Han said:
Finns det några direkta arketyper som du har hittat?
Hm. Tja, jag är lite dåligt bevandrad i de gängse typerna, men det finns några personlighetstyper man känner igen:
I Fem har vi pojkflickan (George) - som definieras av att hon vill vara en pojke/bättre än pojkar. Beter sig ibland som pojkstereotyp, ibland som flickstereotyp. Det dyker upp en annan precis som George i ett par böcker (Jo) som är "bättre pojkflicka" - typ.
Fem har också pojkarna (stereotypiska pojkar) - de är ganska lika. Julian är äldst och "ledaren" s a s, medan Dick är den yngre av dem två - de är i övrigt ganska lika. Ibland får Dick idéer, ibland Julian.
Ann, som är stereotypisk flicka - rädd för äventyr i regel, yngst, oftast meddragen.
Tim är smart hund. Det är hans grej - hund med nästanpå mänsklig intelligens.
Bröderna Hardy... Eh, det finns ingen större skillnad mellan dem två. Det är större skillnad mellan Dick och Julian i Fem. I vilket fall, de känns mycket som pulp-hjältar, fast aningen yngre, från mitt perspektiv. Har dock inte läst mer än en bok av dem, så...
Sedan finns det andra karaktärer - i Fem har vi Georges föräldrar (Quentin och Fanny). Quentin är typisk "disträ forskare" som underligt nog inte tjänar så mycket. Det blir lite underligare när han i ett par böcker verkar involverad i ingenjörsprojekt (som torde ge hyfsad betalning), men det blir aldrig riktigt tydligt vad han egentligen gör. Fanny är typisk hemmafru.
Skurkarna är... Ja, i regel skurkar. Oftast rena kriminella. Bröderna Hardy hade i boken jag läste hemliga fiendeagenter (med skurkförkortning! (UGLI)) som dessutom stjäl dyrbarheter - lite James Bond (boken släpptes '52) - superklyschonda som dessutom inte är särskilt vettiga (att stjäla dyrbarheter riskerar förstöra ens täckmantel, menar jag). Fems skurkar kidnappar, rånar och viftar med pistoler i stor utsträckning. En enstaka (i Fem gör ett Fynd) försöker lura åt sig dyrbara historiska fynd genom att utnyttja/lura de godtrogna vuxna och tjäna multum på det, men det är den enda jag stött på.
Eftersom böckerna fokuserar på äventyret/upptäckandet/mysteriet så är karaktärerna kanske medvetet lite platta. För Fem t ex finns det en slags introduktion i första boken som antas räcka med minimal påminnelse - men den introduktionen är tämligen minimal. George får mest utrymme - antagligen eftersom hon inte är "typisk tjej/kille". Därmed är hon också den mest utvecklade karaktären i böckerna.
Det är väl en del av det jag stött på.