Nekromanti Vapen, rustningar och skador?

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Angående regler

Tyvärr inte. Det viktiga är att ett skadesystem tar hänsyn till olika skadetyper, och att fenomen som t.ex. dramatisk blodförlust behandlas.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Oj

Du ska väl lägga till den mycket viktiga faktorn av hur länge armén befinner sig i fält. Korstågen gav av naturliga skäl oerhört stora manfall på vägen, likaså alla typer av större fälttåg, men mer lokala strider, ex. inbördeskrig, lär inte drabbas så hårt av att ligga i fält, särskilt inte då de på kort tid kan återvända till sin "bas" där det (förhoppningsvis) finns resurser i form av mat, utrustning och viss, enkel sjukvård.

/RipperDoc

En stor del av manfallet sker mellan värvningsögonblicket och avfärd. När man kommit långt hemifrån minskar manfallet markant för soldaterna vet helt enkelt inte hur de skulle kunna ta sig hem och de kan inte språket i området där de befinner sig.

Inbördeskrig och andra lokala krig har det största manfallet av dem alla eftersom hemmet ligger runt knuten. Därför användes ofta främmande betalda soldater även i lokala krig, de deserterade mycket mindre. Det var en fördel om soldaterna inte kunde lokala språket.

DODswe4

Hero

Var det inte vanlift att det var nån regering som man tien gillade och då anföll? jag ahr fått för mig det i alla fall

DODswe4

Hero

Men just inbördeskrig har ju ofta ett ursprung som egentligen inte går att fly från som olika religion (Nordirland är ett bra exempel på det, även om dom itne har inbördeskrig för nuvarande). Eller en diktator, Africa har ju haft en del sånna affärer

Krille

Super Moderator

Du tar upp väldigt moderna exempel på inbördeskrig. Omständigheterna var rätt annorlunda under medeltiden, och utöver fejdande adelsmän (ätten Plantagenets inbördes käbbel om tronföljden, till exempel) eller upproriska bönder så var det rätt ont om något som kan kallas inbördeskrig. Det enda medeltida inbördeskrig av religionsorsak som jag kan komma på på rak hand var albigensierkorståget i södra Frankrike i början på 1200-talet.

DODswe4

Hero

Du har en poäng där. Men hmm franska revolotionen var oxå ett inbördeskrig (i alla fall enligt mitt tycke.). Den var om Adelsmännensmakt. Två sidor som slog på varandra det rä ganska likt fortfarande måste jag säga. Ännu tidigare så var det mera uppdelat i lännen. Som sverige var 3 länder Västergötlans östergötland och svealand. Tyskalnd ska vi inte ens prata om.

Krille

Super Moderator

"Men hmm franska revolotionen var oxå ett inbördeskrig (i alla fall enligt mitt tycke.)."

Fast inte ett medeltida inbördeskrig, och det hamnar ändå mer under "upprorsklassen".

Korpen

Hero
.

Man kan nog säga att inbördeskrig inte existerade under medeltiden, ett inbördeskrig kräver att det finns en stat eller nation att slåss inbördes i. Under medeltiden (och fram till tidigmodern tid) så fanns det egentligen ingen skillnad mellan stat och person! Du var fransman om du lydde under kungen av frankrike, burgundare om du lydde under hertigen av burgund, o.s.v.
Du nämner tyskland, men innan 1871 fanns det inte EN tysk stat, utan en stor mängd, som alla var i praktiken suveräna. Så det vore extrem missvisande att kalla det inbörderskrig, precis som man inte kallar krigen mellan Vendig och milano för inbördeskrig.