Jag dristar mig till en sammanställning av förmågorna med huruvida förmågan måste kräva ytterligare saker:
Då jag säger en aspekt föreslår jag antingen en rejäl alstring i skapandet av den vandöde, så dessa energier strömmar jämte nekrotropin. Eller implantering av kongelat av den nämnda aspekten. Kanske en kombination av båda?
Aura av besudling: Inte något problem här, dock antar jag att det är inom 30m från den vandöda. Möjligen lägga till psykotropi för skräcken den orsakar i djur.
Aura av köld: kräver kryotropi, inget snack om saken.
Aura av skräck: Psykotropi måste läggas till.
Dödsiket Bevarande: Inget problem, den nekrotropiska energin som skulle förrutnat liket avleds till att driva den vandödes kroppsfunktioner. istället. Alternativt lägga in Nomotropi på det.
Dödsrikets Hetta: Termotropi tack.
Dödsrikets Kunskap: Psykotropi tror jag passar bäst här.
Dödsrikets Skri: Pneumotropi (ljudet) och Psykotropi (Skräcken)
Förnimma Liv: Nekrotropi rakt av, inget problem.
Gift: Hur den vandöda "producerar" giftet är bortom mig, men då det rör sig om att upprepa en alkemisk process i det ruttnande liket kanske Ataxatropi skulle passa? Kaos, vimla om ingredienserna i saker så det blir något nytt?
Nekrotropisk Bindning: Förslagsvis Kronotropi (Portaler, Tid & Rum) Eller Ataxatropi (Teleportering, Rum). Kronotropiskt motiverat: Kronotropin som strömmar genom den vandöda synkroniserar strömningarna och förmedlar dem genom tid och rum, den vandöda kan såledess röra en arm som om den satt fast på kroppen, även då den är avhuggen. Ataxatropi, bara rörelse då.
Ohelig Stank: Dofto-tropi finns inte, men Pneumotropi kanske är närmast.
Stridens Kall: Har inget tips här.
Sjukdom: Se Gift.
Snabbhet: Ataxatropi, se effekten snabbhet.
Tal: Antingen Pneumotropi, eller så är det bara som att kodifiera talet genom någon form av datoriserat binärt nekrotropiskt flöde?
Tankekommando: Psykotropi tack.
Undejordens dimma: Hydrotropi!
Vakande öga: (Varför +HÖR på öga?
) Antar att nekrotropi är okej.
Andebindning: Skulle föreslå psykotropi, eller möjligen Ikono/Semotropi.
Dödsrikets Dunkel: Skototropi.
Dödsrikets Pansar: Skulle säga psykotropi, men vet inte, tynade själar...
Dödsrikets Stasis: Stasis, Nomotropi någon?
Dödsrikets välsignelse: extra nekrotropi skulle jag säga, eller kräva att det ingjuts teotropi från en ond gud i den vandöda (Dibuk).
Förrutnelse: Nektrotropi, ingen kommentar.
Försvaga: Extra Nekrotropi.
Skuggvarelse: Skototropi.
Blodspillan: Nekro, ingen kommentar.
Döda: Nekro, ingen kommentar.
Dödsrikets Väckelse: Extra Nekrotropi, samt förklaring, hur lång tid tar väckelsen, en runda? lika länge som om det vore alkemi?
Förblinda: Psyko, Skoto eller Fototropi skulle jag säga.
Levitation: Pneumotropi
Nekrotropisk Projektil: Skulle säga Extra nekrotropi,möjligen fototropi (blixt) och ataxatropi (avståndet)
Regenerera: Extra Nekrotropi skulle jag säga, möjligen också något annat, vet inte vad dock.
Smärtkanalisering: Psykotropi
Åldra: Kronotropi låter passande.
Rang 4 förmågorna är ju alla broken och OP, skulle föreslå att rang 4 förmågor kräver offer till avgrunden eller liknande. (Lischer har detta kirrat redan)
EDIT:
Läste i V&N om Guden Kal, och om Kosmiska Vandöda. Utifrån det: förslag:
Solhämnare. [4+] En vandöd som fått Solens kosmiska varelse, Lunionen, bunden till sig. En Solhämnare kräver att man syr fast ett extra hudlager av härdat läder över hela den vandöda. Även trots detta så tränger solkraften genom den vandöda och syns som ytliga blodkärl som lyser som av eld. Ögonhålorna är tomma, och i dem, samt munnen kan man skåda som en fjärran sol. Om en solhämnare dör så flammar den upp invändigt och eldsflammor skjuter ur ögon och mun. Därefter segnar läderhuden ihop, med de askbräna benen inuti.
Solhämnaren kan bränna sina offer genom att "kyssa dem", eller ta på dem med de ytliga blodkärlen, som är som tätast på händerna. Dessutom så kan den demoralisera fiender.
Solhämnare är utmärkta att ha som vakter mot fientligt inställda "kollegor". I fejder mellan nekromantiker kan det vara bra att ha solljus med sig, utifall fienden skulle ha skuggor eller Lamias med sig.
Månhämnare [4+] En förvriden vandöd, som kacklar av vansinne och sprätter och spasmar hejvilt. En Månhämnare kräver att man modifierar kroppen med metallskruvar och förstärkningar för att månhämnaren inte ska vrida sönder sin egen kropp i sina galna spasmer. Månhämnare kan göra alla som de rör vid (inom x meter för högre rang) galna under rang rundor. Galenskapen är oftast självdestruktiv. De kan också orsaka smärta. Högre ranger av månhämnare kan, om de står i månljus, kontrollera obesjälade djur enom att med månens kraft flytta vätskan i varelsens kropp. Kanske kan högre ranger av månhämnare kontrollera även besjälade kroppar. ELLER Högre ranger av månhämnare kan inte kontrollera besjälade kroppar, men de kan paralysera dem.
Månhämnare fungerar bra som rörliga fällor för fiender. Deras förmåga att orsaka galenskap leder till att fiendegrupepr ofta börjar slåss invändigt innan de börjar anfalla nekromantikerns vandöda. Sen kan de, med noggrann ordergivning, fånga in skadedjur och villebråd under månljusa nätter.
Stjärnhämnare. [4+] En Stjärnhämnare kräver (någon form av anatomisk modifikation).
Fungerar som rådgivare och siare åt nekromantiker då deras spådomskonster är svåra att överträffa.
Måste jobba påre. Nå, kommentarer är uppskattat.