Modig som min släkting Rikki Tikki Tavi så ger jag mig in i stridsdebatten igen...
I tidigare diskussioner tyckte någon att man borde ha väsentligen större färdighetsgrupper än vad som brukar vara fallet med rollspel. Om jag inte minns fel var det till och med så generellt som Obeväpnad och beväpnad (ber om ursäkt om jag minns fel). På ett annat ställe kom dock kommentaren ''När vi däremot slåss med ett mer defensivt vapen som X så'', detta tycker jag låter som att man borde ha mindre grupper än ovan nämnda exempel, helt enkelt därför att det kanske inte är helt uppenbart att X är bäst att använda mer defensivt.
Är det relevant att dela in färdigheter efter vapnets storlek?
Är det bättre att dela in det efter metod (hugg, stick o.d. eller är inga vapen så enkla)?
En kombination (t.ex. små huggvapen, stora huggvapen, små stötvapen, stora stötvapen)?
Är det överhuvudtaget relevant att dela in i enskilda vapen (med släktskap till liknande i stil med halv fv eller så, t.ex. gladius, falchata, dolk m.m.)?
I tidigare diskussioner tyckte någon att man borde ha väsentligen större färdighetsgrupper än vad som brukar vara fallet med rollspel. Om jag inte minns fel var det till och med så generellt som Obeväpnad och beväpnad (ber om ursäkt om jag minns fel). På ett annat ställe kom dock kommentaren ''När vi däremot slåss med ett mer defensivt vapen som X så'', detta tycker jag låter som att man borde ha mindre grupper än ovan nämnda exempel, helt enkelt därför att det kanske inte är helt uppenbart att X är bäst att använda mer defensivt.
Är det relevant att dela in färdigheter efter vapnets storlek?
Är det bättre att dela in det efter metod (hugg, stick o.d. eller är inga vapen så enkla)?
En kombination (t.ex. små huggvapen, stora huggvapen, små stötvapen, stora stötvapen)?
Är det överhuvudtaget relevant att dela in i enskilda vapen (med släktskap till liknande i stil med halv fv eller så, t.ex. gladius, falchata, dolk m.m.)?