Nekromanti Vapenfattning

PubisFlarup

Veteran
Vi i vår spelgrupp har haft ett ganska stort problem som vi under en lång tid funderat över. Nämligen hur det funkar med en hands respektive två hands fattning i EON. För att förstå vad jag menar ska jag ta ett exempel.

Ex. Riddar Gerem av Consentiordern äger ett slagsvärd. Detta använder han mer än gärna då detta är hans "favvo" vapen. Detta anänder han nästan alltid i en hand och gör då: Ob6t6 i skada (ob2t6 i grund, ob3t6 på vapnet och hugg i stridskonsten).

Då gerem fixar styrkekravet med en del så är ju inte detta några större problem, MEN här kommer problemet. Han gör alltid Ob6t6 i skada, det kvittar ifall han använder svärdet i en eller två hands fattning. Detta tyker vi är ganska konstigt då vi efter egna erfarenheter har märkt att det blir bra mycket mer kraft när man använder två händer. Därför tycker vi att om man väljer att använda ett svärd i två händer (vilket heltklart är en nackdel gämnt emot i en hand) så får man läghga till Ob1t6 på skadan.

Detta funkar så ledes på slagsvärd vilket man ganska enkelt (?) kan hålla i en hand. Men efter lite speltestande märkte vi att om detta ska gälla för detta vapen måste det gälla för alla vapen som har 2H som fattning.

Krille, Marco ,CJS & Company vad har ni att säga om detta? Naturligtvis får alla andra svara också *host*!

// Eric Flarup

ejectXreject

Veteran
Svärdet ska normalt fattas med två händer, så därför borde den "normala" skadan (ob6d6 i det här fallet) var konstant, medans den borde sjunka med ob1d6 när man använder det med en hand - helt enkelt därför att det inte är menat att man ska använda svärdet så. Så sänk skadan när man använder det felaktigt, istället för att höja när man använder det rätt.
Det är mitt spontana förslag. Har en känsla av att detta faktiskt står i regelboken, men då den ligger hos en vän för djupstudier så kan jag inte leta...

PubisFlarup

Veteran
Hmm tror ej att detta funkar då ett slagsvärd i sådant fall skulle ta mindre än ett stridsvärd! // Flarre

ejectXreject

Veteran
Med tanke på att du inte kan hantera det som det är menat ser jag det inte som något problem. Svärd är ju balanserade och liknande.. Å andra sidan är jag ingen expert på svärd, så vi får väl se vad experterna och de som gillar att omge sig med stora svärd säger :gremsmile:
Det är hur som helst så jag skulle se på problemet, om inte reglerna ger någon bra fingervisning (tycker fortfarande att det låter konstigt att det inte står något där :gremconfused:).

Helmgast
Just nu verkar servern vara nere, men kolla på www.foxtail.nu och klicka på rollspelssmedjan. Ta dig senare till EON så ska du finna vad du söker efter.

(Sidan görs av Krille om ni nu inte visste detta.)

För övrigt tycker jag att man ska ha en annan grundskada vid tvåhandsfattning. Känns rätt och konsekvent med reglerna. Så vad sägs om att pluttificera värdet med vilken man räknar grundskadan med med 1,5, vid tvåhandsfattning.

Nej, fakutm är att regeln för styrkekrav gott täcker detta med fel fattning. STYK dubblas ju för att ha vapen i en hand (om de har 2H fattning) vilken representerar att för att ha ett tvåhansvapen i en hand måste man vara rejält stark, Så stark att man kan hålla balansen i det och att skadan inte ändras mer än marginellt.

Nja, tycker inte man ska ändra grundskada.
Säg att du har ett kortsvärd. Ponera att du slår någon med den med en hand. Sen slår du en gång till med två händer.
Marginel skillnad.

Nu hoppas jag bara att Krille kommer och säger att jag har rätt, annars måste ajg gömma mig i en vrå.

Ne, fortfarande. Skadan på tvåhandsvapen är gjord för att man håller dom i två händer. Anledningen till att man gör mer skada med 2handsvapen är att de är just det. Och således större och tyngre.

PubisFlarup

Veteran
Men om man nu är så stark farför kan du då inte slå hårdare med två händer? Väldigt konstigt tycker jag.

Huvudsakligen för att det inte går att ta i mer än så och så mycket med vapnet. Är man då rejält stark kan man ta i så mycket med en hand.

Zalpurgius

Veteran
Sluta. Menar du att du slår lika hårt med en hand som med två? konstigt. Om jag är superstark så skulle jag kunna och pumpa med 50 kg med en hand och 50 kg med två händer också?

NEJ FÖR ***!
jag menar att vapen är gjorda för att slå så och så hårt med. Det går helt enkelt inte att få mer sving på dom.
Är du sedan Förjälva Skitstark så kan du ta i så mycket med en hand. Visserligen kan du ta i mer med två, men då får du skaffa ett vapen gjort för att ta i mer med.

Det är för att jag skriver vad jag tror, och jag är bara en 15-åring med ordföråd som inte räcker till.

KRILLE KOM OCH HJÄLP MEJ HÄR!

Svarte Faraonen

ром и смерть
Inte Krille men...

Det är rätt enkelt, vapen är inte gjorda för att det ska gå att ta i hur mycket som helst. Vapnet har fortfarande samma tyngd bakom sitt hugg, och därför blir verkan av ett överdrivet grepp (säg två händer på ett kortsvärd) ytterst diminutiv, vapnet är helt enkelt inte gjort för det. Dessutom lär ditt grepp och din hantering av vapnet lida på grund av att du håller ett enhandsfäste med två händer, vilka alltså inte riktigt får plats.

Kwarzim

Veteran
Re: Inte Krille men...

hmmm... lite fel här, om man tar en gaffel med 2h så kan man ju stammpa den genom hårdare saker(om inte gaffeln går av) an vad man skulle med 1h men det blir inte så mycke mer skada!

Krille

Super Moderator
Ta i så du kräks!

Den stora grejen med tvåhandsfattning är faktiskt inte styrka och att ta i. Man tar nämligen inte i med hela armen, utan med hela kroppen. Balous replik från Djungelboken: "Kläm i nu, ända från tårna!" stämmer i högsta grad. I det brutala klyvle-hugget tar du verkligen i hela vägen från tårna. Lårmuskler, vadmuskler, samt muskler på rygg, buk och bröst hjälper till för att förvandla den lede fi till prinskorv. I det sammanhanget så hjälper den andra armen föga. Tvärtom så gör det oftast att du lägger till den armens muskler, men hindrar dig själv från att använda andra och starkare muskler.

Den stora fördelen med tvåhandsfattning är kontroll. Den andra handen är inte till för att ge svärdet extra däng, utan för att ge svärdet extra styrsel. Om vapnet är tungt och långt (dvs du har att jobba mot tröghet och moment) så räcker inte en hand (med tillhörande vrist, handled och underarmsmuskler) för att placera hugget där du vill ha det samtidigt som du ska hålla det.

Istället delar man upp jobbet. Den ena handen är fästpunkt. Den håller vapnet och leder energin från resten av kroppen in i vapnet så att den lede fi får ont. Det är runt om den punkten som vapnet vrids. Den andra handen styr vapnet. Det är den som ser till att vapnet vrids till rätt ställe så att du kan få igenom svärdet genom fiendens gard och ge honom ont.

Den skada som du blir av med genom att inte uppfylla styrkekravet är helt enkelt den kontroll över vapnet som du förlorar. Det blir helt enkelt svårare att om man träffar träffa något som gör verkligt ont. Därför dras skadan ner.

De flesta kommer ha svårt att hantera ett en-och-en-halvhandsvapen enhandat, och föredrar därför att använda det tvåhandat. Det finns dock de som kan klara det enhandat. Tvåhandsvapen är däremot byggda för tvåhandsfattning - de är för långa för att få styrsel i utan tvåhandsfattning. Personligen skulle jag helt enkelt säga att tvåhandsvapen inte kan användas enhandat om man inte råkar vara jätte, troll, eller en förvuxen kraggbarbar.