Nekromanti [Vampire] Vad behöver man?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bassejr said:
Så vilken bok är det jag borde satsa på exakt?
Grundboken är egentligen allt som behövs. "V20" är i princip det man kan söka på, eller "vampire the Masquerade 20th anniversary edition".

I den får man en hiskelig massa information. Det är ganska mycket lättare att bygga egna äventyr och sånt om man inte köper mer än grundboken; åtminstone undertecknad blir väldigt lätt "låst" om det känns som att det finns en biljon böcker med kanon man bara måste ha koll på och följa. Så min lösning är: Kör på grundboken. Skit i resten. Detaljera så mycket som du känner att du behöver för att komma igång.

Jag har verkligen inte hittat på alla vampyrer i hela staden mina spelares rollpersoner börjat i. Jag har knappt detaljerat de som är i deras omedelbara närhet. Skulle jag behöva hitta på en SLP on the fly så får jag väl anteckna vederbörande sen, då. Det gäller att inte överanstränga mig. Also, jag har helt skitit i om det redan finns en massa kanonisk info skriven om den stad vi är i. Har valt att inte ens kolla upp saken. Det är min stad nu.

Kanon är inspiration, inte absolut sanning. Det räcker så, liksom.

Bassejr

Hero
God45 said:
God45 said:
Bassejr said:
Så vilken bok är det jag borde satsa på exakt? Vad är den officiella titeln? och om jag vill ha den som hard cover (om det finns, annars print on demand) var är den billigast att få tag på?
http://rpg.drivethrustuff.com/product/94...mpire%3A+the+ma
Den här också om du vill ha extra stuff:

http://rpg.drivethrustuff.com/product/102130/V20-Companion?src=s_pi

Vill du använda Vampire: the requiem reglerna, som är bättre behöver du:

http://rpg.drivethrustuff.com/product/86202/Vampire-Translation-Guide?src=s_pi

http://rpg.drivethrustuff.com/product/1122/Vampire%3A-The-Requiem?term=Vampire+the+re&it=1

http://rpg.drivethrustuff.com/product/11...40_0_0&it=1

Men det blir rätt dyrt...
Hm... Kan du dra några konkreta exempel på varför requiem reglerna är bättre i jämförelse med Masquerade? Jag har aldrig spelat vampire altså, bara diskuterat mytologin och klanerna med mina mer erfarna vänner (Bör påpekas att de är ideologiskt och fullhjärtat emot requiem's koncept, och skulle vägra köra någonting som inte utspelar sig under masquerade eller tidigare).

Men regelmässigt, är det värt förändringarna? Och hur mycket märker man av dem när man spelar?

krank

Bassejr said:
Hm... Kan du dra några konkreta exempel på varför requiem reglerna är bättre i jämförelse med Masquerade?
Jag kommer, i min kampanj, att använda Masquerade fast med Requiems tärningssystem, aningen moddat. Varför? För att VtM's system är krångligare än det behöver vara.

Om jag fattat rätt nWoD kontra oWoD:

I oWoD slår du X antal tärningar och jämför varje tärning mot värde Y. Både X och Y varierar; du kan ha olika stor pöl och svårighetsgraden är värdet man jämför med.

I nWoD slår man X antal tärningar, och 8+ är lyckade. bara en varierande faktor. Svårighetsgrad lägger till eller drar ifrån antal tärningar.

Sen minns jag inte hur nWoD gör med fummel, men Vampire the Masquerade har helt vansinnig statistik. Ju duktigare du blir, desto större blir risken att dina misslyckanden blir fummel... Och risken är rätt stor.

Först: Ettor tar bort lyckade tärningar.
Dessutom: Om du har ettor kvar och inga lyckade, så fumlar du.

"Träning ger fummel", som mina kamrater brukar kalla det.

Så jag kommer att husregla bort fummel. Eller åtminstone införa:
1) ettor tar inte bort lyckade.
2) En tärning har en annan färg än övriga; visar den en etta och inga tärningar är lyckade, så är det fummel.

En av de grejer jag gillar med Vampire är att det känns som att det är ganska lätt att husregla, samt improvisera snarare än lära sig all jävla detaljerad regelmekanik för alla gåvor och krafter...

God45

#PrayersForBahakan
Requiem är bättre för att alla rullningar är att du rullar ett antal tärningar lika med Stat + skill + utrustningsbonus +/- omständigheter.

I en fight är rullningen exakt samma fast man drar ifrån motståndarens defense bonus från antalet träningar. Antalet lyckade tärningar är hur mycket skada man gör.

Alla tärningar som kommer upp 8 elelr högre är en framgång.

Det bästa med detta är att en fight tar 10-15 minuter till skillnad från masquerade där en fight tar 1 till 2 timmar. (Tider när jag spelar, anndra kanske är snabbare.)

Disciplinter (vampyr krafter) är också mer balanserade och lättare att använda i requiem.

Skada funkar på samma sätt med att man har ett antal health levels och att det finns 3 sorters skada, bashing för nävar och klubbor, lethal för knivar och pistoler (vampyrer tar dock bara bashing från pistoler och små knivar) och aggrevated vilket är eld eller större skador som från explosioner.

I requiem så funkar det så att om du inte är i en fight så är 1 framgång alltid vad du behöver för att göra precis vad du vill göra. 5 framgångar är att du gör det jätte bra. I Masquerade så är det en löpande skalla där du gör det lite bättre på 2 framgångar än 1, detta låter litet men blir i praktiken jobbigt.

Om dina spelare kan settingen så kör masquerade, dess setting är mycket djupare och bättre. Requiems är bra på så sätt att det inte finns en massa backstory men det betyder också att settingen inte har något djup vilket fick många att inte gilla den.

Men har du helt nya spelare någon gång så kör requiem för då kan du säga: "Ni är vampyrer, kör!". Spelare du Masquerade måste du säga: "Gud skapade världen... Cain mördar sin bror och blir förbannad att leva för alltid, han är den första vampyren... Lilith träffar Cain... Antedulviannerna är..." och så vidare i upp till tre timmar :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Oh, och ni undrade om fumlingar. I requiem fumlar man bara om man har en chans dice. Det är när man har så många minus att man egentligen inte har några tärningar men man får alltid rulla minst en tärning. Rullar man en etta på den händer någonting spectakulärt fruktansvärt. Man kan dock spendera en willpover innan man rullar och förvandla chans dicen till en riktig tärning så att man inte kan fummla så fummel händer nästan aldrig.

Personligen house rulade jag att om man rullar noll succeses och en etta så fumlar man, men det gjorde jag i masquerade också.

krank

God45 said:
Spelare du Masquerade måste du säga: "Gud skapade världen... Cain mördar sin bror och blir förbannad att leva för alltid, han är den första vampyren... Lilith träffar Cain... Antedulviannerna är..." och så vidare i upp till tre timmar :gremwink:
Ärsch, dumheter. Det går alldeles ypperligt att börja köra Masquerade och låta rollpersonerna vara neonates, spela igenom deras embrace och låta dem upptäcka alltihop in-game...

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Jag gillar att göra mina grupper osymetriska. Gör någon till någon annans sire. Se till att spelarna hamnar i situationer där de kan blood bond:a varandra. Se till att prinsen gillar gruppens Tremere men avskyr gruppens Nosferatu. Om karaktärerna har olika fördelar och nackdelar blir politiken intressantare och en smart spelare kommer nästan alltid lyckas sätta upp sig som den med störst makt av gruppmedlmarna bara för att snabbt se alla konspirera mot henne. :gremwink:

Jag gillar också att casta mina spel med bilder av skådespelare. Jag har bland annat haft Shemar Moore från Criminal minds som en Ventrue primogen och Gillian Anderson som en Tremere regent. Vissa tycker kända skådisar stör eftersom det känns mer som en film men jag ser det som en fördel :gremsmile:
Lägg ett tecknat filter på bilderna i Photoshop så ser det bättre ut. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
God45 said:
Jag gillar att göra mina grupper osymetriska. Gör någon till någon annans sire. Se till att spelarna hamnar i situationer där de kan blood bond:a varandra. Se till att prinsen gillar gruppens Tremere men avskyr gruppens Nosferatu. Om karaktärerna har olika fördelar och nackdelar blir politiken intressantare och en smart spelare kommer nästan alltid lyckas sätta upp sig som den med störst makt av gruppmedlmarna bara för att snabbt se alla konspirera mot henne. :gremwink:

Jag gillar också att casta mina spel med bilder av skådespelare. Jag har bland annat haft Shemar Moore från Criminal minds som en Ventrue primogen och Gillian Anderson som en Tremere regent. Vissa tycker kända skådisar stör eftersom det känns mer som en film men jag ser det som en fördel :gremsmile:
Lägg ett tecknat filter på bilderna i Photoshop så ser det bättre ut. :gremsmile:
Bra ide :gremsmile:

slanfan

Hero
Har du tillgång till klanböckerna och tid över så är de helt klart värda en genomläsning. I mina ögon är revised edition bättre, men det är en smaksak. Man kan ju helt klart påstå att förlaget överdrev mängden böcker och metaplot. Ingen bok utom grundreglerna är väl nödvändig läsning, men inspirerande guldkorn finns nästan i alla böcker. Även i Giovanni.

Jag är själv ett fan av rovdjursaspekten och gillar att använda politiken och intrigerna som en maskerad i maskeraden. De bleka asen vill inte ens erkänna för sig själva att ALLT handlar om revir. Så fort spelarna löser saker civiliserat och snyggt är det tid för besten att göra sig påmind. (men akta noga, reglerna för frenzyslag leder nästan garanterat till TPK om man rullar mer än absolut nödvändigt)

och på med glittersminket!

blablabla...

cogitare

Swashbuckler
Bassejr said:
Hm... Kan du dra några konkreta exempel på varför requiem reglerna är bättre i jämförelse med Masquerade?
Statisk diff (8) och modifikationer är att lägga till och dra ifrån tärnignar. Den variabla diffen (3-9) i oWoD kan bli EXTREMT utslagsgivande!

Förenklad strid! Ett slag som avgör din förmåga "to do harm" istället för i oWoD där man kan slå upp till 4 slag för att lösa EN handling (och med förmågor som ger multipla handlingar så multiplicera antalet slag med dessa), 'att träffa', 'att parera/undvika' (valfri), 'att göra skada' och 'att soaka'.

Schyst uppdelning av reflexiva (man kan göra så många som SL anser vara rimligt i en runda), instant, extended, contested, extended and contested handlingar. Alla dessa finns i oWoD men deras olika mekanismer är lite utspridda (även om det är lite bättre i V20).

Tar bort 'Dex as godstat' och 'Celerity som måste-Disciplin'.

Inte regelrelaterat men man slipper metaplotten som lika ofta som den ger inspiration också agerar som en tvångströja för SL att följa.

Jag körde Masquerade från mitten på 90-talet och så fort Requiem kom ut (2004) så gick jag över till det och har inte tittat tillbaka. Jag har kört Masquerade med Requiem reglerna (innan Translation Guiden kom ut (gjorde en egen)) och det funkar skitbra.

Cog.

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Sen minns jag inte hur nWoD gör med fummel, men Vampire the Masquerade har helt vansinnig statistik. Ju duktigare du blir, desto större blir risken att dina misslyckanden blir fummel... Och risken är rätt stor.
Fummel (eller Dramatic Failure som det kallas i nWoD) är ganska knäppt även i nWoD. Det krävs att man reduceras till >1 tärning. Det är enda möjligheten du kan fumla på. Och då de flesta modifikationer maxar ut på 5 tärningar (de kan ackumuleras men i min erfarenhet är det ganska ovanligt att de går över -5 ändå...) så räcker det alltså att man har 6+ tärningar på vad man vill åstadkomma så är man 'safe'.

Mirrors har ett, tycker jag fiffigt system, för fummel istället. Lägg alltid till en tärning (av annorlunda färg förslagsvis) till din pool. Om det blir ett misslyckande så tittar man på extra-tärningen (kallad en 'Chance Die' liksom orginalreglerna för fummel) och om den kommit upp en etta ('1') så är det fummel. Annars inte.

Fummel kommer vara ovanligt ju bättre du blir men du kan fumla även om du inte är reducerad till noll eller färre tärningar.

Cog.

krank

Cogitare said:
Mirrors har ett, tycker jag fiffigt system, för fummel istället. Lägg alltid till en tärning (av annorlunda färg förslagsvis) till din pool. Om det blir ett misslyckande så tittar man på extra-tärningen (kallad en 'Chance Die' liksom orginalreglerna för fummel) och om den kommit upp en etta ('1') så är det fummel. Annars inte.

Fummel kommer vara ovanligt ju bättre du blir men du kan fumla även om du inte är reducerad till noll eller färre tärningar.
Med andra ord samma som jag presenterade lite tidigare i tråden. Great minds think alike! Jag snodde tanken från gamla Star Wars d6...