Om "trad" och "samberättande" var grunden för speldesign så hade det ju varit tråkigt, då hade termerna faktiskt kommit i vägen för nytänkande. Nu används de (väl?) som beskrivning av vad det blev, beskriver output snarare än ingångsvärden för spelskapande. Jag använder termerna mest här på forumet och då är de bra.Faktum är att ett av mina favoritspel är skrivet ungefär med det tankesättet! Kuf blandar olika tankesätt från olika skolor. Från efterordet: ”Det är något absurt över att låta de tidiga rollspelens fokus på skattjakt, monsterslakt och spelarskicklighet bland alver och prinsessor möta gnostiska skräckvisioner från 90-talets friformsvåg. De är på sätt och vis varandras motsatser. Samtidigt förenas de i huvudpersonernas extrema sårbarhet och utsatthet, den desperation som styr deras handlande och den världens nästan utstuderade grymhet och likgiltighet som de ställs inför.” På ett enkelt och briljant sätt vänder Kuf upp och ner på förväntningarna vad OSR och skräck kan vara. Samtidigt som det fungerar utmärkt som spel utan den här metavinkeln.
Jag vill bara poängtera en sista gång varför jag tycker termerna ”indie” och ”trad” är dåliga, inte för att de inte går att förstå, utan för att de skapar en falsk motsättning som jag tror är stagnerande för spelande och samtalet kring spelande.
Det går utmärkt att prata om spel med mer beskrivande termer. ”Indieflum” är inte flummigare än trad! Eller det är precis lika flummigt. Det är precis så flummigt som du vill ha det. Jag förstår också @Genesis synvinkel, att en typ av spelande är normen på forumet och det hade varit bättre om folk var tydligare med vilken sorts spel de menade när de gjorde inlägg. Samtidigt kanske det finns nåt fint när saker krockar, att inte hålla saker separerade, att tankar väcks och saker händer när man gnabbas och näbbas.
Exempel 1: "Jag vill ha ett traddigt system och setting för min fisktank, kan ni rekommendera ett som uppfyller kriterierna X, Y och Z?"
- Förtydligar ungefär vilken typ av system jag vill ha, alltså inte någon basic OSR-DND eller något nischat spel om att plantera blommor.
Exempel 2: "Jag vill ha ett indie/samberättarspel som handlar om skilsmässa, kan ni tipsa om ett?"
- Slipper svar som 'meh, det är ju bara att göra! Inget hindrar dig från att göra det i 5E/Call of Cthulhu/whatevertrad', det är underförstått att hela spelet ska fokusera just på "skilsmässa" utan att jag behöver förklara det i detalj.
"Trad" och "samberättande/indie" sparar mig en massa tecken som jag kan lägga på annat.