Ymir
Liten kantbaron
Och vill man ha mer 'superkrafter' a'la disciplinerna i WoD än vad det finns i Angel är det ju bara att lägga till dem i form av nya qualities/drawbacks-paket.
Det tycker jag låter som den bästa lösningen, egentligen. Alltså; skulle jag på kort varsel spelleda Vampire så skulle jag göra såhär:solvebring said:Och just nu blev jag jävligt sugen på att höra hur mycket de är beredda att klippa bort av The Masquerade. Några har trots allt spelat det förut i andra grupper och har säkert vissa förväntningar i det fallet.
Strunta i klanerna helt. Låt spelarna välja disciplines helt fritt. När man spelat ett tag kan klanerna göra sig påminda. Det är inget som hindrar en Malkav från att ha Protean, det är bara det att Malkaver inte brukar ha det. Det är en annan sak.krank said:Det tycker jag låter som den bästa lösningen, egentligen. Alltså; skulle jag på kort varsel spelleda Vampire så skulle jag göra såhär:solvebring said:Och just nu blev jag jävligt sugen på att höra hur mycket de är beredda att klippa bort av The Masquerade. Några har trots allt spelat det förut i andra grupper och har säkert vissa förväntningar i det fallet.
1) Bara grundboken Vampire the Masquerade. Inga splattisar.
2) Läsa in mig på 2 eller 3 av klanerna och få en hyfsad koll på deras discipliner och enegheter.
3) Bygga en mindre setting, typ en stad, där just de här 2-3 klanerna är de enda på plats.
4) Rollpersonerna blir vampyrer första spelmötet. Bitna av samma sire. Alla är alltså samma klan.
5) Hitta på grundplot som räcker för 2-3 spelkvällar; det bör man kunna klistra ihop bara genom att kolla på motsättningarna mellan klanerna. Plus att de ska lära sig hantera blodshungern, och i början kan det vara kul att spela ut varje gång man ska dricka blod - Vampire spelar ganska mycket sig självt om man gör såhär. Man ger problem (er Sire vill att ni ska inställa er hos hans rival i samma klan och göra några tjänster åt henne, den andra klanen i stan är på väg att göra ett maktövertagande, och ni är hungrigare än ni någonsin varit i era liv) men inga lösningar; det mesta kan ganska enkelt improviseras fram.
Så, ungefär, gjorde min första Vampire-SL. Det var oerhört spännande och funkade sjukt bra. Eller ja, han hade väl haft lite mer tid att sätta sig in, men jag är övertygad om att ovanstående funkar.
Okej, nej det är faktiskt lugnt. Jag gillar trots allt Storytelling systemet i sin simpla grund. Pölarna är ju i det utförande trots allt snabbhanterliga.wilper said:Vill du slippa pölsystemet, men ändå ha vampires pluppar kan du kika på http://wizardryandwitchcraft.sverok.net det ser likadant ut på rollformuläret men har helt andra regler. Konverteringar torde gå busenkelt.
Vanligen... Tja, jag har mest spelat DoD under de här tio åren. Därför måste jag väl säga BRP. Annars så spelar jag väl med det system som följer med spelet. Fast numera tycker jag inte så mycket om att slå tärning och räkna och krångla, så egentligen spelar jag med minsta möjliga medel och föredrar att hålla det skitsimpelt. Det finns dock en vissa problematik i det när man ska handskas med en massa tuffa egenskapar och förmågor. Speciellt eftersom spelarna gillar det och dessutom gillar att rulla tärning.Vilket system använder du vanligen när du spelar? Jag gissar på att en modifikation för att lägga till vampyrregler inte vore för svårt att hitta på oavsett system. (Om du säger Rolemaster nu så skjuter jag mig själv)
Min poäng var, som du kanske har listat ut, att det bara är de tre första säsongerna av Buffy som utspelar sig i high school-miljö, sedan är huvudpersonerna för gamla för det och tvingas hitta andra saker att syssla med. I Angel befinner de sig så vitt jag kan minnas aldrig i närheten av en high school i något avsnitt. Den utspelar sig istället i en mörk storstad, precis som man kan förvänta sig att en vampyrserie ska göra.solvebring said:Nope. Tror bara jag sett de första säsongerna och det var way back.Gurgeh said:Har du sett några avsnitt av Angel, eller av Buffy efter säsong 3?För easy going? Spelar man förresten inte Slayer i dem d v s "antimonster"?
... Hm, förövrigt vet jag inte om jag diggar highschool- och polotröja-approachen. Visst, fnitterkul på TV, men att lira monsterrpg med. Dunno. Jag blir skeptisk.
... Och nu har jag skrivit under min egen dödsdom antar jag?
/tobias
Det är helt okej. Jag lyssnar gärna till adnra med öppet sinne likväl som jag gärna skapar mig egna uppfattningar. Vad gäller VtM har jag tyvärr bara varit spelare och inte alltför mycket. Min upplevelse av det var dock positivt. Iof så lirade vi inte så by the book. Rent regelmässigt gjorde vi väl det men mycket av fluffet var spelledaren eget fluff. Fast fluff är ändå fluff och kan alltid omtolkas och pysslas med. Att pyssla fluff är ändå halva nöjet. =)Anarchclown said:Uppfattat. Och ja. Spelet fungerar mycket bättre när folk inte är bra på det än när de är det och förstår hur dumt en del saker funkar. Eftersom du verkar ny på det ska jag inte berätta alla (av mig upplevda) felen, då blir det ju mindre roligt som sagt.
Jo, det är väl fluffet som är hela grejen, även om jag nu tycker att storytellingsystemet är ganska angenämt jämfört med mycket annat.Anarchclown said:Vampires fluff är betydligt bättre än dess regler.
Tack! Ska försöka det. =)Anarchclown said:Men som sagt. Lycka till. Starta gärna en tråd när du väl sätter igång så att jag får höra hur det går.