Nekromanti Vampire The Requiem suger (:P) inte

ObinGam

Veteran
Alla jag känner säger att vtr är ett spel som inte alls är bra.
Jag håller inte med! de som säger detta har inte ens läst eller spelat det överhuvetaget, så det dom bygger sina argument på är bara lösa rykten!

så nu vänder jag mig till alla er....
varför är det ingen som "tycker om" det nya vampire spelet?

Gordeg

Hero
Jag håller inte med! de som säger detta har inte ens läst eller spelat det överhuvetaget, så det dom bygger sina argument på är bara lösa rykten!
Jag skulle tro att de som dissat V:tR utan att ha sett det antagligen dömer det på förhand med utgångspunkt från vad de vet om föregångaren Vampire: the Masquerade.

Jag tillhör dem som inte har spelat nya Vampire, däremot har jag läst en del av reglerna, och jag tycker att V:tR är bättre än den gamla versionen av spelet, helt klart.

Det finns förstås folk som påstår att V:tR inte alls är en förbättrad version av V:tM utan ett helt nytt spel. De dissar jag phett.

Gordeg

sacrilege

Veteran
Det är nog en vanesak för många. Gamla vampire har (enligt mig) en viss "bunta-ihop-och-slå-ihjäl" känsla över sig. Många spelare jag känner vill endast samla ihop de dödligaste krafterna för att slå sina egan rekord i body count.
Det nya har inte samma vikt på krafter och (ingen Generation tacka gud!) våld utan har gått tillbaka till själva kärnan: Gotisk skräck. Jag tycker det är hur nice som helst men många giller nog inte att det inte finns en "megaplot" och massa ancients som sover nergrävda i varje trädgård. Det kan nog vara en stor omställning för många inbitna spelare.
Men jag anser att det VTR är ett grymt lir och en mer än värdig efterträdare till de andra i serien.

Rävnos

Warrior
Alla jag känner säger att vtr är ett spel som inte alls är bra.

För att vi som spelade V:tM i många år gillade den världen, vi uppskattar inte när folk slår oss på fingrarna och säger, "nu får ni vara färdiga med det spelet, numera är det detta som gäller!"

En annan sak som stör mig något enormt är att de hela tiden flirtar med det gamla vampire, använder samma namn, till stor del samma mytologi, beskriver många av sekterna på liknande sätt och hintar allmänt om att detta är samma värld, men sedan lägger in brytningen att detta är inte alls samma värld och man ska inte försöka hitta paralleler, för det är fel!

Det skapar liksom förvirring för sådana som mig, jag har min bild av klanen Gangrel eller klanen Ventrue. Om White-wolf vill skapa ett nytt vampire spel utan att man letar paraller med gamla får de väl förfan se till att hitta på nya namn iaf för annars kommer jag göra det!

Där har du mina tankar om varför världen till nya vampire suger.

Däremot dömer jag inte ut hela WoD, jag tycker personligen nya Werewolf verkar sjukligt mkt intressantare än gamla som var ett rent bodycount spel för mig(någon använde det ordet innan).

Men V:tr är inget dåligt spel, alla nya vampire spelare som växer upp nu, som inte har många år av vampire på nacken kommer garanterat älska det.

Gordeg

Hero
Gamla vampire har (enligt mig) en viss "bunta-ihop-och-slå-ihjäl" känsla över sig. Många spelare jag känner vill endast samla ihop de dödligaste krafterna för att slå sina egan rekord i body count.
Däri ligger också en del av framgångsformeln för nästan alla de gamla WoD-spelen. De kunde spelas på nästan vilket sätt som helst. De som ville spela goth-skräck kunde göra det, de som ville spela hack´n slash kunde göra det, de som ville spela prettoångest kunde göra det osv. Den där känslan av "bunta ihop och slå ihjäl" du beskriver är ganska vanlig och uttrycks som regel av folk som är lite besvikna på hur deras rollspelskompisar hanterat spelet.

Detta är tror jag också är anledningen till att diskussionstrådar i stil med "Vampire är inte skräck" inte funkar utan ballar ur efter ett tag. Vi har alla olika erfarenheter av dessa spel eftersom vi spelat dem på så olika sätt. Heck, en kampanj kan tom uppfattas olika av medlemmar i samma spelgrupp.

Gordeg

cogitare

Swashbuckler
Jag är rätt säker på att det finns en stor mängd personer som gillar spelet. Jag är en av dem. De kunde kanske gjort lite mer, som de verkar har gjort med W:tF, för att särskilja V:tR från V:tM. Men generellt har de förbättrat reglerna och även gjort ett mer intressant politiskt klimat i spelet istället för den extrema "vi mot dem" som fanns representerad i Camarillan och Sabbath i V:tM.

Sen är det så att det är en stoooor spellinje och ett uppmärksammat spelföretag som inte skräder orden om sina produkter och precis som inom musikbranschen så finns det alltid de "snobbister" som ser mainstream som något ont och dåligt och det finns mycket "finare" produkter där ute som inte har nått en lika stor mängd människor och inte "besudlats" av de stora företagen :gremwink:

Låt dig inte nedslås! V:tR är ett bra spel!

C.

cogitare

Swashbuckler
För att vi som spelade V:tM i många år gillade den världen, vi uppskattar inte när folk slår oss på fingrarna och säger, "nu får ni vara färdiga med det spelet, numera är det detta som gäller!"
Kanske ett tråkigt svar men.... V:tM har inte försvunnit, inte heller WoD 1.0. Det är bara att forsätta att spela i den världen.

Personligen kör jag V:tR reglerna i V:tM världen efter några inte alltför komplicerade husregler främst gällande klaner.

En annan sak som stör mig något enormt är att de hela tiden flirtar med det gamla vampire, använder samma namn, till stor del samma mytologi, beskriver många av sekterna på liknande sätt och hintar allmänt om att detta är samma värld, men sedan lägger in brytningen att detta är inte alls samma värld och man ska inte försöka hitta paralleler, för det är fel!
Allvarligt så är det väl så att det är fansen som är de som anstränger sig för att hitta paralleller mellan WoD 1.0 och WoD 2.0? Det de har gjort är att rehasha lite namn, vilket kanske är lite olyckligt har det visat sig i debatten, men rent mytologiskt har de anstränt sig att INTE ha någon generell skapelsemyt i V:tR som fanns i V:tM. Min teori är att det är medvetet för just den delen av mytologin i V:tM tog alltför stor plats och var för vedertagen i spelet.

Sen att de är blodsugande monster i natten är ju en mytologisk detalj som man inte kommer ifrån.

C.

cogitare

Swashbuckler
Det är nog en vanesak för många. Gamla vampire har (enligt mig) en viss "bunta-ihop-och-slå-ihjäl" känsla över sig. Många spelare jag känner vill endast samla ihop de dödligaste krafterna för att slå sina egan rekord i body count.
Ganska speloberoende skulle jag säga och inget man direkt kan lasta speltillverkare eller spel för?

Det nya har inte samma vikt på krafter och (ingen Generation tacka gud!) våld utan har gått tillbaka till själva kärnan: Gotisk skräck.
Bra inlägg!!! Generation var verkligen ett idiotiskt påfund så som de implementerade det i V:tR. För stor regelteknisk impact i ett så statiskt värde. Galet!!!

Och de har ansträngt sig att gå BtB(back to basic) och köra på "personal gothic horror" som de mycket riktigt tappade när V:tM blev till ett fältslagsspel mellan Camarillan och Sabbath.

C.

cogitare

Swashbuckler
Däri ligger också en del av framgångsformeln för nästan alla de gamla WoD-spelen. De kunde spelas på nästan vilket sätt som helst.
En mening som är sant för nästan alla rollspel jag har spelat om man nu inte djupt lägger in extrem heroism eller grisodlartendenser i regelsystemet?

Däri ligger också en del av framgångsformeln för nästan alla de gamla WoD-spelen. De kunde spelas på nästan vilket sätt som helst.
Är inte prettoångest och goth samma sak :gremwink:

C.

cogitare

Swashbuckler
Det finns förstås folk som påstår att V:tR inte alls är en förbättrad version av V:tM utan ett helt nytt spel. De dissar jag phett.
På vilken grund? Det är ju ett helt nytt spel. De har kvar några namn och förmågor i övrigt är det ju ett helt nytt politiskt och mytologiskt landskap?

C.

Rickard

Urverk speldesign
"Om White-wolf vill skapa ett nytt vampire spel utan att man letar paraller med gamla får de väl förfan se till att hitta på nya namn iaf för annars kommer jag göra det!"
Du menar som Riotminds med DoD6 som har samma regelgrund, samma namn på egenskaperna och grundkonceptet människa, alv, dvärg och hob som tidigare varianterna Chronopia och EDD?

/Han som försöker ställa saken i lite annat ljus

Rävnos

Warrior
För koncepten: människa, alv, dvärg och hob hittar du bara i Drakar och demoner spel? de finns inte i alla fjantasy spel som någonsin har gjorts? och skiljer de sig på något nämnvärt sätt mellan spelen? Är hoberna(halvlängdsmännen) glada, trevliga 90cm långa varelser som har en benägenhet att dricka öl i ett spel och 2.50 långa sadister som gillar att äta människorbarn i ett annat?

För det är grejen med vampire, de har förändrat saker men behållt namnen på vissa saker och på andra har de behållt dem och ändrat namnen.

och jag tycker inte om det, och jag vet att många andra maskerad spelare håller med mig.

Men det innebär inte att alla gör det, framförde bara min åsikt.

Rävnos

Warrior
hejsan,

Kanske ett tråkigt svar men.... V:tM har inte försvunnit, inte heller WoD 1.0. Det är bara att forsätta att spela i den världen.

släpper man bokserier som gehenna så är det rätt tydligt vad man vill säga till spelarna där ute i världen :gremwink:

Allvarligt så är det väl så att det är fansen som är de som anstränger sig för att hitta paralleller mellan WoD 1.0 och WoD 2.0? Det de har gjort är att rehasha lite namn, vilket kanske är lite olyckligt har det visat sig i debatten, men rent mytologiskt har de anstränt sig att INTE ha någon generell skapelsemyt i V:tR som fanns i V:tM. Min teori är att det är medvetet för just den delen av mytologin i V:tM tog alltför stor plats och var för vedertagen i spelet.

och likväl finns det massor av referenser till gamla WoD i nya världen, Men specielt sekterna och klanerna är det jag stör mig på. Att ta gamla brujah, döpa om dem till Gangrel och ge dem en bloodline som heter Bruha är inte tufft..

Men det är väl inviduellt vad man gillar, jag trivdes med gamla WoD ur vampyrernas vinkel, därför dissar jag nya, däremot kommer jag säkert låna mkt från nya werewolf till min WoD..

Och personligen tycker jag inte en given mytologi är något negativt, jag gillar att få saker skrivna på näsan, det underlättar för mig när jag spelleder, vill jag ha difusa och osammanhängade skapelseberättelser frågar jag ett dagisbarn liksom.

Men jag inser att min åsikt inte är delad av alla, så om någon trivs med nya Vampire ska de köra på det, försök bara inte tvinga mig till det, för då blir det dementation på er :p

Ymir

Liten kantbaron
Re: Vampire The Requiem suger

varför är det ingen som "tycker om" det nya vampire spelet?
För att jag har tiohundraelvatusen moduler till det gamla som jag inte hunnit begagna mig av än :gremfrown:

- Ymir, tror det kan ha påverkat hans opinion

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kill your darlings

släpper man bokserier som gehenna så är det rätt tydligt vad man vill säga till spelarna där ute i världen
Mjae, Gehenna-modulerna har ju ganska gott om tips på hur man kan fortsätta spela samma kampanjer efter apokalypsen. Så inte tusan säger de 'Nu måste ni lägga ned Masquerade för alltid'.

Dessutom, allt fanns utgivet till World of Darkness. De hade vänt uppochned på varenda sten i världen, och de hade redan fått börja krysta fram nya koncept och produktlinjer. Hur länge till hade de kunnat hålla på utan att skrota allt och börja om på ny kula? Förr eller senare växer sig saker för stora, och trots att jag ogillar nya Vampire så måste jag gilla WW för att de hade modet att lägga ned det gamla innan det blev helt utslitet. Det visar på att de hade någon slags verklig kärlek till sin rollspelsvärld, och ville låta den dö ut med dunder och brak istället för att börja degenera. Sedan antog de förstås säkert att de skulle tjäna mycket mer deg på det sättet, kapitaliser som de är, men det hör ju egentligen inte till saken.

- Ymir, bara påpekar lite

Gordeg

Hero
Kom igen nu. Du antyder ju själv i det här inlägget att V:tR är en förbättring av V:tM.

Är du säker på att du inte säger att det är ett helt nytt spel bara för att det är vad WW själva påstår?

Det finns gott om exempel på reviderade upplagor av andra spel med förändringar i exempelvis regler, yrkessystem och spelvärld där spelkonstruktörerna inte försökt hävda att det handlar om ett helt nytt spel.

Gordeg

Gordeg

Hero
En mening som är sant för nästan alla rollspel jag har spelat om man nu inte djupt lägger in extrem heroism eller grisodlartendenser i regelsystemet?
...och ändå händer det inte!
Det är väl ytterst sällan någon försöker spela Shadowrun som ett skräckspel eller DoD Chronopia som ett superhjältespel.
De gamla WoD-spelen hade ett regelverk och en spelvärld som tillät nästan vilken tolkning/användning som helst. I större utsträckning än andra spel.

Gordeg

cogitare

Swashbuckler
Re: Vampire The Requiem suger

För att jag har tiohundraelvatusen moduler till det gamla som jag inte hunnit begagna mig av än
Jag undrar om inte detta är huvudet på spiken. De av oss som har köpt mycket till V:tM känner oss lite "lurade". Så egentligen bedömer man inte riktigt det nya spelet utan fakutmet att WW gjort så att alla de fina moduler du har investerat i blivit obsoleta?

C.

cogitare

Swashbuckler
släpper man bokserier som gehenna så är det rätt tydligt vad man vill säga till spelarna där ute i världen
Definitivt! Och man måste ju inse att WW är ett företag som är ute efter att tjäna pengar. Det kan inte allt artisteri eller vackert snack ändra på. Får de inte in pengar så lever inte produkten vidare alls.

V:tM hade kanske, ur ett företagsekonomiskt perspektiv i varje fall och kanske tom. som spelvärld, levt för länge och det var dags att blåsa nytt liv i konceptet. Sen kan man alltid diskutera om det var rätt väg att gå att göra "helt nya" spel istället för ordentliga upgrades till gamla WoD.

Dock hade de inte kunnat göra sig av med Generation t.ex. om de hållit kvar i gamla reglerna och världen. Det var för djupt kopplat till hela V:tM. Och Generation var nog den sämsta konstruktionen i V:tM!

och likväl finns det massor av referenser till gamla WoD i nya världen, Men specielt sekterna och klanerna är det jag stör mig på. Att ta gamla brujah, döpa om dem till Gangrel och ge dem en bloodline som heter Bruha är inte tufft..
Det är lite B(på samma sätt som Malkovians är en bloodline till Ventrue i V:tR). Men jag ser det inte som ett *helt* fel grepp. Det flirtar lite med de som gillar/gillade V:tR skarpt. Genom att lägga in deras gamla favoriter, i varje fall i namnform för V:tRs Bruja har INGET att göra med V:tMs Brujah, kan man kanske vinna över dem till V:tR.

Jag tycker man får se över att de har valt att återanvända en del av namnen. Koncepten känns i det mesta nya och det politiska klimatet är mycket roligare med (minst) 5 Covenants istället för de två drakarna Camarilla och Sabbath.

Men det är väl inviduellt vad man gillar, jag trivdes med gamla WoD ur vampyrernas vinkel, därför dissar jag nya, däremot kommer jag säkert låna mkt från nya werewolf till min WoD..
Jag gillade också gamla WoD och jag har lagt mycket pengar och tid på dem. Men det gör inte att jag automagiskt ogillar nya WoD. :gremwink:

De har gjort om nya Werewolf mycket mer än det gjort om nya Vampire. Anledningen till detta kan man ju bara spekulera om.

C.