Vindicator
Veteran
Hej allihopa. Jag registrerade mig precis på det här forumet, och eftersom jag har arbetat på ett eget rollspel i sommar tänkte jag försöka starta en diskussion om vapen i rollspel.
Till en början hade jag över 600 skjutvapen i Neoworld (som jag kallade mitt spel), men det kändes lite för mycket, när de tog upp dubbelt så många sidor som själva spelreglerna. Just nu har jag 144 stycken sammanlagt, om man bara räknar med gevär, automatvapen och pistoler.
Så vad jag tänkte fråga är hur många vapen ni andra anser vara tillräckligt många för ett komplett rollspel? Strider är ju trots allt en stor del av många rollspel, så är det bra om det finns så många som möjligt att välja mellan? Eller ställer det bara till med en massa problem om de överstiger en viss mängd?
Dessutom, borde det finnas vapen- och utrustningsmaterial som är kompatibelt med alla spel inom en viss genre (exempelvis nutidsvapen, där skada, räckvidd, priser, med mera, är angivna för flera olika regelsystem), eller ska vapen anpassas för ett enda rollspel och regelsystem?
Till en början hade jag över 600 skjutvapen i Neoworld (som jag kallade mitt spel), men det kändes lite för mycket, när de tog upp dubbelt så många sidor som själva spelreglerna. Just nu har jag 144 stycken sammanlagt, om man bara räknar med gevär, automatvapen och pistoler.
Så vad jag tänkte fråga är hur många vapen ni andra anser vara tillräckligt många för ett komplett rollspel? Strider är ju trots allt en stor del av många rollspel, så är det bra om det finns så många som möjligt att välja mellan? Eller ställer det bara till med en massa problem om de överstiger en viss mängd?
Dessutom, borde det finnas vapen- och utrustningsmaterial som är kompatibelt med alla spel inom en viss genre (exempelvis nutidsvapen, där skada, räckvidd, priser, med mera, är angivna för flera olika regelsystem), eller ska vapen anpassas för ett enda rollspel och regelsystem?