Nekromanti Vapenlängder...

Vindhand

Myrmidon
Jag tror även att man bör ha ett någorlunda kraftigt vapen så man kan parera ett tvåhandssvärd om man effektivt ska kunna komma in på kroppen. Att undvika och ta sig in är mycket svårare samtidigt som det är mycket svårt att orka parera med ett mindre vapen.

Det räcker nog med en parerdolk eller den minsta sortens sköld. Varför skulle det bli lättare med ett "kraftigt" vapen? Visst, man kanske har en viss nytta av vapnets tröghet men ett långt vapen får ju ett visst vridmoment också...

Ja, men med ett bastardsvärd har du inte speciellt stor fördel vad det gäller räckvidd mot ett långsvärd. Där tror jag längdskillnaden är ganska försumbar.

Det behövs inte mycket... tio centimeter kan vara avgörande.

Ja, visst är det så men detta detaljseende kommer att tillföra mycket extra regler som jag tror kommer att bli för mycket för att det ska bli snabbt och kul. Eons stridssystem är redan aningen långsamt. Om man vill genomföra detta tror jag man ska ta bort de vanliga vapenfärdigheterna och bygga upp allas stridsfärdigheter som stridskonster.

Eller så kan man minska hela regelmängden och göra ett stridssystem mer baserat på berättande och inlevelsefyllda beskrivningar(som i PlayElf 2 t.ex.)... men det är en annan fråga :)

Evil Peter

Hero
Det räcker nog med en parerdolk eller den minsta sortens sköld. Varför skulle det bli lättare med ett "kraftigt" vapen? Visst, man kanske har en viss nytta av vapnets tröghet men ett långt vapen får ju ett visst vridmoment också...

Klart det går att parera med mindre vapen men jag tror nog det är lättare att parera ett tvåhandssvärd med t.ex. ett långsvärd då man kan slå med långsvärdet mot hugget och på så vis få mer kraft. Det är iaf min uppfattning men den kan vara fel.

Det behövs inte mycket... tio centimeter kan vara avgörande

Det kan vara avgörande men du tror väl inte någon är så marginaltänkande så han försöker stå på den decimetern där han precis når och motståndaren inte gör det. /images/icons/smile.gif Nej, det krävs större skillnader för att man ska göra/ändra en regel för det.

C

Vindhand

Myrmidon
Klart det går att parera med mindre vapen men jag tror nog det är lättare att parera ett tvåhandssvärd med t.ex. ett långsvärd då man kan slå med långsvärdet mot hugget och på så vis få mer kraft. Det är iaf min uppfattning men den kan vara fel.

Gör man så är nog ett långsvärd bra, det håller jag med om.

Det kan vara avgörande men du tror väl inte någon är så marginaltänkande så han försöker stå på den decimetern där han precis når och motståndaren inte gör det.

Försöka stå exakt, nej, men däremot hugga exakt. Om din motståndare hugger ett lodrätt hugg mot dig kan du retirera och sedan hugga i hans ena handled utan att behöva parera. Eftersom du har 10cm övertag i räckvidd så träffar du medans hans hugg skär genom luften.
Det går att hitta på flera dylika tekniker... Jodo (eller hur det stavas) lär bygga många av sina tekniker (med trästav) på att de har ett litet längdövertag mot ett svärd.

Nej, det krävs större skillnader för att man ska göra/ändra en regel för det.

Jag tror inte alls på detaljerade stridsregler så där håller jag med. :)

Evil Peter

Hero
Försöka stå exakt, nej, men däremot hugga exakt. Om din motståndare hugger ett lodrätt hugg mot dig kan du retirera och sedan hugga i hans ena handled utan att behöva parera. Eftersom du har 10cm övertag i räckvidd så träffar du medans hans hugg skär genom luften.

Ok. Det kanske fungerar även om det också kan vara lite farligt att spela på små marginaler när man har en (vanligtvis) irrationell motståndare. Fast det kan ju vara nödvändigt också om båda är lika bra. Sedan har vi ju +Ob2T6 för att träffa handen... /images/icons/wink.gif

C

Vindhand

Myrmidon
Ok. Det kanske fungerar även om det också kan vara lite farligt att spela på små marginaler när man har en (vanligtvis) irrationell motståndare.

Är man bra så får man väl förutsätta en viss precision? Det känns fånigt om två vapenmästare står och hugger vilt och oriktat mot varandra för att det "ger minst svårighet". Tiocentimeter är mycket imho...

Fast det kan ju vara nödvändigt också om båda är lika bra. Sedan har vi ju +Ob2T6 för att träffa handen...

Jag avskyr detta lika mycket som jag avskyr -(vaddetnuva) för att sikta mot kroppsdel i DoD. IME görs alla hugg i strid mer eller mindre siktade... jag förstår inte hur ett vilt hugg som lika gärna kan träffa huvudet som vänster fot skulle se ut /images/icons/smile.gif

Evil Peter

Hero
Jag avskyr detta lika mycket som jag avskyr -(vaddetnuva) för att sikta mot kroppsdel i DoD. IME görs alla hugg i strid mer eller mindre siktade... jag förstår inte hur ett vilt hugg som lika gärna kan träffa huvudet som vänster fot skulle se ut

Detta har jag också irriterat mig på. Dock ser jag detta som att de hugg man slår för inte är de enda hugg som utdelas i striden. Man kan ju inte slå varenda slag mot t.ex. huvudet i en strid. Då åker man snabbt på spö. Jag ser slagen mer som vissa kritiska skeden i fighten. Dessa kan komma lite när som helst i striden och därför kan de träffa lite var stans. Jag ser minusen för att träffa en viss kroppsdel som svårigheten att få sin motståndare att öppna sig just där. Däremot finns det andra tillfällen då sikta inte bör ge minus.

C

Vindhand

Myrmidon
Detta har jag också irriterat mig på. Dock ser jag detta som att de hugg man slår för inte är de enda hugg som utdelas i striden. Man kan ju inte slå varenda slag mot
t.ex. huvudet i en strid. Då åker man snabbt på spö. Jag ser slagen mer som vissa kritiska skeden i fighten. Dessa kan komma lite när som helst i striden och därför
kan de träffa lite var stans. Jag ser minusen för att träffa en viss kroppsdel som svårigheten att få sin motståndare att öppna sig just där. Däremot finns det andra
tillfällen då sikta inte bör ge minus.

Det låter rimligt... Det borde också finnas en möjlighet för att man träffar något annat än den kroppdel man siktar på... T.ex borde ett hugg mot halsen kunna ta i en arm i stället...
Detta är i.o.f.s rätt lätt att lösa med lite kreativt spelledande (låg effekt: fel område)

Evil Peter

Hero
Detta är i.o.f.s rätt lätt att lösa med lite kreativt spelledande (låg effekt: fel område)

Det enda problemet med det är att om man har +Ob2T6 blir effekten nästan alltid låg.

C

Vindhand

Myrmidon
Det enda problemet med det är att om man har +Ob2T6 blir effekten nästan alltid låg.

tråkigt... oh well... eon är litet inflexibelt... jag gissar att det är ett pris folk betalar av för att få... tja... något bra förhoppningsvis :)

Bjorn

Hero
Finns det inte redan en sån?

Regel altså...

Har för mig att det finns en (frivillig) regel som säger att om man siktar på delområde och missar med mindre än 2poäng (eller var det 3?) så träfar man träffområdet istället...

Nåt i den stilen iaf

/Bjorn