Nekromanti [Vampire] Vad behöver man?

Bassejr

Hero
Hej.
Jag och ett par kompisar har en id´e till en rollspelsgrupp för Masquerade. Men jag är lätt förvirrad. Vilka articklar behöver man egentligen för att kunna spela en hel, riktigt bra och riktigt lång vampire: The masquerde kampanj med all inlevelse?

lijat

Swordsman
Lite osäker på vad du frågar efter men antar att det är spelledar tipps

I min erfrarenhet lämpar sig vampire oavsett version mycket bra till att spelleda som en fisktank. Jag har vid ett flertal tillfällen lagt upp vampire kampanjer genom att hitta på en 50 namn på vampyrer och rita upp ett släkträd, sen rita lite pilar med relationer bland dem, en eller två pilar per namn brukar räcka men fler skadar inte.

För att sen få saker att hända så kastar du in en initiall scen som introducerar spelarna till staden och låter dem börja nysta i relations träsket. Här kan man antingen låta fiskarna vara ganska passiva förutom på vad rollpersonerna gör eller så kan man låta de agera oavsett om rollpersonerna gör något eller ej. Vill man ha en metaplott så kan man bara fundera på vad fractionen som den hänger på gör innför varje spelmöte och sen kolla på pilarna och se vilka andra borde reagera etc, något att tänka på där är att man bara behöver gå en nivå ut eller så för snabbare än så hinner inte reaktionerna påbörjas, ytterligare vågor i tanken kommer på möten som följer etc ...

/lijat som spelat för mycket vampire och inte är helt säker på att det blev tydligt

God45

#PrayersForBahakan
Du kommer behöva minst en version av antingen V20 boken eller Vampire: revised core boken. Båda finns på drivethru rpg för en billig peng antingen som PDF eller som print on demand.

Jag rekomenderar att du också läser Clan böckerna för de claner som dina spelare är intresserade av. Förutom om de är intresserade av Clan Giovanni, undivk den boken som pesten.

Läs boken Damnation city, den är i och för sig till vampire the requiem men jag har aldrig sätt en bättre guide till hur man bygger upp en world of darkness stad.

Lyssna på de första 2-3 sessionerna Strad gamers: For house and clan! actual play podcast som du kan hitta här: http://strandgamers.com/category/audio/for-house-and-clan/ Den är ett utmärkt exempel på hur man introducerar spelare till Vampire:the masquerade utan att man tvingar dem att läsa en massa eller dränker dem i information.

Precuis som i den podcasten rekomenderar jag att spelarna till en början spelare "syskon", childer till samma vampyr eftersom detta skapar sammanhållning och minskar antalet discipliner folk behöver kunna reglerna till hålls till ett minimum.

Oh, och sätt upp någon som kan ge dem uppdrag till att börja med. Detta kan man fassa ut över de första sessionerna men nya spelare behöver ofta tid att komma in i sina karaktärer innan de tar egna initativ och givna uppdrag hjälper med det.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har en Färdigskriven nybörjarvännlig stad jag körde för ett tag sedan så om du hittar några ideer att sno så sno på :gremsmile:

The Despot

The garden mould was damp and chill,
Winter had had his brutal will
Since over all the year's content
His devastating legions went.

Then Spring's bright banners came: there woke
Millions of little growing folk
Who thrilled to know the winter done,
Gave thanks, and strove towards the sun.

Not so the elect; reserved, and slow
To trust a stranger-sun and grow,
They hesitated, cowered and hid
Waiting to see what others did.

Yet even they, a little, grew,
Put out prim leaves to day and dew,
And lifted level formal heads
In their appointed garden beds.

The gardener came: he coldly loved
The flowers that lived as he approved,
That duly, decorously grew
As he, the despot, meant them to.

He saw the wildlings flower more brave
And bright than any cultured slave;
Yet, since he had not set them there,
He hated them for being fair.

So he uprooted, one by one
The free things that had loved the sun,
The happy, eager, fruitful seeds
That had not known that they were weeds.

Prag

Alla vampyrerna i Prag har spårlöst försvunnit. Eftersom Prag leddes från Bratisalava och de två städerna ansågs vara en domän klarade nästan alla ledarna sig då de var upptagna i Bratisalava. Dock är alla mellanbossarna och fotfolket spårlöst försvunna.

Medan kriget mellan Camarillan, Sabbath och Settiterna fortsätter rasa i Bratislava så har vägen till Berlin, en Sabbath styrd stad och generelt helvetes hål stängts för all transport. Ingen vågar ge sig av till Prag.

Ingen förutom ni! Ni är desperata nog att komma undan era sires kontroll eller vampyr världens förakt, hungriga nog att ta risken för att kunna få en egen stad där ni kan uppnå makt eller helt enkelt beordrade ditt eftersom ni annses vara värdelösa nog att offra.

Själva staden är helt övergiven men utanför staden lurar varulvar, sabbath, settiter och märkligare varelser.

Prag är en stad där någonting fruktansvär har hänt. Med detta kommer mysteriet med vad som hände, något som kan bli en fråga rörande ren överlevnad för de oerfarna vampyrerna som nu vandrar staden gator. Men i och med detta är staden också en plats av rena möjlighter, en plats där till och med det lägst avskummet i vampyr världen kan bli prins.

Platser att besöka i Prag

Charles universitetet: Ett av de äldsta universiteten i Europa. Var en chantry byggnad för klan Tremere. Tremere klanen i Bratislava har hotat att döda alla som stjäl deras hemligheter härifrån men verkar inte ha skickat någon att evakuera dem ännu.

Lepzig universitetet: Hette tills 1991 Karl Marx universitetet. Klubbar och student hus runt universitetet var gömställen och mötesplatser för stadens Brujha tills försvinnandena. Det finns antagligen en hel del ghouls här som borde börja bli abstinenta efter blod ungefär nu.

Prazky hrad: Prag borgen, den gamla fästningen mitt i Prag var elysium för hela staden. Här fördes politik inom Camarillan men också förhandlingar med Sabbathen och Settiterna.

Franz Kafkas hus: Är numera ett museum. Detta var också den enda kända ingången ner i klan Nosferatus tunnlar.

Vampyrer som ni vet kan dyka upp i Prag:

Ambrosius Alorianos: 13th generationens ventrue ute efter att bli prins.

Montano, Lenny och Carlo: 13th till 11th generationens Lasombra representanter för sabathen.

Adriana Giovanni: Flykting från huvudklanen och efterlys för diableri. Ryktet säger att hon flytt hit för att hitta en plats att gömma sig på. Hon är av 8th generationen, mäktig och desperat med en smak för vampyr blod.

John Carpenter: Dhampir och vampyrjägare. Dök upp i regionen efter försvinnandena. Hans del i försvinnandena är okänd.

Andra städer som har kontakt med Prag:

Berlin: Styrs av Sabbath biskopen Waldemar Oxenstierner från klan Lasombra. Staden är fullständigt styrs av Sabbathen och är anntagligen staden i Europa med mest destruktiva vampyrer.

Bratislava: Staden som Prag officielt styrs från har ett ganska lågt generations genomsnitt och en stor population av mäktiga vampyrer. Staden är dessutom i öppet innbördes krig mellan Camarillan, Sabbath och Settiter. Officielt styrs stadena av Camarilla prinsen Sebastian Du Pont, han är dock utmanad av Assashi och Vlad, representatner för Settiterna och Sabbathen.

Warszawa: Är i händerna på en allians av de traditionella egyptiska Settiterna och den nordeuropeiska blodlinjen Followers of the midgard serpent. De sträcker sina dolda tentakler långt in i städer runtomkring i Europa.

Wien: Wien är hemstaden för clan Tremere. Tremere själv villar under staden och dusintals vampyrer av sjätte, femte och till och med fjärde generationen finns i staden. Se upp klan Tremere är kanske med i Camarialan men är egentligen bara på klan Tremeres sida.

Venedig: Hemstaden för den neutrala klan Giovanni. Klanen består av necromancers och är djupt involverad i kriminell brottslighet, människohandel samt narkotika och vapenhandel. Klanens medlemar har också... ohälsosamma förhållande både med döda kroppar, zombier och andra familje medlemar. Deras antediluvian , Augustus, är den svagaste av klan grundarna men är enligt skrämande rykten fortfarande aktiv.

Kampanjen

Teman: Huvudtemat för kampanjen är klass kamp eller kamp mot makten. Striden mellan de äldre vampyrerna som styr världen från bakom ridåerna och yngre vampyrer som försöker skaffa sig en plats i världen är central i kampanjen men ännu mer så är hur karaktärerna väljer att utkämpa den. Båda Nietzsche och Marx levde och arbetade i Prag och båda deras filosofier kommer vara avgörande i kampanjen. Solidaritet med sina jämlikar eller att försöka bli en Nietzschiansk övermänniska med de fördelar karaktären har som en vampyr kan både vara vägar att gå.

Känsla: Gotisk punk. Världen är mörk, fylld av ondska och mäktiga förtryckande organisationer. Denna känsla känns av i arkitektur, musik och konst. Den är överallt runt karaktärerna och har varit det hela deras liv. Men det finns hopp, man kan ta upp kampen mot mörkret runt en och innom en. Vreden och elden som krävs för detta finns och lever. Räkna bara inte med att vinna.

Soundtrack: Rage against the machine och Richard Wagner. Hög volym, rikt bildspråk och vrede mot världen. Speglar kampanjens känsla och tema.

Bassejr

Hero
Lijat said:
Lite osäker på vad du frågar efter men antar att det är spelledar tipps

I min erfrarenhet lämpar sig vampire oavsett version mycket bra till att spelleda som en fisktank. Jag har vid ett flertal tillfällen lagt upp vampire kampanjer genom att hitta på en 50 namn på vampyrer och rita upp ett släkträd, sen rita lite pilar med relationer bland dem, en eller två pilar per namn brukar räcka men fler skadar inte.

För att sen få saker att hända så kastar du in en initiall scen som introducerar spelarna till staden och låter dem börja nysta i relations träsket. Här kan man antingen låta fiskarna vara ganska passiva förutom på vad rollpersonerna gör eller så kan man låta de agera oavsett om rollpersonerna gör något eller ej. Vill man ha en metaplott så kan man bara fundera på vad fractionen som den hänger på gör innför varje spelmöte och sen kolla på pilarna och se vilka andra borde reagera etc, något att tänka på där är att man bara behöver gå en nivå ut eller så för snabbare än så hinner inte reaktionerna påbörjas, ytterligare vågor i tanken kommer på möten som följer etc ...

/lijat som spelat för mycket vampire och inte är helt säker på att det blev tydligt
Haha, det blev tilräckligt tydligt tror jag nog.

Här är den faktiska planen på hur vår faktiska aktivitet med möten och så ska gå till:
(Observera att det bara är på id´e stadiet än så länge, och vi har fortfarande inte kollat upp de faktiska möjligheterna eller så att dra igång det)
Vi ska försöka bjuda in rollspels intresserade, spel intresserade, och vampyr intresserade ungdommar , och sätta upp tre paralella spel som ska ta plats just här i eskilstuna där vi bor. Så spelarna är redan bekanta med själva staden.

Vi spelar med två eller tre grupper samtidigt, och alla grupperna rivaliserar mot varandra. i princip, målet för varje grupp är att vinna inflytande i eskilstuna, och förhindra de andra grupperna från att vinna inflytande, genom att uftöra uppdrag som gruppernas respektive spelledare har kommit överens om, och om så är fallet att de anfaller samma sfär samtidigt, att de stöter på varandra och det blir en PVP strid.

En sak med ditt exempel har jag haft mycket svårt för: När man skrivit för många namn kommer man till sist inte ihåg vem som är vem, blndar ihop karaktärer och händelser, och det hela blir bara ett enda stort trassel och virrvarr av trådar och pilar som ingen vet var de kommer ifrån. Hur undviker man detta?

Recca

Femme Fatale
Jag tycker inte du behöver klanböckerna över huvud taget. De kan va kul att läsa men är mest en lång och ganska onödigt tidskrävande process att ta sig igenom. Deras största säljpunkt är detaljerad information om vad de letar efter hos childer. Historian man får tillgänglig är jätteonödig faktiskt. Köp grundreglerna och börja köra. Kolla wod-wikin om du behöver tips. Jag köpte Victorian Age companion. En bok av irriterande information som jag inte orkade läsa. Bara wall of texts om grejer som var totalt ointressant. Klanböckerna är lite bättre men inte värda att investera i om du inte upptäcker att WoD är det bästa du nånsin spelat och prompt behöver extramaterial. I så fall skulle jag rekommendera Players guide böckerna och Storyteller companion böcker. Inte klanböcker.

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
och God45, om jag får fråga, vad är det för fel på giovanni?
Klanen är cool, inget fel på dem. Deras clanbook börjar med snuff porr, har incest, necrofili, rasism, sexism och en karaktär som dricker ur folks avslitna huvuden med ett sugrör. Den är de allra värsta bitarna av "Oh, kolla hur coola och edgy vi är" från white wolf under 90-talet.

Jag tror i och för sig att ritualen där en Giovanni syr ihop sju lik och sedan har sex med alla könsorganen samtidigt för att få mer magisk kraft är i en annan bok men allting i Clan book giovanni är på samma äckliga och barnsliga nivå.

Recca

Femme Fatale
Bassejr said:
Giovanni är trevliga att ha med i sin chronicle som spelledare men lämpar sig inte så bra som RP. Framförallt på grund av att main storyn handlar om Camarillan och till viss del Sabbath och klan Giovanni har typ skrivit ett kontrakt med camarillan om att inte lägga sig i deras affärer och i gengäld så har de nån form av immunitet från camarilla-prylar. Jag tycker de är bra att ha som SLP's precis som enstaka Salubris som dyker upp kring vilka man t.ex. kan spinna en story om Tremeres häxjakt på sagda klan.

Jag är ju inte så värst insatt i World of Darkness om man jämför med vissa knäppisar som läst det mesta och är typ professor i world of darkness. Det funkar utmärkt för mig och jag tycker också att det erbjuder mig mer frihet att ta ut svängarna och hitta på eget istället för att känna mig bunden till kanon. Däremot kan det ibland vara kul att bli inspirerad av böckerna och då är klanböckerna helt okay läsning.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Bassejr said:
Klanen är cool, inget fel på dem. Deras clanbook börjar med snuff porr, har incest, necrofili, rasism, sexism och en karaktär som dricker ur folks avslitna huvuden med ett sugrör. Den är de allra värsta bitarna av "Oh, kolla hur coola och edgy vi är" från white wolf under 90-talet.

Jag tror i och för sig att ritualen där en Giovanni syr ihop sju lik och sedan har sex med alla könsorganen samtidigt för att få mer magisk kraft är i en annan bok men allting i Clan book giovanni är på samma äckliga och barnsliga nivå.
Cappadocian kontra giovanni är en jättecool storyarc dock. Och om man inte har läst Clanbook giovanni så funkar de som mystiska andeplans-magiker. Zombies är inte så himla användbart men andeplansgrejer har jag funnit väldigt spännande att ha med. Jag har introducerat klanen i två former i min kampanj i London by Night. Dels finns det en ambassad eller liknande i London med lite Giovanni som bor bakom lyckta dörra, och dels har RP presenterats för ett par Giovanni-skummisar. Eller de säger sig vara Giovanni iaf och de har definitivt tillgång till den typen av Thaumaturgy. Skillnaden är att de är inkognito i staden. Gruppen som sådan har fått en del hjälp av dem men de är samtidigt väldigt speciella och hela grejen strider lite mot vad man förväntar sig så jag har lite coolt planerat kring det framöver. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Bassejr said:
Giovanni är trevliga att ha med i sin chronicle som spelledare men lämpar sig inte så bra som RP. Framförallt på grund av att main storyn handlar om Camarillan och till viss del Sabbath och klan Giovanni har typ skrivit ett kontrakt med camarillan om att inte lägga sig i deras affärer och i gengäld så har de nån form av immunitet från camarilla-prylar. Jag tycker de är bra att ha som SLP's precis som enstaka Salubris som dyker upp kring vilka man t.ex. kan spinna en story om Tremeres häxjakt på sagda klan.

Jag är ju inte så värst insatt i World of Darkness om man jämför med vissa knäppisar som läst det mesta och är typ professor i world of darkness. Det funkar utmärkt för mig och jag tycker också att det erbjuder mig mer frihet att ta ut svängarna och hitta på eget istället för att känna mig bunden till kanon. Däremot kan det ibland vara kul att bli inspirerad av böckerna och då är klanböckerna helt okay läsning.
Spelar alla Giovanni är de också rätt coola :gremsmile:. Men jag upprepar, undvik den klan boken.

Jag gillar att läsa klan böckerna för de ger en röst till någon innifrån klanen vilket är rätt nice att ha för det sätter tonen till hur en karaktär i klanen förväntas låta. Klan novel sagan eller de enskilda klan novelerna är också bra för det :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
[/quote]
Cappadocian kontra giovanni är en jättecool storyarc dock. Och om man inte har läst Clanbook giovanni så funkar de som mystiska andeplans-magiker. Zombies är inte så himla användbart men andeplansgrejer har jag funnit väldigt spännande att ha med. Jag har introducerat klanen i två former i min kampanj i London by Night. Dels finns det en ambassad eller liknande i London med lite Giovanni som bor bakom lyckta dörra, och dels har RP presenterats för ett par Giovanni-skummisar. Eller de säger sig vara Giovanni iaf och de har definitivt tillgång till den typen av Thaumaturgy. Skillnaden är att de är inkognito i staden. Gruppen som sådan har fått en del hjälp av dem men de är samtidigt väldigt speciella och hela grejen strider lite mot vad man förväntar sig så jag har lite coolt planerat kring det framöver. :gremsmile: [/quote]

Cappadocians och Harbringers of the skull blood linjen är jätte coola :gremsmile: Kolla upp Cappadocius själv på white wolf wikin för den biten av meta-ploten.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Cappadocians och Harbringers of the skull blood linjen är jätte coola :gremsmile: Kolla upp Cappadocius själv på white wolf wikin för den biten av meta-ploten.
Harbinger ja! De är också sådär mysigt otäcka att ha med som plotdevice. Just nu får de inte så mycket plats i min kampanj men framöver kanske.

lijat

Swordsman
Tja jag kan inte säga säkert då jag inte upplevt problemet men några saker jag gör kanske hjälper.

1. Ta en massa antekningar som SL, skriv ner när någon agerar mot någon annan
2. Se till att ha alla namn på en 1 sidig mindmap (större papper vid behov) att slippa bläddra gör något otroligt för överblicken
3. gruppera fractioner på mindmapen genom att lägga dem nära varandra
4. se till att få med ALLA vampyrer på mindmapen, och inte alla som du har en plan för utan ALLA i staden, vissa kanske bara är namn+klan+vem de är child/sire till men då har du i alla fall något som knyter dem till andra om du måste kasta in en npc av någon anledning, när jag får problem att hålla reda på är när jag kastar in karaktärer som inte finns på min mindmap

Annars så är det enda jag kommer att tänka på att de flesta fiskar i tanken simmar rätt lungt innan de blir retade, vilket ger att har man 50 fiskar kanske bara 10 aktivt försöker driva en aktuell agenda, de andra mest hänger på/protesterar revirkränkningar/eller på annat sätt blir indragna

lijat

Swordsman
Jag håller med Recca, finns inga skäl att läsa klanböcker. Faktum att det tipps jag inte skrev för mitt huvud finner det så skälvklart är att det går utmärkt med endast grundboken

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar att göra mina grupper osymetriska. Gör någon till någon annans sire. Se till att spelarna hamnar i situationer där de kan blood bond:a varandra. Se till att prinsen gillar gruppens Tremere men avskyr gruppens Nosferatu. Om karaktärerna har olika fördelar och nackdelar blir politiken intressantare och en smart spelare kommer nästan alltid lyckas sätta upp sig som den med störst makt av gruppmedlmarna bara för att snabbt se alla konspirera mot henne. :gremwink:

Jag gillar också att casta mina spel med bilder av skådespelare. Jag har bland annat haft Shemar Moore från Criminal minds som en Ventrue primogen och Gillian Anderson som en Tremere regent. Vissa tycker kända skådisar stör eftersom det känns mer som en film men jag ser det som en fördel :gremsmile:

Bassejr

Hero
Så vilken bok är det jag borde satsa på exakt? Vad är den officiella titeln? och om jag vill ha den som hard cover (om det finns, annars print on demand) var är den billigast att få tag på?

God45

#PrayersForBahakan
God45 said:
Bassejr said:
Så vilken bok är det jag borde satsa på exakt? Vad är den officiella titeln? och om jag vill ha den som hard cover (om det finns, annars print on demand) var är den billigast att få tag på?
http://rpg.drivethrustuff.com/product/94...mpire%3A+the+ma
Den här också om du vill ha extra stuff:

http://rpg.drivethrustuff.com/product/102130/V20-Companion?src=s_pi

Vill du använda Vampire: the requiem reglerna, som är bättre behöver du:

http://rpg.drivethrustuff.com/product/86202/Vampire-Translation-Guide?src=s_pi

http://rpg.drivethrustuff.com/product/1122/Vampire%3A-The-Requiem?term=Vampire+the+re&it=1

http://rpg.drivethrustuff.com/product/11...40_0_0&it=1

Men det blir rätt dyrt...

God45

#PrayersForBahakan
Pssst... Vill inte länka men... Hela regelboken från revised editionen (allt du behöver för att börja köra) finns online om du vill kolla innan du handlar, du behöver inte ens ladda ner den.

Sök på: "vampire the masquerade rulebook online" så är det det första resultatet som kommer upp, angelfire adressen.