Nekromanti Vampyrrollspel men inte White Wolf?

Ymir

Liten kantbaron
Och vill man ha mer 'superkrafter' a'la disciplinerna i WoD än vad det finns i Angel är det ju bara att lägga till dem i form av nya qualities/drawbacks-paket.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Och just nu blev jag jävligt sugen på att höra hur mycket de är beredda att klippa bort av The Masquerade. Några har trots allt spelat det förut i andra grupper och har säkert vissa förväntningar i det fallet.
Det tycker jag låter som den bästa lösningen, egentligen. Alltså; skulle jag på kort varsel spelleda Vampire så skulle jag göra såhär:

1) Bara grundboken Vampire the Masquerade. Inga splattisar.
2) Läsa in mig på 2 eller 3 av klanerna och få en hyfsad koll på deras discipliner och enegheter.
3) Bygga en mindre setting, typ en stad, där just de här 2-3 klanerna är de enda på plats.
4) Rollpersonerna blir vampyrer första spelmötet. Bitna av samma sire. Alla är alltså samma klan.
5) Hitta på grundplot som räcker för 2-3 spelkvällar; det bör man kunna klistra ihop bara genom att kolla på motsättningarna mellan klanerna. Plus att de ska lära sig hantera blodshungern, och i början kan det vara kul att spela ut varje gång man ska dricka blod - Vampire spelar ganska mycket sig självt om man gör såhär. Man ger problem (er Sire vill att ni ska inställa er hos hans rival i samma klan och göra några tjänster åt henne, den andra klanen i stan är på väg att göra ett maktövertagande, och ni är hungrigare än ni någonsin varit i era liv) men inga lösningar; det mesta kan ganska enkelt improviseras fram.

Så, ungefär, gjorde min första Vampire-SL. Det var oerhört spännande och funkade sjukt bra. Eller ja, han hade väl haft lite mer tid att sätta sig in, men jag är övertygad om att ovanstående funkar.

Rickard

Urverk speldesign
Millennium är ett spel där man spelar olika former av odödliga och det finns några extra sidor om vampyrer i pdf:en Dödskyssen. När jag nu ögnade igenom spelet så var det mer saklig information än inspirerande, men du får åtminstone ett annat förslag än Angel.

/Han som annars bara kan dra sig till minnes Eon, DoD och InSpectres som har vampyrer i sig

rjonas

Hero
krank said:
solvebring said:
Och just nu blev jag jävligt sugen på att höra hur mycket de är beredda att klippa bort av The Masquerade. Några har trots allt spelat det förut i andra grupper och har säkert vissa förväntningar i det fallet.
Det tycker jag låter som den bästa lösningen, egentligen. Alltså; skulle jag på kort varsel spelleda Vampire så skulle jag göra såhär:

1) Bara grundboken Vampire the Masquerade. Inga splattisar.
2) Läsa in mig på 2 eller 3 av klanerna och få en hyfsad koll på deras discipliner och enegheter.
3) Bygga en mindre setting, typ en stad, där just de här 2-3 klanerna är de enda på plats.
4) Rollpersonerna blir vampyrer första spelmötet. Bitna av samma sire. Alla är alltså samma klan.
5) Hitta på grundplot som räcker för 2-3 spelkvällar; det bör man kunna klistra ihop bara genom att kolla på motsättningarna mellan klanerna. Plus att de ska lära sig hantera blodshungern, och i början kan det vara kul att spela ut varje gång man ska dricka blod - Vampire spelar ganska mycket sig självt om man gör såhär. Man ger problem (er Sire vill att ni ska inställa er hos hans rival i samma klan och göra några tjänster åt henne, den andra klanen i stan är på väg att göra ett maktövertagande, och ni är hungrigare än ni någonsin varit i era liv) men inga lösningar; det mesta kan ganska enkelt improviseras fram.

Så, ungefär, gjorde min första Vampire-SL. Det var oerhört spännande och funkade sjukt bra. Eller ja, han hade väl haft lite mer tid att sätta sig in, men jag är övertygad om att ovanstående funkar.
Strunta i klanerna helt. Låt spelarna välja disciplines helt fritt. När man spelat ett tag kan klanerna göra sig påminda. Det är inget som hindrar en Malkav från att ha Protean, det är bara det att Malkaver inte brukar ha det. Det är en annan sak.

solvebring

Superhero
Det låter ju lovande. Fan, lockande rent ut sagt. Får se om jag gör det framåt hösten då. fan, nu har du ju halvt om halvt redan sålt spelet till mig. BRa säljsnack hörru. :gremwink:

Men för närvarande är jag fattig pga CSN:s roliga utbetalningar mot sommarslutet. Får se om jag köper det framåt hösten. kranks lösning är därför mer lockande eftersom den är gratis. =) Iof skulle jag behöva köpa en ny Masquerade grundbok, eftersom den jag har är helt trashad. Men ändå, jag har den och den är fullt läslig bara man kan låta bli att grå över de hoplimmade, nödräddade pärmarna. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Och IMO är det där Vampire är som bäst, i övergången från människa till vampyr, hur vampyrernas värld öppnar sig och man får se att världen är så mycket mer än man trodde som vanlig människa.

När man spelat ett tag urartar det till superhjältar i corpsepaint eller politiskt intrigspel, men den där första tiden är ren magi.

Anarchclown

Swashbuckler
Om du inte vill ha världsbeskrivningen. Använd för sjutton gubbar inte något spel ifrån White Wolf. Eller i alla fall inte om dina spelare har ens minsta tendenser att bry sig om systemets "brutenhet". Annars känns det som att det torde vara ganska lätt i de flesta rollspel att bara fundera lite på vad som definierar en grundläggande vampyr, ge dessa förmågor till alla karaktärer, och sedan låta spelarna själva definiera hur de vill att deras karaktär skall utvecklas därifrån. Om den ena vill spela en incubus som suger livskrafter ur de som han raggar upp på krogen medan den andra vill spela en odöd nekromantiker som gräver upp gravar och genomför blodsriter så borde detta förmodligen lätt gå att repressentera med enkla system. Man ska också skilja på personlig makt och inflytande om man spelar vampyrer. DVS många som spelar vampyrer vill känna att de blir mer monster med hårdare och hårdare förmågor. Om man tar incubin och nekromantikern som exempel så kunde incubi lätt få förmågan att känslomässigt kontrollera folk samt eventuellt förmågan att överväldiga någon genom att bita den medan nekromantikern kunde få en mer odöd skepnad som tålde stryk bättre än en levande person (eller en annan vampyr) och kanske en förmåga att stå emot fruktan då detta tillhör hennes vardag.

De flesta vampyrer torde efter ett tag också omge sig med tjänare av olika slag. Tidigare ragg för Incubbi och zombies för nekromantikern till exempel.

Vilket system använder du vanligen när du spelar? Jag gissar på att en modifikation för att lägga till vampyrregler inte vore för svårt att hitta på oavsett system. (Om du säger Rolemaster nu så skjuter jag mig själv)

solvebring

Superhero
wilper said:
Vill du slippa pölsystemet, men ändå ha vampires pluppar kan du kika på http://wizardryandwitchcraft.sverok.net det ser likadant ut på rollformuläret men har helt andra regler. Konverteringar torde gå busenkelt.
Okej, nej det är faktiskt lugnt. Jag gillar trots allt Storytelling systemet i sin simpla grund. Pölarna är ju i det utförande trots allt snabbhanterliga.

Ska dock ta och läsa W&W också. Eller ja, jag borde göra det med tanke på att jag skaffade PDF:en när det kom, fastän jag hittills knappt tittat i det.

solvebring

Superhero
Vilket system använder du vanligen när du spelar? Jag gissar på att en modifikation för att lägga till vampyrregler inte vore för svårt att hitta på oavsett system. (Om du säger Rolemaster nu så skjuter jag mig själv)
Vanligen... Tja, jag har mest spelat DoD under de här tio åren. Därför måste jag väl säga BRP. Annars så spelar jag väl med det system som följer med spelet. Fast numera tycker jag inte så mycket om att slå tärning och räkna och krångla, så egentligen spelar jag med minsta möjliga medel och föredrar att hålla det skitsimpelt. Det finns dock en vissa problematik i det när man ska handskas med en massa tuffa egenskapar och förmågor. Speciellt eftersom spelarna gillar det och dessutom gillar att rulla tärning.

Sedan har jag ingenting emot Storytelling systemet. Om man håller det till grundstrukturen och inte lägger på något extra. Med andra ord tycker jag om det om man lirar det per default utan de extraprylar som t.ex. går att applicera på stridsprincipen.

solvebring

Superhero
Fan att jag inte har tid. Jag blev sugen på att göra ett litet indieprojekt av något slag där spelarna får sätta ihop en egen stad.

De får kort beskriva fem olika vampyrklaner varav en är deras egen. Sedan beskriver de tre egenskaper som varje klan har. Därefter skapar de varsin roll enligt dessa egenskaper. Därefter sätter de upp en intrig som rör minst tre klaner där deras egen ingår och sedan kör man.

... Det hade varit kul. Jag har dock inte tid för att skriva skiten. :gremfrown: Och sedan tror jag inte att de prompt skulle gilla det eftersom spelgruppen i fråga helst tradar och förhåller sig till "klassiskt" rollspel. Fast det hade varit lite coolt.

... skriver solvebring som reflekterar lite.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Buffy & Angel (OT)

solvebring said:
Gurgeh said:
För easy going? Spelar man förresten inte Slayer i dem d v s "antimonster"?

... Hm, förövrigt vet jag inte om jag diggar highschool- och polotröja-approachen. Visst, fnitterkul på TV, men att lira monsterrpg med. Dunno. Jag blir skeptisk.

... Och nu har jag skrivit under min egen dödsdom antar jag?
Har du sett några avsnitt av Angel, eller av Buffy efter säsong 3?

/tobias
Nope. Tror bara jag sett de första säsongerna och det var way back.
Min poäng var, som du kanske har listat ut, att det bara är de tre första säsongerna av Buffy som utspelar sig i high school-miljö, sedan är huvudpersonerna för gamla för det och tvingas hitta andra saker att syssla med. I Angel befinner de sig så vitt jag kan minnas aldrig i närheten av en high school i något avsnitt. Den utspelar sig istället i en mörk storstad, precis som man kan förvänta sig att en vampyrserie ska göra.

/tobias

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. BRP är ju skitlätt så anta att du använder det som grund. Hela grejen i BRP är ju att du kan lägga till hur många färdigheter som helst och att detta i princip är hela systemet. Använder det svenska drakar och demoners grundegenskaper för att jag inte minns alla i BRP just nu om det är ok för mitt exempel?

Alltså. Vad ska en vampyr vara i grund. Förmodligen Starkare, kanske snabbare och mer karismatisk. Tål förmodligen aningen mer stryk? Detta är lätt löst.

Alla vampyrer har inbyggda förmågor. Sty +5-10 (beroende på hur mycket man vill att de ska dominera vanliga dödliga). De tål också mer än vanliga dödliga vilket representeras av att de får lägga till sin övernaturliga styrka istället för sin Storlek på sina KP (Hit Points om man vill översätta till engelska). De har också oavsett utseende en utstrålning som gör att folk fruktar eller dras till dem så en liknande bonus på karisma är nog vettigt. De får också gratis åtminstone nattsyn (kanske TOM. mörkersyn) och förmodligen bättre hörsel i form av +25% på lyssna?

Eventuellt vill man ha vampyrer som hoppar och klättrar bättre eftersom det verkar vara normen. Om man vill ha det kan man ju ge dem +25-50% på detta eller kanske till och med bara ge dem en ny färdighet som heter vampyrisk förflyttning som gör att de är snabbare än vanligt folk, hoppar längre etc genom att använda denna färdighet istället?

När man sedan går till mer specifika förmågor. Incubi har ju tydligen förföra som en av sina förmågor. Detta är väl en övernaturlig färdighet förmodligen baserad på karisma. Den är förmodligen alltid nog för att få någon att acceptera att man nafsar lite på henne/honom för att finna föda men kan även med avdrag göra att folk kan utföra små kommandon, att man kan kalla på dem vid senare tillfällen eller med extrema minus -50-75% kan man göra om dem till sina tjänare. Hursomhelst motstås dessa förmågor med slag för Psyke eller Power som förmodligen torde vara relativt svåra för vanliga oskyddade dödliga men enklare för vampyrjägare med heliga symboler.

Incubin skulle också ha ett bett som förlamade folk. Detta är väl ytterligare en färdighet som gör just det. Om karaktären lyckats greppa tag i någon och bita denna så blir denna förlamad så länge karaktären fortsätter bita och fortsätter att lyckas med sina färdighetsslag. Om man ogillar "stunlock-mekanismer" kan man ge denna färdighet avdrag på att lyckas för varje runda man fortsätter.

Nekromantikern kan uppenbarligen skapa olika former av odöda och har en förtåelse för dessa genom tillgång till färdigheten Nekromanti. Med denna kan hon skapa zombies vilket är ganska trivialt, likätare (en form av lägre vampyrer som fungerar som intelligenta tjänare till honom) men att detta är svårare eller nya vampyrer (Om inte detta är en allmän förmåga som alla vampyrer har?).

Hon har också en stark fysik som ter sig i färdigheten Odöd fysiologi som hon kan slå för varje gång hon blir kritiskt/perfekt träffad för att denna träff istället skall räknas som en vanlig träff. Hon kan också använda denna färdighet -50% för att undvika skada helt och hållet ifrån vanliga attacker men detta kommer förmodligen vanligen att vara ett sämre alternativ än att bara parera eller ducka eller vad för defensiva manövrar man nu kan ta.

Sådär. Det tog mig en kvart. :gremsmile: Att göra regler är ju ofta inte en fråga om matte utan vilken känsla man vill ha i sin kampanj.

solvebring

Superhero
Bra exempel, och jag ska överväga något i den stilen. Tackar. =) Dock, med tanke på spelarnas önskningar, så skulle nog en the Masquerade "Lite" eller liknande passa bättre. Speciellt eftersom några spelare refererar till detta i önskemålen. Jag tror hela grejen med förslaget är att man just vill sitta med mysa med disciplines, flaws och dylika. Det har ju trots allt sin charm och är kul att pyssla med.

Anarchclown

Swashbuckler
Uppfattat. Och ja. Spelet fungerar mycket bättre när folk inte är bra på det än när de är det och förstår hur dumt en del saker funkar. Eftersom du verkar ny på det ska jag inte berätta alla (av mig upplevda) felen, då blir det ju mindre roligt som sagt.

solvebring

Superhero
Anarchclown said:
Uppfattat. Och ja. Spelet fungerar mycket bättre när folk inte är bra på det än när de är det och förstår hur dumt en del saker funkar. Eftersom du verkar ny på det ska jag inte berätta alla (av mig upplevda) felen, då blir det ju mindre roligt som sagt.
Det är helt okej. Jag lyssnar gärna till adnra med öppet sinne likväl som jag gärna skapar mig egna uppfattningar. Vad gäller VtM har jag tyvärr bara varit spelare och inte alltför mycket. Min upplevelse av det var dock positivt. Iof så lirade vi inte så by the book. Rent regelmässigt gjorde vi väl det men mycket av fluffet var spelledaren eget fluff. Fast fluff är ändå fluff och kan alltid omtolkas och pysslas med. Att pyssla fluff är ändå halva nöjet. =)

Anarchclown

Swashbuckler
Vampires fluff är betydligt bättre än dess regler. Men som sagt. Lycka till. Starta gärna en tråd när du väl sätter igång så att jag får höra hur det går.

solvebring

Superhero
Anarchclown said:
Vampires fluff är betydligt bättre än dess regler.
Jo, det är väl fluffet som är hela grejen, även om jag nu tycker att storytellingsystemet är ganska angenämt jämfört med mycket annat.

Anarchclown said:
Men som sagt. Lycka till. Starta gärna en tråd när du väl sätter igång så att jag får höra hur det går.
Tack! Ska försöka det. =)

cogitare

Swashbuckler
Om du ändå funderar på WoD så skulle jag vilja slå ett slag för Requiem istället för Masquerade. Kör du bara på grundreglerna finns de att ladda ned gratis här och sen kan du köpa Vampire-boken för en ganska billig penning antingen som PDF eller fysisk bok på nätet.

Kör du bara på detta grundupplägg har du 5 klaner att läsa in (skit i bloodlines om det mest konfunderar dig och dina spelare). Eller som någon annan föreslog, skit i klanerna och gör bara en setting med vampyrer som har de här krafterna.

Vill du slå dig in på mer politiskt spel finns det fem politiska grupper att använda sig av.

Hoppa över splat-böcker för alla de här grupperingarna och tuta och kör.

Requiem och nya WoD har enligt mig bättre regler än Masquerade och gamla WoD. Sen kan du faktiskt välja vilken setting du använder dig av. Vill du konvertera grejor mellan spelen så finns det en mycket billig resurs för det här.

OBS! Länkarna kräver kanske att du skapar ett konto!

Cog.