Nekromanti Vampyr - ett ganska trist liv?

Mouja

Hero
Re: För att svara på alla frågorna.. [Spoiler?]

Glad att vi redde ut det.

Min uppfattning är att lamior efter en viss tidsgräns kan (inte måste) sakna att leva, alla köttsliga lustar och solens värme kan vara någonting som de fått för sig vara bättre än vad det egentligen är.
Men sedan så tror även jag att de flesta (som i 99%) inte skulle byta sin odödlighet mot en levande kropp igen.. "undantaget bekräftar..." som man brukar säga..

DarkMystic

Swordsman

Det finns ingenting som heter "vampyr" i Eon, här kallas de för "lamia". Man blir inte en lamia genom att bli biten av en, det är en rituell process som gör lamian.
En lamia är en vampyr eller hur och alla i Mundana säger Lamia om Lamior utan i Jargien kallas dem vampyrer.

Det finns olika sekter inom lamiorna, alla är ute efter olika saker. Se V&N för mer information angående dem.
Det finns två sekter. De trogna som förbereder sig för mörkret och de utstötta som lever livet(döden?)...

Går du och lägger dig innan klockan 20,00 på kvällen? Eller klockan 16,00 på vintern? Om du/dina SLP'er gör det så får de väl kommunicera genom 'post it'-lappar på kylskåpet.,
Hmm post it-lappar... Aldrig tänkt på, tack för tipset!

Som sagt så är lamior en rituell process där själen binds till den döda kroppen. Att återuppliva kroppen och lösgöra själen skulle nog vara lösningen. Det är bara att skapa en ritual själv som gör det.
Och lyckas "dispella" Gudinnans besvärjelse(Good Luck)

/DarkMystic post it-lappar alla sina odöda just nu

Jaggernaut

Hero

Först vill jag bara lägga till en sak om lamiors kontakt med andra (nu menar jag inte att du har sagt något sådant utan jag passar bara på att nämna det nu, så slipper jag göra flera korta inlägg*). Det står inte uttryckligen att lamior sover på dagen i V&N (inga andra vandöda gör det heller) så de kan lika gärna befinna sig i ett rum mitt i herrgården/slottet/whatever utan fönster, gluggar och annat trams som släpper in solljus. Där kan de träffa sina mänskliga (eller levande) undersåtar även på dagen då de är vakna.

Som sagt så är lamior en rituell process där själen binds till den döda kroppen. Att återuppliva kroppen och lösgöra själen skulle nog vara lösningen. Det är bara att skapa en ritual själv som gör det.

Jag ser inga oöverstigliga problem med det (jag menar alltså att jag anser att det skulle kunna fungera) men då måste man skynda sig. En död kropp erhåller ju Ob1T6 poäng Trauma per dygn som går. Det är lite lönt att göra sig all möda med att lösgöra själen och återuppliva kroppen om den bara dör på en gång igen.

F ö tycker jag allt som Mouja nämnde i sitt inlägg stämmer överens med min syn på de blodsugande odöda.

*Jaggernaut sparsam

Duddmannen

Hero
Fantasy och fantasy [OT)

Spelar du med en lisch??! Spelar ni en Högstämd fantasy-kampanj eller?!
Det behövs inte! Jag kör själv min Lisch i en nästan grisodlar-aktig Dark Erotic Fantasy... :gremlaugh:

ClawHawk

Veteran
Re: Fantasy och fantasy [OT)

Ojdå!
Skulle vara tacksam om du kunde berätta hur det fungerade, då jag har väldigt svårt att få detta att gå ihop.

Jaggernaut

Hero
Re: Vampyr - ett ganska trist liv? [ANT]

Men de enda som kan bli vampyrer är människor. Men det är för ingen annan ras har intresse av evigt liv och dricka blod...

Ifall en lamia (eller nekromantiker med för den delen) bestämmer sig för att göra någon till en vampyr så har man väl inte så mycket val, de lär ju inte precis bry sig om att det inte ligger i ens eget intresse. Fast nu är det väl så att de flesta lamior inte har intresse i att göra personer som inte vill bli lamoir till lamior (tänker på sekterna).

DarkMystic

Swordsman

Ska väl lägga till en mening då (men bara för dej).

Men de enda som kan bli vampyrer är människor. Men det är för ingen annan ras har intresse av evigt liv och dricka blod. Och därför har ingen ras forskat eller sökt sig till Lamiornas kulter.

Förresten så tar Lamiorna endast de värdiga i sina kulter för annars kommer ju ingen Gudinna och räddar en från blodförlustens hemskheter. Och som du vet finns inga andra raser än människor i sina kulter.

/DarkMystic får påminna många om Gudinnan

lijat

Swordsman

för annars kommer ju ingen Gudinna och räddar en från blodförlustens hemskheter
menar du att det är gudinnan som räddar dem från "döden" hu kommer det sig då att det utstötta kan skapa nya lamior?

Jaggernaut

Hero
Ska väl lägga till en mening då (men bara för dej).

Vad snäll du är :gremlaugh:

Men de enda som kan bli vampyrer är människor. Men det är för ingen annan ras har intresse av evigt liv och dricka blod. Och därför har ingen ras forskat eller sökt sig till Lamiornas kulter.

Generellt sett håller jag med dig. Men sedan kan det ju alltid finnas enskilda individer av de andra raserna som vill leva för evigt och dricka blod. Och dessa individer skulle mycket väl kunna söka sig till lamiornas kulter bortsett från att de kan vara ruskigt svåra att hitta då de håller sig i skymundan.

Sedan varför lamiorna är mest utbredda bland människorna har sina förklaringar men det som kommer nu sätter jag spoiler på.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Utöver att människor är lättare att förleda (som jag pratar en del om nedan) så ska jag peka på lite historia. Under förra mörkret så var (som bekant?) alverna bortflugna, dvärgarna nedgrävda och misslorna hade inte dumpit ned från ett hål i himlen än. Det lämnar bara människorna och tirakerna kvar (förutom massa ödlefolk och annat påhitt) och som bekant så har ju Mahktah bestämt sig för att tiraker ska vara tiraker och inga nedrans blodsugare. Då återstår i stort sett bara människorna för Thanata att värva (det är ju lite lönt att värva tirakerna om de nu inte kunde/kan bli lamior, iofs kan de användas på andra sätt men det är orelevant för tillfället). Det var ju då hos skaffade sig anhängare och gjorde sina prästinnorna till lamior. Då mörkret var över och Thanata var förvisad (åtminstone tillfälligt) så fanns lamiakulterna kvar dolda bland människorna samhällen. Sedan kom dvärgarna tillbaka och ännu lite senare alverna. Men då lamiorna redan var etablerade hos människorna så såg de väl ingen anledning att nästla sig in hos alverna och dvärgarna (som kräver en hel del arbete). Sedan kan lägga till att det är nog först på senare tid som lamiorna blivit mer organiserade, det fanns nog ingen organisation att tala om århundradena efter att gudinnan fördrivits.</font></td></tr></table>

Poängen jag vill komma fram till är att det snarare är lamiorna som sökt sig till människorna än tvärt om.

Förresten så tar Lamiorna endast de värdiga i sina kulter för annars kommer ju ingen Gudinna och räddar en från blodförlustens hemskheter.

Så människor skulle vara de enda värdiga? Värdiga är väl de som kan tillföra kulterna något. Antingen det nu är i form av politisk makt, resurser, magisk kunnande, stridsskicklighet. Givetvis ska värdiga också vara trogna gudinnan (eller de högre uppsatta i 'de utstötta') och det är egentligen däri kruxet ligger. Generellt sett är en människa lättare att förleda än de andra raserna (förutom då tirakerna men det är ganska ovidkommande i det här sammanhanget) vilket gör det krävs mycket mer arbete för att få en trogen lamia av de andra raserna.

Och som du vet finns inga andra raser än människor i sina kulter.

Hur kan du vara så säker på det? Det står ingenstans (iaf har inte jag sett det, står det någonstans får ni rätta mig) att de bara har människor i sina kulter. Okej, det står inte heller att det finns några andra än människor i deras kulter. Så i slutändan blir väl det upp till var och en av alla eonspelledare att avgöra hur det förhåller sig i deras eget Mundana.

Kanske ska påpeka att det jag menar med de andra raserna som jag babblar på en hel massa om är alver, dvärgar och misslor (ja de får också vara med).

DarkMystic

Swordsman
Hur kan du vara så säker på det? Det står ingenstans (iaf har inte jag sett det, står det någonstans får ni rätta mig) att de bara har människor i sina kulter. Okej, det står inte heller att det finns några andra än människor i deras kulter. Så i slutändan blir väl det upp till var och en av alla eonspelledare att avgöra hur det förhåller sig i deras eget Mundana.
Vi tar varje ras för sig.

Alver: Varför skull de söka en kult som kan ge evigt liv som dem redan har fast utan all blodsdrickand?

Dvärgar: Oftast är Dvärgar för lite tid och är förhederliga för att söka upp odöda och snacka med dem, självklart finns det några Dvärgar som är intresserad men dessa tror jag vill forska på Lamiorna och inte gå med dem. (Och om det fanns vampyrdvärgar i Mundana skulle jag lägga av med Eon och då förlorar Neogames en rätt bra kund).

Misslor: Han som nämner förslager förkännar spö!

Tiraker: Går inte för Maktha har gett dem skydd mot demoner och odödas förbannerlser.

Människor: Som du sa.

Allt annat shit: Varför skulle dem var intresserad i människornas shit?

/DarkMystic måste sluta tänka på vampyrdvärgar annars måste han sticka en bläckpenna i hjärtat på sig själv...

DarkMystic

Swordsman

menar du att det är gudinnan som räddar dem från "döden" hu kommer det sig då att det utstötta kan skapa nya lamior?
Utstötta hör ju Gudinnas röst den med. Det dem gjorde för att bli de "utstötta" var ju att skita kulten och så stack dem med de mest lojala prästinnorna. De gör nog samma ritual som de vanliga lamiorna men undviker all religionshit.

De som räknas som "värdiga" är ju dem som har användbara resurser och lovar att lyda härskarna.

/DarkMystic trummar med fingrarna

Marukusu

Hero
Vampyr - Ett hyfsat normalt liv? [Spoiler]

Om du har spelat Vampire någon gång så kommer du att känna igen dig i alla fall lite grann gällandes vampyrernas organisation i Mundana.

Vampyrerna i Mundana är officiellt uppdelade i två (2, II) större "sekter" kallade Commersium Lamia (jarg: "Lamiornas sällskap"?) och De Utstötta ("De som är Utstötta"). Nedan kommer korta förklaringar angående de två:

Commersium Lamia sr.- Det som är mest likt Camarilla i Mundana. En sammanslutning för alla vampyrer i Mundana som dyrkar nattens gudinna. Är i sin tur uppdelat i "klanerna" Commersium Lamia jr. (typ "hej jag är en sliskig vampyr som är en lite allmänt förförisk och Rice-aktig spion"), Incantamenti(?) Lamia (typ "hej jag är en asmäktig magikervampyr *host*tremere*hosthost*") samt [something-something] Lamia (typ "hej jag är en vandöd kobold som vill kötta ner dig med mitt trehandssvärd och dricka ditt blod").

De Utstötta - Typ som Anarchs/Independents i VTM. Vampyrer eller "ättlingar" till vampyrer som brytit sig ur gudinnans slaveri och lever(?) efter sina egna lagar. De finns huvudsakligen i Västlanden, speciellt i Momolan, och jag tycker att de verkar väldigt dekadenta av sig (som alla momolanska ädlinginnor...).

I det stora hela så bör man ta det lite lungt med att skryta om gudinnan. Jag menar, om hon nu är så jävla mäktig, varför låter hon då sånt pack som De Utstötta existera? Hon är som tidigare nämnts förvisad från Mundana och hennes världsliga makt är mycket begränsad. I Mitt Mundana (MM, Marukusu's Mundana) så fyller gudinnan ungefär samma funktion som Kain gör i VTM: En gammal myt, en legend som ingen vet ifall den är sann. Kanske var det hon som skapade vampyrerna, kanske inte. Vem fan bryr sig?!
Gemene vampyr i MM är alltså inte en hjärntvättad religiös fanatiker, utan lever efter sina egna ideologier. Kort sagt så kan man säga att MM's vampyrliv och dito leverne är ganska mycket likt det i WoD (World of Danne, Mitt WoD), och jag rekommenderar alla andra spelledare att forma sina egna tankar och idéer till realiteter när just ni spelleder.
Som jag tidigare hävdat: det är DITT Mundana när DU spelleder, och det KAN och KOMMER att se ut hur fan DU VILL att det SKA se ut.
Själv så har jag mer eller mindre skitit i hela vampyrkapitlet i V&N bortsett från de fina reglerna gällandes blodsugning o.dyl. (som jag iofs inte tycker om innerst inne, friform är de facto den friaste formen av rollspel) då jag anser att de officiella vampyrerna (de s.k. lamiorna (*rys!*)) i Mundana är mesiga, och den som motsäger sig detta uttalande kommer jag att bita av strupen på då det är MIN åsikt som inte kommer att ändras på av någon som vill påstå motsatsen. So no tjafsing, aight?

-Danne, känner för att bita någon oprovocerat...

lijat

Swordsman

vi pratar förbi varandra det jag menade med frågan var inte vad de utstötta var elleh hur dom skapar lamior utan om guddinan aktivt ingriper i rituale och "räddar" vissa från döden. Det var så jag upfattade det jag citerade sist. Jag själv tror inte att neogames menar så (ganska säker på att det inte står i någon modul) utan jag tror att lamiorna gör en ritual full av hokus pockus men att det inte är guddinan som är inblandad i proccesen utan att det är blodets alkemiska egenskaper som får det att funka samt gör så att den nya lamian hör gudinnans röst. Föresten var det väll inget krav på att en lamia måste utföra ritualen tror att vilken nekromantiker som helst kunde göra det om han/hon bara hadde tilgång till lamiablod (lamiorna anstränger sig för att döda alla med lamia blod i sin ägo).

Lijat - har läst för mycket i vandöda och nekromanti.

Marukusu

Hero
Open your eyes for the truth, evil-doer!

"Alver: Varför skull de söka en kult som kan ge evigt liv som dem redan har fast utan all blodsdrickand?"

Alver åldras även fysiskt, om än långsamt. Vampyrer gör det inte. Alver är generellt sett klena och späda varelser (den bilden har i alla fall jag av dem). Vampyrer är generellt sett fysiskt asüberhubbabubbamuchograndissimomäktiga.

Andra motiveringar för en alv att bli vampyr:

1. Blod smakar gott :gremtongue: (smaskenzzz...)
2. Psykisk sjukdom :gremcrazy:
3. Hård religiös övertygelse :gremelak:
4. Tvång/hot/tortyr...you name it.

"Dvärgar: Oftast är Dvärgar för lite tid och är förhederliga för att söka upp odöda och snacka med dem, självklart finns det några Dvärgar som är intresserad men dessa tror jag vill forska på Lamiorna och inte gå med dem. (Och om det fanns vampyrdvärgar i Mundana skulle jag lägga av med Eon och då förlorar Neogames en rätt bra kund)."

Långt ifrån alla dvärgar är så hederliga som de utger sig för att vara, i alla fall i Mitt Mundana. Bland de ohederliga hör Zolod och Drezin, vars klansfolk säkert gärna skulle vilja gå och vandö för att bli såpass mäktiga som average vampyr. Och ja, i Mitt Mundana så finns det vampyrdvärgar :gremgrin:

"Misslor: Han som nämner förslager förkännar spö!"

Heh? Exakt vilken armé var det du syftade på? :gremcool:
Btw så har du stavat fel på förtjänar...

"Tiraker: Går inte för Maktha har gett dem skydd mot demoner och odödas förbannerlser."

That I agree...for now...

"Allt annat shit: Varför skulle dem var intresserad i människornas shit?"

'Cuz människornas shit är det shit som är makten. Ödlefolken skulle säkert offra en hel del för att få tillbaka sin gamla makt... men ok, vampyrer gör sig bäst som humanoider.

"Låt den som är utan synd smälla den första smällen!"
- Desus från Stalleret, frontfigur inom Marukusismen.

DarkMystic

Swordsman

Men det är fortfarande Nattens Drottning som lägger i pepparn(Teotropiska filament) och vips så har du en Lamia.

/DarkMystic missbrukar sin V&N han med

DarkMystic

Swordsman
My eyes are open and i see only the truth

Alver åldras även fysiskt, om än långsamt. Vampyrer gör det inte. Alver är generellt sett klena och späda varelser (den bilden har i alla fall jag av dem). Vampyrer är generellt sett fysiskt asüberhubbabubbamuchograndissimomäktiga.
Låt oss se, bli klenare vart hundrade år eller aldrig mer se solljus eller äta mat... Hmmmm tror på alt2

Och ja, i Mitt Mundana så finns det vampyrdvärgar
You go to hell, you go to hell n' you die!

Heh? Exakt vilken armé var det du syftade på?
Btw så har du stavat fel på förtjänar...
Ingen Marukusu bara du, jag, två eskimåer och en isgrotta och en kniv. Förslager hmmm undrar varför jag skrev det? jaja....

'Cuz människornas shit är det shit som är makten. Ödlefolken skulle säkert offra en hel del för att få tillbaka sin gamla makt... men ok, vampyrer gör sig bäst som humanoider.
Ödlefolket kommer nog inte ihåg mycket av sin gamla makt, typ hur många människor vet om mörkret?

"Låt den som är utan synd smälla den första smällen!"
- Desus från Stalleret, frontfigur inom Marukusismen.
/DarkMystic gillar det där citatet

Duddmannen

Hero
Kort bortförklaring [OT]

Duddmannens tolkning av hans egenhändigt påhittade (delvis snodda) genre:
Dark Erotic Fantasy
Dark: inga storlagna episka hjältar som kämpar för allt som är gott och sunt, utan snarare huvudpersoner som i många andras ögon skulle betraktas som onda eller kallt oberörda av lagar och regler. Om det finns ett ljust imperium är det mot detta som dessa huvudpersoner riktar sitt hat eller förakt.

Erotic: som utgångspunkt mina egna fantasier och påhitt, främst kanske i form av noveller eller episoder, en betydligt mer detaljerad och ingående studie av huvudpersonernas fysiska förhållanden. Allt efter vad som passar just då och där. Det är inte F.A.T.A.L men inte heller Disney.

Fantasy: ja det finns magi, dvärgar, tiraker och alver - det ÄR fortfarande Mundana.

Och sedan en förklaring på min förra kommentar:
Nästan grisodlarnivå = det är inte episka slag och världsomvälvande kampanjer, det är snarare lågmäld och verklighetsnära stämning som eftersträvas. Men glöm inte att det ÄR fantasy.

Kenzui

Warrior
Re: Kort info.

Hmm, min 2:a karaktär, vi var VÄLDIGT dåliga på rollspel. Men jag spelar inte honom, han e ju typ lika bra som en gud, som minafrestrad på mundana.... men som sagt, vi var dåliga och jag spelar inte med han, jagg bara har honom

Jaggernaut

Hero
Vem blir vampyr [SPOILER, liten]

Utstötta hör ju Gudinnas röst den med. Det dem gjorde för att bli de "utstötta" var ju att skita kulten och så stack dem med de mest lojala prästinnorna. De gör nog samma ritual som de vanliga lamiorna men undviker all religionshit.

Okej här är jag benägen att hålla med dig. Jag anser att det är gudinnan som till slut skänker lamian sitt oheliga liv (odöda oheliga liv). Men sen, varför skänker gudinnan livet till andra som inte är trogna henne? I mitt Mundana så har gudinnan inget val. Ifall någon vill bli lamia och utför ritualerna rätt (med eller utan all mumbojumboreligions påhitt) så blir denne en lamia än vad gudinnan egentligen önskar. Sedan att hon "pratar" i deras huvud då de väl blivit lamior är en annan sak, det är ungefär så mycket hon kan göra tills nästa mörker (och för oss så är det inte ett år kvar utan mörkret är uppskjutet på obestämbar tid) och inte ens då kan hon bara döda dem alla på en gång, inte i mitt Mundana.