Nekromanti Vapen

Sanjuro

Warrior
Re: Vapenbilder och deras konsekvenser

"Frågan är då om lika mycket utrymme kommer att ges till att beskriva hattar, kläder, fordon, kultur och annat som minst lika mycket bidrar till att skapa karaktärer med personlighet. Vapnen är ju inte dragna hela tiden, medan en cool hatt har en mer framträdande roll. Att vapenillustrationer förekommer ser inte jag som ett lika stort problem som det faktum att det väldigt ofta råder en obalans mellan hur mycket utrymme som läggs på vapenbilder och hur mycket som läggs på allting annat som påverkar rollpersonernas framtoning."

Nej nej, det är så klart. Men så är det ju inte heller speciellt ofta som ett rollspel har ett helt kapitel ägnat åt hur man använder sina kläder. Stridskapitel är å andra sidan rätt vanligt förekommande och vapen är ju de instrument som man använder sig av i striden. Att man spenderar lite energi på att förvandla dessa instrument från "Lätt pistol, 1T6", eller en massa siffor, till någonting som definierar din rollpersons karaktär tycker jag inte är något fel.

Jag tror inte att optning blir vare sig mer eller mindre ovanlig bara för att det finns massor av vapendata och bilder.

Jag tror du missförstår mig. Jag vill inte heller ha en massa vapendata. Jag tycker gott det räcker med hur farlig den är och hur lätt den går att gömma. Men just bilder tycker jag definitivt är någonting positivt i den bemärkelsen att det förlänar lite karaktär och, som Rising beskriver, stämning till någonting som annars kan upplevas som väldigt grått och anonymt. Då föredrar jag nog bilden, tillsammans med fakta om vapenkultur, som du tar upp. Det är absolut någonting som saknas i de flesta rollspel och alltid oerhört intressant då det finns med. Nu är ju visserligen jag en vapenfetischist, men jag försöker ibland att vara någorlunda objektiv. Försöker. :gremgrin:

"Mycket vapeninfo verkar innebära mycket statistik, bilder och siffror men väldigt lite om vapenkultur, vapenbakgrunder, vem som använder olika typer av vapen och sätt att göra vapnen mer personliga (tillbehör och modifikationer till exempel). Sådan information tycker jag hade varit intressantare och mer avgörande för vilket vapen som min karaktär ska använda sig av."

Jag håller helt och hållet med! Vapenstatistik och siffror är trist, men bilder och vapenkultur, bakgrunder, etc är ju oerhört intressant. Det skiter väl jag i hur många kilojoule kinetisk energi den och den kalibern uppnår, liksom, men aha, du säger att gestapo använde denna pistol som förhörsredskap? Berätta mera!

Och nu kommer jag ju att koppla denna pistols utseende till Gestapo, alltså har pistolens utseende blivit värdeladdat för mig. Det är sånt jag tycker man ska utnyttja i rollspel och definitivt avsätta utrymme för. Tabeller kan gå och lägga sig, det är skitsamma.

Men visst, som du säger: hur stor fokus kan man egentligen lägga på yttre detaljer? Tja, för mig personligen så vet jag ju var jag vill ha fokus, men rent objektivt så har du ju helt rätt i att man bör sträva efter en likvärdig täckning. Kanske man inte behöver ha med så många vapenbilder och -info? Då får man ju plats med bilder på hattar och bilar också, och inte minst Risings förslag om droger.

Nåväl nåväl.

Sanjuro

Warrior

Jo alltså, jag tror också att du misstförstod mig. Jag vill inte ha ändlösa tabeller upp och ned över eldhastighet, magasinkapacitet, etc.

Läs mitt svar på Waliums inlägg så tror jag du förstår ungefär hur jag menar. Där har jag skrivit allt som jag kan tänkas skriva som svar på ditt inlägg.

Rickard

Urverk speldesign
Men... det här...

"Bara kort berätta om hur hallucinogener beter sig, och sedan kan man i berättelsen säga att man använder Foxy eller meskalin eller whatever. Jag tycker dock inte riktigt att det ger samma effekt. Det blir inte samma överväldigande atmosfäriska effekt av att erbjudas tjugotals olika -nästan identiska- droger att välja och vraka bland."

...kan ju kombineras med det här...

"Däremot skulle jag gärna vilja ha lite mer bagrundsstämningstugg om varje enskild grunka. Alltså, såsom att glock är det handeldvapen som används i flest rån i USA; och att de använder det som ett försäljningsargument. /.../ Få ta del om mystiken, åsikterna och kulturen bakom dem."

Det åtminstone jag motsätter mig är specifik data för varje föremål. Man kan ha en historia för var sak men sedan fungerar det regelmässiga som en mängd andra liknande saker.

/Han som har den lösningen i EDoD för både droger och vapen

Blasphemy

Swashbuckler

Det finns faktiskt två eller tre uppslag (har tappat kollen på layouten) med kläder och mode i Noir så den delen är faktiskt väl täckt.
Men jag tror nog att det finns fyra eller fem uppslag med vapen så det är något dominerande. Men för mig (som gillar vapen) hade det kunnat få vara mer.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Såg ditt svar till walium och förstår hur du tänker. I grunden handlar det väl också om speletsgenre och ens egen spelstil.

Just argumentet att den skapar stämning känns mer bara som typiskt "pojkdrägglande över vapen som är balla", vilket sagts tidigare i tråden. Det ger mig nada stämning. Jag tycker egentligen bara att den tillför någon funktion inom visa genrer där vapnet inte kan beskrivas på ett enkelt sätt.

Vill man verkligen visa upp vapenbilder finns det ett mycket enkelt sätt att göra det bra på. Gör en illustration med en person i en situation med vapnet. Då köper jag det som stämning.

Rising

Vila i frid
Jag vill absolut mytologisera droger. Det var precis vad jag menade; det skulle vara underbart med ett stort drogkapitel där drogerna låg uppradade med tjusiga små illustrationer och prislappar så att man fick intrycket av att droghandeln var som en enda stor karamellbutik där man kunde plocka på sig piller, frimärken och små plastsäckar med pulver som om de vore lösgodis; allt med små mytologiserande beskrivningar för att verkligen sätta sig in i den rika värld som narkotika bjuder på.

Och Socialstyrelsen: Detta skriver jag för att få rollspelsvärldarna att emulera hur frestande fördärvet är med just droger; och hur cyniskt kall och beräknande droghandeln är. Vi är alla drogfria och/eller ansvarstagande individer här på forumet.

Men jag ser gärna lite små skillnader i drogernas speldata också, om spelmekaniken tillåter små skillnader. Det är nämligen roligt.

När jag spelar Kult bryr jag mig inte direkt om olika skadevärden eller räckvidder hit och dit. Jag bara tycker det är stämningsfullt att som spelare titta på de olika vapnen och i huvudet stå och väga vapen i händerna och känna att... amenjo... den här Tokarev passar mig nog bäst... Jag kan göra det eftersom vapnen faktiskt är olika. Skillnaderna är inte stora och jag är inte direkt en optare, men det ger mig lite stämningskänsla att vapnen har olika speldata.

Men visst; i många av mina egna spel så tycker jag liksom att man kan bunta ihop skiten i en och samma speldatapaket, så jag kräver inte direkt olika speldata för de olika vapnen. Jag tycker dock att de kan ha en funktion och att de inte nödvändigtvis är förkastliga eller tecken på ålderdomlig spelkonstruktion.

I moderna spel tycker jag att de fungerar bra. I fantasyspel tycker jag det fungerar sämre; eftersom man inte direkt bör ha "vapenaffärer" i sådana världar där kunderna står och väger mellan olika modeller av klubbor.

Det är som i Larson!-serien, där en barbar står med en spikklubba i handen och tittar skeptiskt på dess många spikar och säger "näh... inte den här. För mycket krusiduller."

[ QUOTE ]
Ur ett kommersiellt syfte så säljer vapenbilder spel. Detta är bevisat om och om igen.

[/ QUOTE ]

I mitt fall är det mest tvärtom. Vapenbilderna och -data brukar vara så larviga att jag suckar och slänger ifrån mig spelet.

[ QUOTE ]
I fantasyspel tycker jag det fungerar sämre; eftersom man inte direkt bör ha "vapenaffärer" i sådana världar där kunderna står och väger mellan olika modeller av klubbor.

[/ QUOTE ]

Fast å andra sidan kan du i en medeltida miljö anlita hantverkare och under hela konstruktionen vara med och diskutera vapnets karaktär. Där kan du verkligen få vapnet personligt.

Träffade en vapensmed (Peter Johnsson som designar svärden för Albion) i lördags på ett träningsläger. Vi diskuterade bland annat en fantastisk rapir som han höll på att designa. När han fick lite åsikter om vikt, balans, etc så tog han fram lite modellera (eller något sådant material) och klämde fast på olika delar av bladet och vips så hade rapiren ändrat karaktär. Jag misstäner att det var precis så det gick till när en adelsman (eller rik äventyrare) specialbeställde sitt vapen och de prövade fram dess egenskaper. Först gjordes ett par prototyper och sedan valdes en av dem och vidareutvecklades till just det beställaren ville ha. Det är något jag tycker är oerhört ballt.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
För min del ska vapen ha få data. Jag tycker skada, räckvidd, omladdning och magasin räcker för att det ska finnas poänger med att välja det ena eller det andra, och kan dessa kategorier trunkeras till ett fåtal grupper som är lätta att hålla i huvet, då är jag (som spelledare) nöjd. Jag gillar också system där man inte behöver slå i boken bara för att någon brutit av ett stolsben och slåss med. En massa bilder på revolvrar eller svärd känns helt överflödigt. Om en spelare vill veta vapnets utseendemässiga detaljer kan hon hitta på det själv tycker jag - det gör henne i min erfarenhet också mer involverad. Den simplaste standardvärja kan kännas speciell när man fått hitta på smed, färg på stålet, hjalt, etc. Samma sak med pistoler och revolvrar. Vad är en serietillverkad Volknov 12h från regelboken mot ett mystiskt, bakladdat skjutjärn från Snöbaronens hemliga smedjor i Sibirsk ? :gremsmile:

Hälsar

Christian

Sanjuro

Warrior

Just argumentet att den skapar stämning känns mer bara som typiskt "pojkdrägglande över vapen som är balla"

Okej, jag kan köpa det. Jag är en vapenbög och jag skäms tyvärr inte ens för att medge det. :gremcool:

Blaren_UBBT

Veteran

[ QUOTE ]
Men för mig (som gillar vapen) hade det kunnat få vara mer.

[/ QUOTE ]

För mig, som gillar vapen och faktiskt målade dem, var det precis lagom. :gremgrin:

Spitfire

Swordsman
Det ska finnas någonstans på nätet sammanställt alla vapen som i någon mån existerar till Cyberpunk från alla moduler. Jag printade ut dem och det blev 18 A4 sidor tabeller... och det bara skjutvapnen.

Tanken bakom hemsidan var också att man skulle förse varenda en av dessa vapen med en illustration.

Det är nog lite extremt tror jag..

Men jag tror det beror på att det i nutiden finns så otroligt många skjutvapen, så självklart måste man försöka ta med så många man kan för att skapa något slags realism eller åtminstone illusion av realism.

I andra spel kan man komma undan med att bara ta med 'generic guns' av typ lätt, tung, kpist, gevär... kanske klassificera dem genom deras kaliber.
I Mutant UA exempelvis går detta bra eftersom det räcker med att säga att 'du hittar en 9mm pistol, det har så här många kulor i magget' helt enkelt eftersom märke och utformning inte ändå spelar någon roll för den som hanterar det.

Bjorn

Hero
Vapen är viktiga för KARAKTÄRERNA!

Tycker en viktig detalj som bör nämnas är att även om det är lite underligt vilken fascination många spelare har för vapen, rustningar och andra stridsattiraljer så är det ju i många spel och kampanjer fullt logiskt att karaktärerna lägger stor vikt vid dessa.

I många typiska fantasy eller cyberpunkspel förekommer ju åtminstonde potentiellt dödliga strider relativt ofta och klart som korvspad då att karaktärerna gärna vill ha rätt vapen och annan utrustning och också lägger tid och pengar på att dels skaffa sig det bästa som de kan komma över och också att underhålla och vårda dessa.

Blev jag överfallen av lömska gobliner, mordiska bestar eller svekfulla skurkar sådär veckovis skulle jag också gärna lägga en hyffsat stor del av mina besparingar på ett mästersmitt svärd eller en bra ringbrynja.

/Bjorn

cogitare

Swashbuckler
Jag kan tycka att en multitud av olika vapen beskrivna är helt ok. Men det börjar bli "farligt" om man skall försöka göra varje sorts svärd (t.ex.) unikt med egen speldata. Då utrkistalliserar sig snart "supersvärdet" (eller superpistolen eller supergeväret osv.) som alla skall/vill/måste ha och det är ganska dumt enligt mig.

Så gärna många beskrivna vapen för de som gillar att grotta ned sig i vapen och dess utseende. Men breda grupper gällande speldata (dvs. ett hagelgevär är ett hagelgevär är ett hagelgevär typ).

C.