Nekromanti Vampire??

vandraren

Swordsman
Hej! Jag har kanske tänkt att köpa vampire, men är lite konfunderad. Vad jag har förstått är en ny utgåva på gång. Lönar det sig att vänta på denna utgåva och "starta på ny kula" eller ska jag köpa Vampire: The Masqerade? Kommer inte the masqerade att långsamt försvinna nu när den nya utgåvan släpps? Tacksam för svar. Tjoflöjt.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Lönar det sig att vänta på denna utgåva och "starta på ny kula" eller ska jag köpa Vampire: The Masqerade?"

Det är ju rätt så omöjligt att svara på egentligen, eftersom den nya ännu inte dykt upp. Av det vi fått veta hittills så verkar systemet vara en smula sämre. I övrigt har White Wolf bara visat upp en del artwork, och vad man vill dra för slutsatser utifrån denna lär väl variera. Personligen är jag nöjd med min samling böcker från gamla utgåvan, och känner inget direkt behov av att "uppgradera".

"Kommer inte the masqerade att långsamt försvinna nu när den nya utgåvan släpps?"

Tja, det trycks inga fler ex, om det är det du menar. Det betvivlas att spelbutikerna bränner sina lager, dock, så det lär ju knappast vara något större problem att hitta om man verkligen vill... White Wolf själva har ju redan nu lagt ner hela grejen, och skall enligt uppgift inte ens sälja WoD-produkter via sin hemsida längre. Men tja, det har väl aldrig hindrat någon från att spela, så...

Havoc

Swordsman
Av vad vi fått veta hittills så verkar systemet vara bättre i nya Vampire. :gremsmile:

Så kan det gå med olika åsikter. Läs lite recensioner på det när det väl kommit. Än så länge finns som sagt mest rykten.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Så kan det gå med olika åsikter. Läs lite recensioner på det när det väl kommit. Än så länge finns som sagt mest rykten."

Jag tror jag låter bli, faktiskt. Som redan sagts i tråden strax nedanför denna så kommer regelgrunden vara samma som i Exalted/Adventure/Aberrant/Trinity, och det är en pinsamt usel variant av originalet. Likväl finns det folk som gillar den. Jag vidhåller att dessa individer har missat poängen med systemet, och således bryr jag mig föga om deras åsikter. När V:tR kommer så lär jag stå och tjuvläsa på SF-Bokhandeln och försöka utröna om det är nåt att ha eller inte. Om jag köper det så är det inte systemet jag är ute efter, dock. Värt att nämna är väl att jag är något av en pessimist, men det var kanske uppenbart... ¬_¬

Havoc

Swordsman
Jag riktade mig främst till Vandraren med mitt förslag. Men du kommer alltså inte att läsa en enda recension av spelet? Själv brukar jag läsa recensioner även av spel som jag dömt ut på förhand (sånt gör även jag).

Jag har inte varit ute efter systemet i något rollspel jag köpt på många år så det spelar inte så stor roll om det suger för mig heller. Destå bättre då att det är i en separat regelbok så man isåfall slippet titta på eländet. :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Vampire.

"Jag riktade mig främst till Vandraren med mitt förslag."

Då svarade du på fel inlägg. ^_~

"Men du kommer alltså inte att läsa en enda recension av spelet? Själv brukar jag läsa recensioner även av spel som jag dömt ut på förhand (sånt gör även jag)."

Njäe, jag föredrar tjuvläsningsmetoden. Det känns bättre att få bilda sig en egen uppfattning, om än kanske knapphändig, än att läsa vad någon annan tycker. Möjligen kanske jag läser nån recension om någon vettig typ slänger upp en på Ex Libris Nocturnis, men förmodligen inte. I de fall jag läser sådana tar jag ändå bara till mig rena faktabitar; åsikterna ignoreras.

"Jag har inte varit ute efter systemet i något rollspel jag köpt på många år så det spelar inte så stor roll om det suger för mig heller."

Jag skulle nog köpt Engel om det fått ha kvar sina tyska arcana-regler. Nu fick det ju inte det, så istället har man tankat dessa och ignorerat resten...i övrigt så köper jag sällan böcker för system heller, faktiskt. De mest intressanta regelsystemen dyker ändå oftare upp i indierollspel.

"Destå bättre då att det är i en separat regelbok så man isåfall slippet titta på eländet."

Poäng, antar jag. Likväl, jag må inte vara fullt så skeptisk till settingförändringar som jag är till regelbyten, men jag känner mig inte överdrivet entusiastisk heller. Liksom, kolla på loggan! Gah! Den nya är ju så oändligt mycket fulare än den gamla... *suck*

Havoc

Swordsman
Re: Vampire.

Svarar på fel inlägg gör jag alldeles för ofta. Beror nog på att jag alltid kör platt och är mest van vid forum som bara har platt visning.

Håller med om loggan, den är ful och inte ens nyskapande.

Lambi

Swordsman
Fördelar med separat regelbok...

Reglerna i sig vet jag inte ett ruttet yada om, men just det att det kommer vara en separat regelbok tror jag kan vara bra, framför allt(!) om man vill spela med flera olika typer av "varelser" i sina kampanjer. De blir nog välbalanserade sinsemellan (får man hoppas).

Jag vet faktiskt inte exakt när det nya kommer ut, men orkar du vänta så är det nog bättre imho. Det är ju itne så roligt att köpa en massa böcker och sen inse att man borde väntat ett par månader och man ska lägga ut massa mer surt förvärvade slantar på nästa system.

Kan du inte låna Vampire:tM av någon så länge?