Jag är rätt förtjust i stora vapenfetischistuppslag som i Kult. Inte för att jag själv är så där väldigt intresserad, men jag tycker effekten av att titta på sådana uppslag är fascinerande. Det känns nämligen så oerhört cyniskt och kallt att se en sådan enorm mängd vapen uppradade som om de vore plockgodis.
Det ger mig en god atmosfärisk effekt.
Jämför med droger. Droger brukar bara abstraheras i några stora, generella grupper; opiater, hallucinogener, amfetaminderivat, osv. Det är ingen som helst skillnad på 2-CB eller LSD i reglerna.
I den här tråden är det många som föreslår att det är så man bör göra med vapen. Bara kort berätta om hur hallucinogener beter sig, och sedan kan man i berättelsen säga att man använder Foxy eller meskalin eller whatever. Jag tycker dock inte riktigt att det ger samma effekt. Det blir inte samma överväldigande atmosfäriska effekt av att erbjudas tjugotals olika -nästan identiska- droger att välja och vraka bland.
Mycket riktigt har jag heller aldrig hört några andra rollspelare nämna att de haft diskussioner inom gruppen om vilka hallucinogener de skall köpa.
---
Så, även om jag tycker att varje vapenillustration och -data i sig är rätt meningslös, så har ändå dessa bombastiska uppradningar av vapen tillsammans en viss effekt på mig.
Däremot skulle jag gärna vilja ha lite mer bagrundsstämningstugg om varje enskild grunka. Alltså, såsom att glock är det handeldvapen som används i flest rån i USA; och att de använder det som ett försäljningsargument. (Är det inte något sånt de pratar om i Jackie Brown?) Eller som i Preacher, där en italienare vid ett tillfälle har en lång utläggning om ett visst gevär som han skjuter med, och bland annat pratar om dess doft (inget annat i världen luktar som det) och ljudet. Vad är det för kärlek i en uzi; en liten plastlåda som sprutar ut sig skott? Ingen. Men lyssna på det här; Ka-Click... Ka-clack! "That's the sound of history, my friend".
---
Det är sånt jag skulle vilja läsa om vapnen. Få ta del om mystiken, åsikterna och kulturen bakom dem.