekligen en so-so-plott med lite väl mycket tendenser åt Gula faran, men den mäjkade ganska mycket psykologiskt sense vad kuei-jins perspektiv anbelangar, givet att många av dem lär ha 1800-talets konstanta västerländska förnedring av Kina i färskt minne, och inte gjort något annat i hundra år än att odla på bitterhet och hämndlystnad över det.

Konstigt bara att då ge sig på just USA... var de sura på 1882 års Chinese Exclusion Act, eller vad? :gremsuck:

Dilandau

Myrmidon
Jag tycker i allmänhet att VtM är ett skolexempel på hur man inte ska göra en metaplot. För mycket, för komplicerat, för utspritt. Allting var ju för sjutton en del i metaplotten, allting hängde ihop på ett eller annat sätt i någon enorm jäkla konspiration med en miljard aktörer. Omöjligt att göra något vettigt av i spel, och med tanke på hur jäkla tidskrävande och dyrt det var att hänga med i plotten ... inte värt det. Jag menar, om jag inte köper alla böcker – regler, splatbooks, setting, noveller, m.m. – så har jag ingen chans att hänga med.

Recca

Femme Fatale
Ymir said:
Jag tycker WoD är ett praktexempel på varför man inte ska ha en metaplott...
Metaplots är jättebra, tycker jag. Men WoD borde inte ha gjort en "explain everything" serie böcker. WoD var ju så härligt för att metaplotten bara hintades åt och att man som SL fick göra som man ville. Mycket av det skrivna materialet var ju uttryckt på ett sätt som gjorde att SL kunde tänka: "Det här vill jag ha med, men det där tänker jag strunta i."

Det är min övertygelse att Gehenna är en fantastisk idé och plothook så till vida att den aldrig inträffar.

Eller som the origin story: "Some believe in Caine and others believe that we are just a species on earth like everyone else, admittedly parasites but no less animal than the humans." Och sen kunde de fan hållt käften! :gremtongue:

Jag gillar inte när det presenteras två alternativ som till en början känns lika rimliga och sen så förkastar de ett av alternativen och säger: "Nu funkar det så här och alla som tänkte att det funkade på det andra sättet och de som tyckte det var mycket mer intressant om det var oklart, ja, 'screw dem'". Och då har man precis spottat två tredjedelar av fanbasen i ansiktet. Smart...

Men allt fluff som är bara en idé och inte fakta tycker jag är positivt och jag kommer alltid utgå från att det inte finns nån övertygande bevisning åt endera hållet.

Smrtihara

Warrior
Magnus Edlund said:
Jag menar, om jag inte köper alla böcker – regler, splatbooks, setting, noveller, m.m. – så har jag ingen chans att hänga med.
Jag tror att det är poängen.

Jag tror ju inte att metaplotten är såhär urbota tokfånig för att whitewolf inte kunde göra bättre. Jag tror att det främst handlade om profit.