Vampyr - Ett hyfsat normalt liv? [Spoiler]
Om du har spelat Vampire någon gång så kommer du att känna igen dig i alla fall lite grann gällandes vampyrernas organisation i Mundana.
Vampyrerna i Mundana är officiellt uppdelade i två (2, II) större "sekter" kallade Commersium Lamia (jarg: "Lamiornas sällskap"?) och De Utstötta ("De som är Utstötta"). Nedan kommer korta förklaringar angående de två:
Commersium Lamia sr.- Det som är mest likt Camarilla i Mundana. En sammanslutning för alla vampyrer i Mundana som dyrkar nattens gudinna. Är i sin tur uppdelat i "klanerna" Commersium Lamia jr. (typ "hej jag är en sliskig vampyr som är en lite allmänt förförisk och Rice-aktig spion"), Incantamenti(?) Lamia (typ "hej jag är en asmäktig magikervampyr *host*tremere*hosthost*") samt [something-something] Lamia (typ "hej jag är en vandöd kobold som vill kötta ner dig med mitt trehandssvärd och dricka ditt blod").
De Utstötta - Typ som Anarchs/Independents i VTM. Vampyrer eller "ättlingar" till vampyrer som brytit sig ur gudinnans slaveri och lever(?) efter sina egna lagar. De finns huvudsakligen i Västlanden, speciellt i Momolan, och jag tycker att de verkar väldigt dekadenta av sig (som alla momolanska ädlinginnor...).
I det stora hela så bör man ta det lite lungt med att skryta om gudinnan. Jag menar, om hon nu är så jävla mäktig, varför låter hon då sånt pack som De Utstötta existera? Hon är som tidigare nämnts förvisad från Mundana och hennes världsliga makt är mycket begränsad. I Mitt Mundana (MM, Marukusu's Mundana) så fyller gudinnan ungefär samma funktion som Kain gör i VTM: En gammal myt, en legend som ingen vet ifall den är sann. Kanske var det hon som skapade vampyrerna, kanske inte. Vem fan bryr sig?!
Gemene vampyr i MM är alltså inte en hjärntvättad religiös fanatiker, utan lever efter sina egna ideologier. Kort sagt så kan man säga att MM's vampyrliv och dito leverne är ganska mycket likt det i WoD (World of Danne, Mitt WoD), och jag rekommenderar alla andra spelledare att forma sina egna tankar och idéer till realiteter när just ni spelleder.
Som jag tidigare hävdat: det är DITT Mundana när DU spelleder, och det KAN och KOMMER att se ut hur fan DU VILL att det SKA se ut.
Själv så har jag mer eller mindre skitit i hela vampyrkapitlet i V&N bortsett från de fina reglerna gällandes blodsugning o.dyl. (som jag iofs inte tycker om innerst inne, friform är de facto den friaste formen av rollspel) då jag anser att de officiella vampyrerna (de s.k. lamiorna (*rys!*)) i Mundana är mesiga, och den som motsäger sig detta uttalande kommer jag att bita av strupen på då det är MIN åsikt som inte kommer att ändras på av någon som vill påstå motsatsen. So no tjafsing, aight?
-Danne, känner för att bita någon oprovocerat...